Hoofdmenu

Poriezwam

Gestart door rchmo, november 27, 2006, 17:28:25 PM

Vorige topic - Volgende topic

rchmo

Dacht vanmiddag in het veld dat ik iets heel bijzonders had gevonden. Bij thuiskomst kom ik er niet goed uit. Lijkt op winterhoutzwam, maar steel is veel dikker dan normaal en de porien lopen over in de steel. Lijkt ook wel op grootporiehoutzwam, maar dat is een april-juni soort.
Vreugde voor niets geweest? Toch gewoon een winterhoutzwam? Wie weet meer van dit soort poriezwammen?


Rob Oudejans












rchmo

Wel veel hits tot nu toe, maar nog geen enkele (voorzichtige) reaktie.


Rob Oudejans

xenion

Ik wil wel een redelijk zeker gokje wagen, de Winterhoutzwam. Dat de porien in de steel doorlopen klopt daar wel voor. De grootporie ken ik verder niet dus daar kan ik weinig over zeggen/ mee vergelijken.
Groeten,
Martin

knabenkraut

Naar mijn mening is dit geen Winterhoutzwam.
Bij de winterhoutzwam is m.i. de hoed duidelijker afgescheiden van de steel en niet zo doorlopend als op deze foto te zien is.
Helaas heb ik nog niet veel tijd om me met de paddestoelen bezig te houden, wie weet komt er nog iets boven borrelen ;)
Ik vind de steel wel wat lijken op een POlyporus mori maar deze komt niet in nederland voor :(


Succes
groetjes,
Dini

xenion

CiteerNaar mijn mening is dit geen Winterhoutzwam.
Bij de winterhoutzwam is m.i. de hoed duidelijker afgescheiden van de steel en niet zo doorlopend als op deze foto te zien is.
Bedoel je dan duidelijker gescheiden door de kleur of door de porien? Met kleur heb je gelijk, de steel is vrij licht, maar misschien komt dat omdat hij krom is gegroeid?
Groeten,
Martin

ac.billekens

Grootporiehoutzwam?

rchmo

Mijn eerste reaktie in het veld was ook een mori. Maar toen ik thuis kwam zag ik dat die niet in Nederland voorkomt. Ook zijn de porien denk ik niet groot genoeg. Maar toch. Het lijkt een 'kruising' tussen de eigenschappen van een brumalis en een mori. Misschien is inderdaad de belangrijkste reden van het doorlopen van de porien in de steel het anders gegroeid zijn, iets zoals mori doet.
De kleur en de struktuur van de steel van een brumalis zijn ook niet gelijkend.


Rob Oudejans




Ringneck

Ik zie dat de porieen langs de steel doorlopen en waar de porieen ophouden verkleurt de steel. Misschien wel een misvormde Winterhoutzwam, vooral om dat de porieen onder de hoed rond zijn en dichter bij de steel ovaal zijn geworden.

Rob
Met vriendelijke groeten,

Rob


My Webpage

rchmo

Alina & Chris,


Bedankt voor de leuke site met erg veel variatie voor de grootporiehoutzwam. Mijn idee was ook, na mori, naar de grootporiehoutzwam, maar die heb ik afgeschreven, omdat die  (zie mijn eerste bericht) in IV-VI voorkomt, dus voorjaarssoort. Maar je weet maar nooit met het gekke weer van nu.
Wacht ook nog maar andere reakties af.


Rob Oudejans

knabenkraut

Nu ik die link van Alina en Chris heb bekeken kom ik toch op mijn stelligheid terug dat het geen Winterhoutzwam zou kunnen zijn. Zelf zie ik ze alleen met een duidelijke scheiding tussen de porien en steel maar deze site geeft toch wel duidelijk aan dat ze heel erg verschillen van bouw.

groetjes,
Dini

rchmo

Vandaag nog even een foto gemaakt van een 'normale' winterhoutzwam. Dan zie de overgang tussen kleur van hoed en steel goed.


Rob Oudejans






rchmo

Misschien is aan mijn vorige foto (van een 'normale' winterhoutzwam) nog toe te voegen, dat ik vandaag met name gezocht heb naar een ex. dat op dezelfde manier groeide als het ex. wat de hoodrol speelt in 'Poriezwam'. Op de foto komt het niet helemaal uit de verf omdat er een blaadje voor blijkt te zitten, maar de kromming is goed te zien.


Rob Oudejans