een paar vlinder vragen

Gestart door Debby Doodeman, juni 29, 2005, 13:54:19 PM

Vorige topic - Volgende topic

Debby Doodeman

Ik was in de Kennemerduinen en daar zag ik de volgende rupsen:

http://www.waarneming.nl/foto_details.php?id=8813

Nu lijken er 2 op, de Sint Jans en Jacobs vlinder, weet iemand nu welke het is en waarom? Ze zaten op verschillende kleine plantjes langs het voetpad.

En de bruine vlindertjes waarvan ik er 32 zag vliegen zijn bruine zandoogjes? De bovenste vleugel roodbruin en de onderste bruin.

Dan een laatste vraag over het gebied. Ik weet niet helemaal onder welke naam ik het kan zetten. We zijn vanaf station santpoort de duinen in gegaan richting het strand (strand van santpoort dacht ik, in ieder geval naast Bloemendaal). Hoe heet het gebied waar in nu in gelopen heb?

alvast bedankt,
Groetjes,
Debby

thijs

Rups is St Jacobsvlinder, St Jansvlinder ziet er heel anders uit, niet met ringen, maar met vlekken, en een andere geelteint (meer citroengeel)
Ze zaten op Jacobskruiskruid?
En de vlinders die je omschreef, zijn idd Bruine Zandoogjes.
Tot zover mijn visie. (gevormd met lekenverstand :))

Thijs
Thijs Udo
VWG Alkmaar

Vincent

#2
Klopt, rupsen zijn van Sint Jacobsvlinder. Zie maar eens op vlindernet, bij de rupsenfoto's van deze soort.

De zandoogjes zijn waarschijnlijk Bruin Zandoogje, maar Oranje Zandoogje zou ook kunnen, alleen niet zoveel bij elkaar denk ik. Zie ook vlindernet voor de verschillen tussen deze twee soorten.

Ik ben daar niet bekend, de precieze locatie kan ik zo niet vinden in de topo-atlas. Maar kijk eens op natuurloket. Dan klik je op de kaart en zoek je het gebied op, met de coördinaten die er bij staan kan het gebied gezocht worden in waarneming.nl wat daar bij hoort, en als het er nog niet in staat kan het toegevoegd worden.
Vincent

Debby Doodeman

tnx voor de reactie. Maar dan staat er een foto verkeerd onder sint jansvlinder. Het juiste gebied weet ik nu ook.

Mark van Veen

CiteerHoe heet het gebied waar in nu in gelopen heb?

Duin en Kruidberg
groet,

Mark van Veen