Geringde Zilvermeeuw Purmerend

Gestart door Maarten Hotting, oktober 02, 2011, 13:58:49 PM

Vorige topic - Volgende topic

Maarten Hotting

Hallo Allemaal,

Ik heb net in Purmerend een Zilvermeeuw afgelezen met een tibiaring!
Helaas mis ik het eerste cijfer en staat het laatste cijfer niet helemaal duidelijk op de foto.

Kan iemand, met meer ervaring als mij, nog wat van het laatste cijfer maken?
Ik dacht zelf aan een 6 of een 0, een 8 zou ook nog kunnen?

Verder is bij alle Zilvermeeuwen die ik heb afgelezen het eerste cijfer een 5, zou dat bij deze vogel ook zo zijn?

Ik ga de plek in de gaten houden of de vogel er vaker zit, helaas vloog hij/zij nu weg.

Zie: http://waarneming.nl/waarneming/view/60270158



Groet,
Maarten

Jeroen Nagtegaal

Onder zo'n hoek waag ik me er niet aan. Waarschijnlijk begint ie wel met een 5, maar vind hem erg strak zitten. Kan wellicht ook nog een oude 8mm zijn en die begint met een 4. Verder is 5049 een vrij oude serie.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Maarten Hotting

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op oktober 02, 2011, 15:30:30 PM
Onder zo'n hoek waag ik me er niet aan. Waarschijnlijk begint ie wel met een 5, maar vind hem erg strak zitten. Kan wellicht ook nog een oude 8mm zijn en die begint met een 4. Verder is 5049 een vrij oude serie.
Jeroen, bedankt!!
Dan ga ik straks gewoon nog een poging wagen om de vogel af te lezen!
Het leek mij ook al een oude vogel, ben benieuwd!

Groet,
Maarten
Groet,
Maarten

Jeroen Nagtegaal

Ik heb ringen uit de 52-serie die nagenoeg onleesbaar zijn. Waren ook tibia's van Zilvers.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Maarten Hotting

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op oktober 02, 2011, 15:52:36 PM
Ik heb ringen uit de 52-serie die nagenoeg onleesbaar zijn. Waren ook tibia's van Zilvers.
Deze was nog best goed afleesbaar, zoals je op de foto ook ziet!
Ik ga het gewoon nog een keer proberen, hopend op meer succes.

Uit welk jaar kwamen die vogel uit de 52-serie?
Groet,
Maarten

Jeroen Nagtegaal

Meen dat de 52 serie van een jaar of 15-20 geleden uitgegeven was. Maar ringers kunnen ook oude restjes hebben.
Had ditjaar nog een vogel met een 52-serie uit 2008.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Maarten Hotting

Vanmiddag en vanavond nog op de plek geweest maar geen Zilvermeeuwen meer aanwezig!
Ik zal morgen nog een keer gaan zoeken, hoop dat ie nog ergens opduikt.
Groet,
Maarten

Klaas van Dijk

hoi Maarten,

Toevallig was ik gister met Jeroen aan het bellen en toen kwam deze vogel ook ter sprake. Gisteravond en zo net eens even wat beter hiernaar gekeken.

Ik durf niets te zeggen over het laatste nummer. Ik heb ik de loop der tijd afgeleerd om vanaf foto's (maar ook bij waarnemingen in het veld) uitspraken te doen over nummers / cijfers die ik maar 'half' / 'deels om de hoek' kan zien. Te vaak heb ik meegemaakt dat je de mist ingaat, omdat je te snel het pad van 'wishful thinking' opgaat.

Deze metalen ring lijkt mij een 'gewone' aluminium ring van het Vogeltrekstation Arnhem. De serie 5.049.xxx is al erg lang geleden uitgegeven (jaren zeventig ofzo), maar de ring vertoont niet / nauwelijks slijtage. Ik acht de kans buitengewoon klein dat deze ring al erg lang om de poot zit. Maar er zijn nog wel 'restjes' in omloop, en onder andere Frank Majoor ringt ook wel Zilvermeeuwen met dit soort 'restringen' (Frank ringt ze dan ook rechts boven loopbeen). Frank is nu in het buitenland.

Het Vogelringstation Castricum (niet erg ver bij jouw vandaan) ringt af en toe meeuwen met erg oude ringen, onder andere Stormmeeuwen met ringen met een diameter van 8 mm (dat zijn de ringen die met een '4' beginnen). Afgelopen winter (4 januari 2011) heb ik samen met Rob Voesten zo'n Stormmeeuw in Groningen gezien. Dat was Arnhem 4.049.978 (rechts boven loopbeen). Ook deze type ringen zijn al erg oud, maar restjes etc. zijn nog steeds in omloop. De Stormmeeuw Arnhem 4.049.978 was kort voor de afleesdatum in Castricum geringd. Dit type ringen werd in het verleden ook wel veel gebruikt voor het ringen van Scholeksters. M.i. hebben ze ook puntjes tussen de cijfers (net zoals de ring op de foto).

Al met al zou het me niets verbazen als dit een Zilvermeeuw is die rond die tijd ook door de ringers in Castricum is geringd?

Gewoon weer gaan kijken en net zolang totdat je de vogel nog eens in beeld krijgt.

Groetjes, Klaas

Klaas van Dijk

hoi Maarten,

Zie hieronder voor een reactie van Roland-Jan Buijs.

"Lijkt mij een 8mm 4.049-serie van Castricum, de oude 5.049-serie is 10 mm, en dat is deze ring zeker niet zo te zien op de foto."

Groetjes, Klaas

vogelsbennym

Inderdaad is de 404-serie in Castricum gebruikt.
Stormmeeuw Arnhem 4049978 waar Klaas over schrijft heb ikzelf later gezien in Rotterdam!
Frank Majoor heeft de 404-serie ook bij Zilvermeeuwen gebruikt, o.a. in Zoetermeer heeft hij er enkele met deze oude ringseries geringd.
;)

Groet,

Benny Middendorp

nlzorg01

Lijkt me niet dat Frank Majoor aan de tibia ringt. De ringers uit Castricum wel. En die hebben nog oude ringen liggen. Ik heb een maand terug een oude ring afgelezen aan de tibia van een kokmeeuw. Die bleek niet 20 jaar maar slechts een paar jaar geleden geringd te zijn. Dit lijkt me ook een oude ring die recent is omgelegd.
Groeten,
JanZ

Klaas van Dijk

hoi Jan,

Hier in Groningen vliegen verschillende door Frank geringde Zilvermeeuwen rond die aan de tibia zijn geringd, maar dat zijn allemaal vogels die met een aluminium-ring zijn geringd. Er vliegen hier in Groningen ook door Frank geringde Zilvermeeuwen rond die aan de tarsus zijn geringd, maar dat zijn allemaal vogels die met een stalen ring zijn geringd. Meestal gebruikt Frank stalen ringen (en die zitten dan aan de tarsus), maar af en toe ook wel eens wat 'restjes' aluminium (en die zitten dan aan de tibia). Zilvermeeuw is voor Frank geen doelsoort (zoals bv Stormmeeuw en Kokmeeuw; daar wordt dus nooit aluminium gebruikt), maar een 'bijsoort' / 'bijvangst'. Het loopt bij Zilvermeeuw dus wat door elkaar.

Is het zo wat duidelijker?

Groetjes, Klaas

Jeroen Nagtegaal

Aangezien Castricum ook maar af en toe Zilvers ringt is ie wellicht nog te herleiden. Heb je een mailadres van een van de ringers aldaar?
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Maarten Hotting

Vandaag is het dan eindelijk gelukt om deze vogel helemaal af te lezen  :) !!
Het laatste cijfers is een 0 en daarmee is het ringnummer compleet: 4.049.690

De vogel is geringd op 13-06-2008 in Castricum door A. Wijker als 3e KJ vogel.
Groet,
Maarten

Klaas van Dijk

hoi Maarten,

Hartstikke leuk dat het dan uiteindelijk toch gelukt is. De volhouder wint. En nog heel bedankt om het hier ook weer even te melden.

Groetjes, Klaas