Een vraag:
Vorig jaar hoorde ik in Soesterberg vanuit een boomtopje een speelgoedtoetertje; nog nooit gehoord! Tot mijn stomme verbazing zat er een Goudvink in die boom die dat geluid bleek voort te brengen. Inmiddels zij we een jaar verder en weet ik dat dit zo'n Komi-Goudvink is geweest.
Nú hoor en zie ik regelmatig min of meer 'teuterende' Goudvinken, waarvan ik vrijwel zeker weet dat ik dat geluid 's winters vaker hoorde, alleen beschouwde ik dat als een soort contactroepje: een ietwat gesmoord/geknepen en rauw 'tjeèèp'.
Gisteren zag ik ook weer Goudvinken die dit geluid voortbrachten, alleen werd dit zo nu en dan afgewisseld met een duidelijk hardere en helder klinkende variant hiervan, dus meer als het trompetgeluid.
Toch lijkt dit vooralsnog niet direkt op het kindertrompetje dat ik vorig jaar in Soesterberg hoorde.
Is het ook de ervaring van andere vogelaars (die bekend zijn met de verschillende 'gewone Goudvink-roepjes'), dat er een verschil is in de duidelijkheid van het trompet-roepje van de 'Trompetter/Teuter/Komi-goudvinken'?
Inmiddels weet ik dat ook Jeroen Steenbergen een duidelijk verschil bemerkte...:
http://www.waarneming.nl/wn_details.php?id=418668Ben erg benieuwd naar jullie reacties!