Hoofdmenu

Rattenpoep?

Gestart door magnolia, november 08, 2011, 17:36:56 PM

Vorige topic - Volgende topic

magnolia

Bij een kleine verbouwing kwam ik veel keutels tegen op de gipsplaten van het plafond van de eerste verdieping. Daarboven bevindt zich een slaapkamer met een dakkapel.
Tussen  het plafond en de bovenliggende vloer bevindt zich isolatie van glaswol, deze is niet aangevreten, voor zover te zien.
Een deel van de keutels staat op deze foto. Na verschillende foto's op internet te hebben gezien denk ik zelf aan keutels van een bruine rat maar de plek komt mij vreemd voor.
Ook kan ik me nauwelijks voorstellen dat een rat daar wat heeft te zoeken en zeker niet gedurende een lange tijd. En die lange tijd leid ik af uit het aantal keutels.
Kan iemand bevestigen dat het toch rattenkeutels zijn of weet iemand wat het wel is? En is ook iets te zeggen over de 'leeftijd' van de keutels? Ze lijken mij niet heel vers namelijk.
Groeten,
Marien Bultman

Als je kijkt zie je meer!

Rob Koelman

Het zou om kleine rattenkeutels kunnen gaan. Dan is niet alleen bruine rat, maar ook zwarte rat mogelijk. Een andere mogelijkheid - op grond van formaat - is dat het keutels van huisspitsmuis zijn. In de keutels moeten dan veel glimmende stukjes zitten, afkomstig van opgegeten insecten. Qua indruk zijn de keutels wel erg groot en dik voor huisspitsmuis, dus ik denk zelf toch eerder aan rat.

Rob Koelman
Zoogdiervereniging
Met vriendelijke groet, Rob

magnolia

Dank je Rob voor je reactie.

Wat al niet kan. Spitsmuis lijkt me gek gezien de hoeveelheid stront en de plek. Dat zou inhouden dat de muis buiten de deur gaat eten en binnen alle stront achter laat. Oops, dat zal voor een rat ook gelden.

De rommel is opgeruimd, ik kan niet meer kijken of er glimmende schildjes in zitten maar ze zijn me zeker niet opgevallen. Op de foto zijn ze ook niet te ontdekken. Toch?

Alles kan wat mij betreft, ik ben een leek. Als ik de situatie bekijk moeten de dieren heel veel over het plafond hebben gelopen. De keutels op de fote zijn nog geen 10e deel van het totaal. Ik zou verwachten dat dan ergens duidelijk een loopgang zichtbaar zou moeten zijn, ook moet er ergens een toegang via de glaswol te zien zijn. Ik kan het niet ontdekken.

Maken 'grote' ratten veel meer lawaai dan 'kleine' muizen?
Groeten,
Marien Bultman

Als je kijkt zie je meer!