Veluwe, 5 augustus

Gestart door JohnvR, november 28, 2006, 22:16:59 PM

Vorige topic - Volgende topic

JohnvR

Nabij Radio Kootwijk trof ik op 5 augustus deze drie exemplaren aan in het lange gras naast een poeltje.




Mark van Veen

#1
Foto 2 is een lastige. Bij 1 en 3 wil ik even didactisch reageren: waar denk je zel aan en waarom? Sabelsprinkhaan of veldsprinkhaan? Welke andere kenmerken om op te letten. Als je een sprinkhanenboek hebt is foto 1 goed te doen. Foto 3 is lastiger.

Kijk eventueel op mijn website met sprinkhanen.
groet,

Mark van Veen

JohnvR

#2
Hallo Mark,

Bij eerdere gelegenheden vond ik het nogal niet meevallen, maar goed, al doende leert men. Ik heb helaas geen specifiek sprinkhanenboek. Sprinkhanen zijn voor mij meestal 'bijvangsten' als ik naar vlinders en libellen zoek, maar je moet ergens beginnen natuurlijk.

Een blik in het Insekten basis boek (redactie M. (van Mark :lol: ) van Veen en Th. Zeegers) leert dat foto 1 een sabelsprinkhaan (Tettigonioidea) is (dat wist ik wel) en dat er 12 van in NL zijn. Foto 2 en 3 zijn dan Acrididoidea Veldsprinkhanen (19 in NL).

Een blik in de ANWB Natuurgids (tja) levert niet veel op. Met de foto's op waarneming.nl kom ik dan voor foto 1 tot een Heidesabelsprinkhaan Metrioptera brachyptera.

Voor de andere heb ik nu even geen tijd (bedtijd), morgen weer verder.

Mooie site heb je trouwens, erg instruktief, dus hopelijk kom ik nog verder met 2 en 3.

Mark van Veen

Foto 1 is top: prima gezien. Op mijn site kun je met de andere Metrioptera's vergelijken.
groet,

Mark van Veen

JohnvR

Foto 3 is wellicht een Krasser Chorthippus parallelus?

Foto 2 een Chorthippus brunneus - tandradje of bruine sprinkhaan? Vleugel reikt zo lijkt het tot over de achterknie. Habitat komt ook overeen, maar dat is denk ik niet zo hard. Ik trof de sprinkhaan aan naast een poel, maar aan de overkant van het pad begon de heide.

Mark van Veen

Foto 3 helemaal goed: de achtervleugels halen de knie niet en je kunt erdoorheen kijken (erg licht) wat aangeeft dat de achtervleugels niet ontwikkeld zijn.

Foto 2 komt uit het lastige bruine sprinkhaan/snortikker/ratelaar-complex, dat op geluid goed te determineren is, maar op uiterlijk lastig kan zijn. Het ontbreken van enige verbreding van de voorrandcel van de voorvleugel en de relatief lange vleugels maken het een Bruine Sprinkhaan.

Prima!
groet,

Mark van Veen

JohnvR

Mark, bedankt voor de begeleiding en educatie. Ik heb nu bij elkaar toch zo'n 10 soorten sprinkhanen waargenomen, toch leuk. Misschien volgend jaar meer?

Groeten,

Mark van Veen

Als hulp in het veld is de KNNV-sprinkhanenveldgids (met geluidsCD) een goede. Oefen vooral de geluiden: die zijn erg soort-specifiek.

En dat aantal van 10 moet je makkelijk uit kunnen breiden!
groet,

Mark van Veen