Nikon edg fieldscopes en verrekijkers

Gestart door M. Hoogteijling, november 06, 2011, 20:30:08 PM

Vorige topic - Volgende topic

M. Hoogteijling

De tests van de edg-fieldscope (o.a. Via www.tvwg.nl) zijn veelbelovend, zo ook die van de edg-verrekijkers (o.a. Op allbinos.com, miniscuul beter dan de swarovisions). De verkrijgbaarheid lijkt echter minimaal en in het veld zie ik geen van beide. Nikon komt nu zelfs met een vr-versie van de scope: 's werelds eerste optische stabilisatie in een scope, gelijk aan die in hun telelenzen.

Wie heeft veldervaring met de edg-producten? Ben erg benieuwd, hoewel ik ook navraag doe bij nikon nederland.
Met vriendelijke groet
Marijn Hoogteijling

M. Hoogteijling

echt niemand praktijkervaring?

Nikon reageert vrij lakoniek: ze worden ter beschikking gesteld aan tests en de verkrijgbaarheid is, op bestelling, prima. Op mijn vraag welke andere testresultaten ze hebben of waar ik ze kan proberen heb ik geen reactie meer ontvangen.... Enkele winkels die de verrekijkers verkopen hebben ze niet op voorraad en hebben er zelf evenmin veldervaring mee. Eentje heeft een exemplaar besteld en houdt me op de hoogte van zijn ervaring.
Met vriendelijke groet
Marijn Hoogteijling

Norman

Lees dit topic even door. Hier word e.e.a. verklaard betreft de EDG lijn.

M. Hoogteijling

Bedankt Norman voor de link, die was me bekend. Overigens heb ik al wel prijzen van ca € 1600 gehoord voor de EDG 10x42, flink lager dan een Swarovison. Ook de prijzen van de Nikon HGL-serie zijn inmiddels flink lager: voor minder dan € 900 is de 10x al te koop. Heb 'm zelf gehad, beste focussing ever, maar evenmin populair

Je link geeft nauurlijk wel een verklaring voor het de 0,0 veldervaringen. Maar ik blijf hopen,

Met vriendelijke groet
Marijn Hoogteijling

Norman

De sleutel ligt bij Nikon Nederland. En deze zijn volgens mij content met de cameraomzet en willen volgens mij geen additionele kijker omzet.

zwarteleeuwerik

de na verkoop service van nikon is niet goed te noemen, lees slecht  ::)
Erik vb.

KorHaan

Marijn,

Ik heb meegelezen zonder me in de discussie te mengen, ook omdat ik zelf geen EDG kijkers bekeken heb. Afgaande op verschillende reviews mogen de EDG-kijkers bij de top geplaatst worden. Dat wist je zelf natuurlijk ook al, want ik las dat je de Nikon HGL zelf had. Ik neem aan dat je wilt upgraden. 

Wat mij een beetje verontrust, zijn berichten over de Achilleshiel van de EDG I zowel als de EDG II : de dioptrie-instelling onder het focuswiel. Die slipte in de EDG I in dusdanig veel kijkers, dat vermoed mocht worden, dat het design niet goed was. Nu zijn er ook bij de opvolger, de EDG II, problemen van deze aard:

http://www.birdforum.net/showthread.php?t=216774

Ik gebruik bewust het woord Achilleshiel, want uit tests blijkt dat de EDG praktisch onverwoestbaar is. Er wordt mee gegooid en de kijker komt 30 (!) meter verder neer zonder beschadigingen. Dit nadat dezelfde kijker ,binnen, al een paar keer tegen de muur was gekwakt, en op de grond is laten vallen.
Dan is het op zijn minst vreemd te noemen, dat Nikon heeft gekozen, om het uitstekende dioptriesysteem van de HGL niet ook in de nieuwere EDG toe te passen: een dioptrie-ring op het rechteroculair, dat je na instelling kunt blokkeren. Volledig vrij van het focuswiel.
De betrouwbaarheid van dit HGL-systeem heeft zich jarenlang bewezen. Met het nieuwe EDG-dioptrie-design moet dat nog maar blijken. Het vervelende van een slippende dioptrie-instelling onder het focuswiel is, dat je er niets aan kunt verhelpen, en dat het de kijker op het moment dat het gebeurt, waardeloos maakt.

Ook bij de Zeiss FL komt het voor, dat heb ik zelf moeten ondervinden bij mijn 7x42 FL. Alleen bij Leica, die dit systeem als eerste heeft ingevoerd, komt het niet voor, voor zover ik weet. Opvallend is, dat zowel bij Nikon EDG als bij Zeiss FL kijkers er geen klikstops zijn en de dioptrie-instelling geblokkeerd heet te zijn op het moment dat het focuswiel omlaaggeduwd wordt. Dat is dus lang niet altijd het geval. In feite koop je dus een lot uit de loterij, want als je pech hebt, koop je een flutkijker, als je geluk hebt, koop je een topkijker. Daar moet Nikon toch eens wat aan doen. Zoveel onvoorspelbaarheid in de toplijn hoort bij dit soort kijkers - voor dit soort prijzen - niet voor te komen.

Vriendelijke groet,

Ronald Sinoo

M. Hoogteijling

Hartelijk dank Ronald voor je toevoeging, wist ik niet. Inmiddels heb ik de Nikon HGL enkele jaren geleden ingeruild voor een Zeiss Victory 10x42, die ik destijds nog net wat prettiger vond kijken maar de focussing haalde het niet bij de nikon. Nu vind ik de nieuwste Swarovisions weer extra "wow"-gevoel toevoegen en dan gaat het kriebelen bij mij, word ik hebberig en stel het liefst alle andere uitgaven uit.... Ik vind de Swaro nog natuurlijker aanvoelen in het gebruik, bij de Zeiss "twijfel" ik wel eens: istie echt helemaal scherp bijv. Puur persoonlijk natuurlijk en dus wil ik ze beide uitproberen want de Zeiss is natuurlijk al wel een hele beste

Met vriendelijke groet
Marijn Hoogteijling

KorHaan

#8
Ha Marijn,

Ik snap het. Als het gaat kriebelen, is er geen houden meer aan  ;D .
Gelukkig heb ik het geld niet, dus ik kan de kriebel redelijk in toom houden.
Bovendien houd ik mijzelf streng voor, dat er eerst een scoop moet komen, als de zilvervloot binnenloopt.
Veel plezier bij het uitproberen, alvast  :duim:

Vriendelijke groet,

Ronald Sinoo

temmie

Citaat van: KorHaan op november 29, 2011, 00:51:54 AM
Opvallend is, dat zowel bij Nikon EDG als bij Zeiss FL kijkers er geen klikstops zijn en de dioptrie-instelling geblokkeerd heet te zijn op het moment dat het focuswiel omlaaggeduwd wordt. Dat is dus lang niet altijd het geval. In feite koop je dus een lot uit de loterij, want als je pech hebt, koop je een flutkijker, als je geluk hebt, koop je een topkijker.


Ik merk niet echt een probleem met mijn dioptrie instelling, die blijft gewoon staan na jaren gebruik. Ik vraag me dan ook af of jij niet eerder een slecht exemplaar heb gehad, terwijl de grote meerderheid gewoon wel goed werkt.
Ik kan me wel inbeelden dat het heel vervelend is als je dioptrie sterk afwijkt tussen beide ogen, maar ik heb daar gelukkig niet al te veel last van.
Groeten, L13v3n D3 T3mm3rm@n
Mijn laatste (vogel)reis

M. Hoogteijling

Heb met mijn Zeiss ook geen enkel probleem maar weet dat er ook maandagochtendexemplaren zijn.

Inmiddels wel contact gehad met een bekende winkel uit Brabant, Foto Rooijmans in Budel: hij heeft de EDG 8x42 binnen en vond 'm heel erg goed maar "anders" de Swaro, wel kort getest en nog niet vergeleken met een Zeiss. Binnenkort ontvangt hij ook de 10x, zodra ik bericht heb ga ik eens kijken en doe ik verslag. Maar.... hij is er dus !  ;D
Met vriendelijke groet
Marijn Hoogteijling

KorHaan

Citaat van: temmie op november 30, 2011, 15:37:46 PM
Citaat van: KorHaan op november 29, 2011, 00:51:54 AM
Opvallend is, dat zowel bij Nikon EDG als bij Zeiss FL kijkers er geen klikstops zijn en de dioptrie-instelling geblokkeerd heet te zijn op het moment dat het focuswiel omlaaggeduwd wordt. Dat is dus lang niet altijd het geval. In feite koop je dus een lot uit de loterij, want als je pech hebt, koop je een flutkijker, als je geluk hebt, koop je een topkijker.


Ik merk niet echt een probleem met mijn dioptrie instelling, die blijft gewoon staan na jaren gebruik. Ik vraag me dan ook af of jij niet eerder een slecht exemplaar heb gehad, terwijl de grote meerderheid gewoon wel goed werkt.
Ik kan me wel inbeelden dat het heel vervelend is als je dioptrie sterk afwijkt tussen beide ogen, maar ik heb daar gelukkig niet al te veel last van.

Zolang we het normaal vinden om slechte exemplaren te vinden in kijkers die heel veel geld kosten, is er niets aan de hand, natuurlijk.

Vriendelijke groet,

Ronald

KorHaan

Citaat van: M. Hoogteijling op november 30, 2011, 19:58:44 PM
Heb met mijn Zeiss ook geen enkel probleem maar weet dat er ook maandagochtendexemplaren zijn.

Inmiddels wel contact gehad met een bekende winkel uit Brabant, Foto Rooijmans in Budel: hij heeft de EDG 8x42 binnen en vond 'm heel erg goed maar "anders" de Swaro, wel kort getest en nog niet vergeleken met een Zeiss. Binnenkort ontvangt hij ook de 10x, zodra ik bericht heb ga ik eens kijken en doe ik verslag. Maar.... hij is er dus !  ;D


Begrijp ik nou dat je de EDG 8x42 dus nog niet zelf gezien hebt?

Vriendelijke groet,

Ronald

temmie

Citaat van: KorHaan op december 01, 2011, 02:44:42 AM
Citaat van: temmie op november 30, 2011, 15:37:46 PM
Citaat van: KorHaan op november 29, 2011, 00:51:54 AM
Opvallend is, dat zowel bij Nikon EDG als bij Zeiss FL kijkers er geen klikstops zijn en de dioptrie-instelling geblokkeerd heet te zijn op het moment dat het focuswiel omlaaggeduwd wordt. Dat is dus lang niet altijd het geval. In feite koop je dus een lot uit de loterij, want als je pech hebt, koop je een flutkijker, als je geluk hebt, koop je een topkijker.


Ik merk niet echt een probleem met mijn dioptrie instelling, die blijft gewoon staan na jaren gebruik. Ik vraag me dan ook af of jij niet eerder een slecht exemplaar heb gehad, terwijl de grote meerderheid gewoon wel goed werkt.
Ik kan me wel inbeelden dat het heel vervelend is als je dioptrie sterk afwijkt tussen beide ogen, maar ik heb daar gelukkig niet al te veel last van.

Zolang we het normaal vinden om slechte exemplaren te vinden in kijkers die heel veel geld kosten, is er niets aan de hand, natuurlijk.

Vriendelijke groet,

Ronald


Als de dioptrie  bij jou beweegt na inklikken, is het een zaak voor de garantie. Ik vindt dat het systeem gewoon goed werkt, en heb er de (vele) andere Zeiss gebruikers nog nooit over horen klagen. Het lot uit de loterij is dus eerder een slecht exemplaar, en de kans dat je zo eentje koopt is gewoon heel klein, als ik verkopers in enkele grote verrekijker winkels, en de vertegenwoordiger van Zeiss mag geloven.
Groeten, L13v3n D3 T3mm3rm@n
Mijn laatste (vogel)reis

M. Hoogteijling

Citaat van: KorHaan op december 01, 2011, 02:47:03 AM
Citaat van: M. Hoogteijling op november 30, 2011, 19:58:44 PM
Heb met mijn Zeiss ook geen enkel probleem maar weet dat er ook maandagochtendexemplaren zijn.

Inmiddels wel contact gehad met een bekende winkel uit Brabant, Foto Rooijmans in Budel: hij heeft de EDG 8x42 binnen en vond 'm heel erg goed maar "anders" de Swaro, wel kort getest en nog niet vergeleken met een Zeiss. Binnenkort ontvangt hij ook de 10x, zodra ik bericht heb ga ik eens kijken en doe ik verslag. Maar.... hij is er dus !  ;D


Begrijp ik nou dat je de EDG 8x42 dus nog niet zelf gezien hebt?

Vriendelijke groet,

Ronald

Klopt, ik heb geen enkele EDG-kijker ooit zelf gezien, vastgehouden oid, vandaar mijn vraag naar veldervaringen  ;) Hoop daar binnenkort dus verandering in te brengen!

Voor wat betreft de onvolkomenheden in de duurste kijkers: uiteraard zou het niet mogen kunnen maar ook de duurste BMW of Mercedes heeft natuurlijk wel eens wat. Het aantal klachten is bij de grote merken is relatief gezien klein en natuurlijk bepaalt de ervaren mate van afterservice ook de stemming.

Heb ook nog geen bevestiging kunnen vinden dat het dioptrie-probleem bij Nikon of Zeiss eerder regel dan uitzondering is (hoewel voor de Nikons sommige internetreacties wel anders doen vermoeden).
Met vriendelijke groet
Marijn Hoogteijling

M. Hoogteijling

Ik wacht nog een bericht van de dealer om de kijker te testen
Met vriendelijke groet
Marijn Hoogteijling

Norman

Ik bewonder je geduld, maar ik had al een ander merk gekocht.

M. Hoogteijling

Ha Norman, met m'n Zeiss heb ik ook nog geen grote ontdekkingen op m'n naam en die houdt het nog wel vol, en nu trek ik lekker rente :)
Met vriendelijke groet
Marijn Hoogteijling

KorHaan

Citaat van: M. Hoogteijling op december 01, 2011, 14:48:54 PM
Citaat van: KorHaan op december 01, 2011, 02:47:03 AM
Citaat van: M. Hoogteijling op november 30, 2011, 19:58:44 PM
Heb met mijn Zeiss ook geen enkel probleem maar weet dat er ook maandagochtendexemplaren zijn.

Inmiddels wel contact gehad met een bekende winkel uit Brabant, Foto Rooijmans in Budel: hij heeft de EDG 8x42 binnen en vond 'm heel erg goed maar "anders" de Swaro, wel kort getest en nog niet vergeleken met een Zeiss. Binnenkort ontvangt hij ook de 10x, zodra ik bericht heb ga ik eens kijken en doe ik verslag. Maar.... hij is er dus !  ;D


Begrijp ik nou dat je de EDG 8x42 dus nog niet zelf gezien hebt?

Vriendelijke groet,

Ronald

Klopt, ik heb geen enkele EDG-kijker ooit zelf gezien, vastgehouden oid, vandaar mijn vraag naar veldervaringen  ;) Hoop daar binnenkort dus verandering in te brengen!

Voor wat betreft de onvolkomenheden in de duurste kijkers: uiteraard zou het niet mogen kunnen maar ook de duurste BMW of Mercedes heeft natuurlijk wel eens wat. Het aantal klachten is bij de grote merken is relatief gezien klein en natuurlijk bepaalt de ervaren mate van afterservice ook de stemming.

Heb ook nog geen bevestiging kunnen vinden dat het dioptrie-probleem bij Nikon of Zeiss eerder regel dan uitzondering is (hoewel voor de Nikons sommige internetreacties wel anders doen vermoeden).

Ha Marijn,

OK.
Het dioptrieprobleem is eerder uitzondering dan regel. Iets wat ik anderen maar niet uitgelegd schijn te krijgen.

Ik zou zelf - als we toch over de analogie met dure auto's spreken - willen zeggen:

DAAR STA JE DAN MET JE DOOIE ROLLS-ROYCE MIDDEN OP DE SNELWEG   ;D

De dure BMW's en Mercedessen zijn de subtop. Ik zie de Zeissen en EDG's als Rolls-Royces, Ferrari's of Lamborghini's. Voor het geld dat je daar voor betaalt, mag zelfs geen "maandagochtendexemplaar" de fabriek verlaten.

Dat is misschien wat sterk uitgedrukt, maar ik vind dat je 100 % betrouwbaarheid mag eisen als je zoveel geld neertelt. Alle andere kijkerbezitters, die hier meewarig over doen, omdat zij nog nooit iets hebben gemerkt: fijn voor jullie. Ik vind nog steeds, dat het ontwerp niet deugt, en ik houd mij daar dus verre van.

Vriendelijke groet,

Ronald Sinoo





M. Hoogteijling

beste allen,

Gisterochtend vrij genomen en in Budel alles uitgeprobeerd. Ik heb me gericht op 8x vergroting wat voor mij ideaal blijkt: rustiger beeld, groter blikveld, helderder.

De Nikon EDG 8x42 kijkt fantastisch met een beeld dat heel veel weg heeft van de Swarovision. Ook de EDG heeft fieldflattener lenzen. Hij ligt heerlijk in de hand, ziet er mooi uit en kijkt fantastisch. Wat mij betreft ook het lekkerste scherpstelsysteem en is honderden euro's goedkoper dan de Swarovision, de enige waar ik 'm mee vergelijkbaar vind. Overigens geen probleem met de diopterinstelling, sterker: zo robuust als dat er uitzag ;-) Wellicht heeft Nikon dat inmiddels aangepast, op een site las ik dat iedere zending verbeteringen bevat.

Kat in 't bakkie dus? Nee, want de Swarovski EL 8.5 x42 had net een streepje voor. Dit beeld zuigt je nog net een fractie meer naar binnen, alsof je naar binnen stapt en er midden in staat. Is dat weer een paar honderd euro meer waard? Want beide kijkers zijn een stap vooruit.

Omdat hoofd en hart nog niet op 1 lijn zaten heb ik de beslissing nog even uitgesteld, eerst op vakantie!
Met vriendelijke groet
Marijn Hoogteijling

Norman

Ik zou ook even de garantie in overweging nemen. Deze is bij Swarovski flink langer en voor mij de meerprijs meer dan waard.
Voor mij was er ook een overweging Nikon vs. Swarovski. Door de veel betere garantie uiteindelijk gekozen voor Swarovski. Een ongelukje zit in een klein hoekje. Ik had nog nooit een kijker laten vallen, ik behandel mijn kijker altijd als een rauw ei, heel voorzichtig. Laat het nu zo zijn dat ik een poosje terug mijn kijker uit de auto liet vallen en er een butsje in de kijker zat. Dit is onder service vervangen. Ook heb ik door wat geƫxperimenteer met een regenkap flink wat oculair rubbers gekregen om te kunnen knoeien.

Maar de EDG's zijn erg goed.

zwarteleeuwerik

Citaat van: Norman op december 28, 2011, 09:28:55 AM
Ik zou ook even de garantie in overweging nemen. Deze is bij Swarovski flink langer en voor mij de meerprijs meer dan waard.
 


de termijn is ook maar 10 jaar bij swarovski (officieel) , de service is wel beter .
Erik vb.

M. Hoogteijling

Klopt, beide geven 10 jaar garantie. Wat de garantie bij Swarovski inhoudt is inmiddels algemeen bekend: zonder vragen supersnelle reparatie of wat dan ook. Al jaren maatgevend voor waar service voor hoort te staan.

En Ronald, je hebt natuurlijk gelijk: we praten over de Rolls Royces onder de kijkers en hoewel deze ook wel eens een beurt nodig hebben, kennen ze inderdaad geen terugroepacties (Ferrari overigens wel :-)). Helaas is echter nog geen enkel merk 100% foutloos maar erger ik me net zo hard aan een storing aan een goedkopere bynolyt of bushnell als aan m'n zeiss.

Afijn, we peinzen nog even door, ben zelf ook inmiddels benieuwd welke het wordt en wanneer :-)

Met vriendelijke groet
Marijn Hoogteijling

KorHaan

Ha Marijn,

Spannend, hoor! Ik wens je veel plezier met welke je ook kiest; optisch zijn beide ( afgaand op de reviews die ik gelezen heb ) nagenoeg perfect. Kleine verschillen in ergonomie kunnen dan de doorslag geven. Iets wat heel persoonlijk is.

In ieder geval mooi om te lezen dat je de twee hebt kunnen vergelijken, want de EDG is niet zo bekend. Ik heb nu inmiddels bijna een tweedehands Leica Televid scoop binnen met 32x WA oculair, errug mooi, zodat de aanschaf van een nieuwe dure scoop niet meer nodig is. Mijn Eden XP 8x42 bevalt me voorlopig nog best, dus ik ben binnenkort wel weer even voorzien in de optiek.

Vriendelijke groet,

Ronald

M. Hoogteijling

Welke het (ooit) wordt laat ik wel weten. Bedankt voor het meedenken en inderdaad leuk dat er weer wat echte concurrentie voor swaro lijkt te zijn. Wie weet wat zeiss of leica de komende tijd nog uit de hoge hoed tovert want als ze stil blijven zitten als nu krijgen ze het marktaandeel niet meer terug.

Veel succes met je nieuwe scoop: de televid blijft mooi om doorheen en om naar te kijken. En met het 32x oculair zit je altijd goed.
Met vriendelijke groet
Marijn Hoogteijling

Norman

Citaat van: M. Hoogteijling op december 29, 2011, 14:01:09 PM
.....inderdaad leuk dat er weer wat echte concurrentie voor swaro lijkt te zijn. Wie weet wat zeiss of leica de komende tijd nog uit de hoge hoed tovert want als ze stil blijven zitten als nu krijgen ze het marktaandeel niet meer terug.

Ik kijk graag door allerhande kijkers en ben van mening dat Swarovksi naast de Nikon EDG zeker concurrentie heeft van Zeiss en Leica. Andere merken die niet vergeten mogen worden zijn Kowa, Meopta en Docter.

Daarnaast zit er veel verschil in de regio. Maar ook de tak van sport is bepalend, waar ik bij vogelaars voor mijn gevoel vaker Swarovski en Leica tegenkom, vallen me bij de jagers vooral de Zeissen en Leica's erg op.

Daarnaast kun je je afvragen of de Swarovision zo'n voordeel is voor een vogelaar. Ik vind het persoonlijk een storende functie door het rolling ball effect en zou de kijker nooit kopen.

Een kijker is erg persoonlijk en het is onmogelijk te stellen welke kijker de beste kijker is. Optisch zijn de verschillen vaak alleen maar meetbaar en niet zichtbaar. Ik zie het verschil niet tussen een transmissie van 91% of 93%. Ook kunnen bepaalde optische voordelen wegvallen door sommige nadelen. En het belangrijkste is misschien wel de ergonomie. Ergonomie heel moeilijk meetbaar en per persoon verschillende.

KorHaan

#26
Jeuh..... ergonomie. Breek me de bek niet open.  :rolleye:

Behoorlijk off-topic, maar deze heb ik ooit gehad:

http://www.flickr.com/photos/rdmadison/5959641712/in/photostream

Twee scherpstelknoppen, aan de voorkant en de achterkant van het scharnier! Dioptrie-instelling een ring op het rechteroculair. Ergonomisch een wonder van vernuft, je kan met een pet op tegen de regen ( om je bril vrij te houden van druppels ) gewoon scherpstellen door de achterste knop te gebruiken.

Waarom heb ik hem dan niet meer? Omdat die twee scherpstelknoppen buitengewoon stroef draaiden, ook na flink veel gebruik, en er geen verbetering in zat. Bovendien zat er geen phase-coating op de prisma's, wat in de optiek duidelijk zichtbaar was. Niet echt scherp, zoals de tegenwoordige roofs dat wel zijn, mede dankzij diƫlectrische coating die de helderheid van het beeld enorm doet toenemen.
De Swift Audubon 7x35 is een relict uit het verleden, qua optiek maar zo-zo, maar wel met een doordachte ergonomie. Ik wacht nog steeds op de dag dat men inziet dat ergonomie minstens zo belangrijk is als optiek, en er twee scherpstelknoppen in topkijkers worden ingebouwd, zoals bij de Swift 7x35. Brildragers zijn al in het nadeel, ook voor wat betreft strooilicht van opzij, omdat de bril altijd een ruimte opzij open laat waar de zon vrij spel heeft, maar met regen zeker. De mogelijkheid om onder een petje of een hoed te kunnen scherpstellen heeft bovendien het voordeel, dat je de kijker klem zet tegen de hoed of petrand en daardoor een wat stabieler beeld krijgt. Een onverwachte bonus, die ook nog steeds onderschat wordt. Ergonomie wordt vaker met de mond beleden dan dat er in de harde praktijk iets echt doordachts mee gedaan wordt. Ik bedoel: hoe lang hebben brildragers niet moeten wachten tot er kijkers kwamen met een eye-relief van meer dan 14 mm, zodat ze met bril op het gehele gezichtsveld eindelijk  konden overzien? Voordien zette iedereen zijn bril af voor een mooi breed beeld. Ik wil wel een stap verder gaan qua ergonomie; zijkleppen van rubber op de oculairs die strooilicht wegnemen en het beeld voor niet-brildragers aanmerkelijk beter maken zijn er nog steeds niet voor brildragers. Als het doordringt dat niet iedere brildrager graag op contactlenzen overgaat, zullen de ergonomische aanpassingen voor brildragers eindelijk eens echt serieus aangepakt worden.

Tenminste, daar hoop ik op.

Vriendelijke groet,

Ronald Sinoo

M. Hoogteijling

Goeie invalshoeken voor een nieuw topic: de wensen van de vogelaar vwb de ergonomie van kijkers!

Uiteraard blijft bij de keuze voor een verrekijker zeker ook de ergonomie enorm belangrijk. Ik durf echter wel beweren dat het met de ergonomie bij de topkijkers wel goed zit maar inderdaad smaken verschillen. Persoonlijk vind ik de Swaro en Nikon beide lekkerder kijken en vasthouden dan mijn Zeiss, zowel met bril als met lenzen (heb beide maar nooit tegelijk :-). De grote oculairglazen dragen dan bij aan het kijkcomfort. In het vogelaarsveld (jagers ontloop ik) is toch het overgrote deel van de nieuwe topkijkers een Swarovski. Leica zie ik zelden en Kowa-verrekijkers al evenmin. Hoe goed ook, ze zijn het net niet vergeleken met... Als je dan toch een erg groot bedrag uitgeeft maken die paar honderd euro's vaak ook niet meer uit zo lijkt het.

Nieuw topic starten dan maar voor de suggesties van Ronald?
Met vriendelijke groet
Marijn Hoogteijling

Norman

Over een optisch fraai product gesproken, maar een ergonomische ramp.



Zonder handschoenen al een ramp, met handschoenen helemaal een ramp bij het scherpstellen.

Ergonomisch gezien is de porro voor mij toch het model dat mij het beste past.   

sybo

Marijn, heb je de EDG ook al om je nek gehad? Van de HGL weet ik, dat die nog al vervelend kunnen bungelen. De gaten waardoor de riem moet, zitten bij de HGL niet ver genoeg naar de zijkanten, waardoor de kijker enigszins voorover gekiept aan de buik/borst komt te hangen. Behoorlijk vervelend.