Hoofdmenu

hooiwagen

Gestart door Jan van Duinen, november 06, 2011, 11:39:58 AM

Vorige topic - Volgende topic

Jan van Duinen

Ik zou graag willen weten of dit klopt, kort potige kleine hooiwagen onder schors.
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/61554832
Oligolophus hanseni gezien op 2011-11-03 Grevema - Beervoorten
Foto's:




bij voorbaat dank Jan van Duinen

Arp

Ha Jan,

Waarom denk je aan hanseni en niet tridens? Bij deze zou dat mijn eerste gedachte zijn, maar ik heb het afhandelen van deze twee soorten nog even laten liggen omdat ik er nog eens geconcentreerd voor wil gaan zitten met een berg vergelijkingsmateriaal bij de hand. Van foto blijf ik ze knap hachelijk vinden.

Voor mij is deze van jou bijvoorbeeld ook meer een (erg donkere) tridens, maar daar zou ik dan dus harder twijfelen. Maar goed, hachelijk dus - bij deze had ik bijvoorbeeld ook een 50/50-gevoel. Kwa (blauwige) lichaamskleur denk je meteen aan hanseni, maar zadel(vorm) en oogheuvel (rand+tandjes helemaal licht?) zouden mij erg laten twijfelen. Hay heeft die als hanseni goedgekeurd, dus kennelijk moet ik mijn buikgevoelens over de variabiliteit van beide nog eens ernstig tegen het licht houden voordat ik (de lastige gevallen) van foto wil beslissen. 
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Jan van Duinen

#2
Hoi Arp,

Gelukkig ben ik niet de enige die af en toe twijfelt, deze vond ik een erg donkere oogheuvel hebben, vandaar. Het kenmerk zwarte oogheuvel lichte met tandjes is makkelijk te verwarren met lichte oogheuvel zonder tanden als er toch uitsteekseltjes op staan.
Bij dit dier twijfelde ik erg vandaar ook dat hij op het forum terecht kwam. Gezien jouw opmerkingen voel ik nu ook meer voor een vrouw tridens, de oogrand heeft nl helemaal geen zwart en het zijn dus niet alleen de tandjes die hem licht maken. Ik pas ze aan en ben benieuwd hoe je al de andere waarnemingen gaat beoordelen.
Bij het dier met jouw 50/50-gevoel zie je ook duidelijk tussen de tanden op de oogheuvel zwart, vooral bij de onderste foto, dus dit moet wel hanseni zijn.
Bedankt voor je opmerkingen, ik ben er nu weer zeker van.

Jan van Duinen

Nog even een paar foto's van de oogheuvel, één van O. hanseni met zwart en tanden, twee van tridens zonder zwart aan de oogbol en wel kleine tandjes.

hay

Dag Jan en Arp,
Deze is een O. tridens. Het is bij mij ook deels "onderbuikgevoel" soms, moet ik toegeven. Ik kijk eerst naar de blauwige basistint, dat geeft een aanwijzing, maar ook P. agrestis en tridens kunnen dat hebben, vooral de oudere ex...
Dan let ik op de drietand. Daarna kijk ik naar de oogheuvel. Jan heeft die schitterend in beeld gebracht: donker, relatief vlak aan de voorkant, met lichte tandjes, die naar achteren toe breed uitwaaieren (bij tridens meer evenwijdig!). Die ene die ik goedgekeurd heb, is een ietsje gegokt (90/10%)...
Groet,
Hay

Arp

#5
Ha Hay,

Bedankt voor je antwoord - ben blij dat we het over deze eens zijn  :lol:

Het is maar goed dat ik de lastpakken nog even voor me uitgeschoven heb - de kans is groot dat ik bij die blauwe van Jan en Mariëtte gevraagd had om er tridens van te maken :rolleyes: Moet maar eens bij Jürgen op bezoek en alle Hansjes uit z'n tuin scheppen (als hij even wegkijkt) om een beter beeld van (de variabiliteit van) deze soort te krijgen voordat ik m'n vingers aan het adminnen van deze brandt. De foto's bij de waarnemingen zijn helaas ook niet altijd even geweldig als de platen van Jan bij dit topic.

Zal ik, wanneer ik ermee aan de slag ga, de gevallen waar ik twijfel per mail langs jou fietsen voor een second opinion?
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

hay

Prima, Arp (je mag ook echt langs komen fietsen, maar dat zul je wel niet bedoelen),
Je hebt al ergggg veel werk gemaakt van je verworven rechten... geweldig!
Groet,
Hay

Arp

wie weet, wie weet ...
    ;)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

JohnvR

Mag ik deze in de strijd gooien? Ik heb deze ingevoerd als onzekere hanseni, omdat de tanden slecht te zien zijn op de foto's. Qua kleur kwam ik dan richting hanseni.

http://waarneming.nl/waarneming/view/61349516

Arp

Hay, was het je bedoeling om die van John als "onzeker" goed te keuren, of vond je hem als zekere ook wel zeker goed genoeg (ofzo)? (Lijkt mij wel goed toch?)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

hay

 
O ja, vergeten de wrn zelf op zeker te zetten. Ik heb het idee dat P. agrestis-achtige kleurpatronen bij hansenii regelmatig voorkomen. Is dat ook jullie inschatting? Die van John is bijvoorbeeld zeker geen tridens. Wat zijn jullie ervaringen?
Groet,
Hay

blaauw7

Ik had er vandaag ook 1. Grebbeberg. een hansenii toch?
Groeten,
Dick Belgers

JohnvR

Ik dacht bij die van mij eerst dat het een P. agrestis was, totdat ik de oogheuvel beter ging bekijken. De kleur is kennelijk vrij variabel, met een variabele paarse waas.

Jan van Duinen

Citaat van: hay op november 13, 2011, 19:41:46 PM

Ik heb het idee dat P. agrestis-achtige kleurpatronen bij hansenii regelmatig voorkomen. Is dat ook jullie inschatting? Die van John is bijvoorbeeld zeker geen tridens. Wat zijn jullie ervaringen?
Groet,
Hay

Dag Hay,

Heb nog maar weinig hansenni gevonden, maar heb wel de indruk dat de voor agrestis kenmerkende middenstreep bij hansenii niet aanwezig is. Wel hebben beide vaak lichte plekken op de zij achterkant. De oogheuvel bij agrestis is ook duidelijk gladder en lichter van kleur. Mijn twijfel ligt meestal tussen hansenii en tridens.

JohnvR

Bij die van Dick stem ik ook voor hanseni.

Gooi ik er ook nog een in de strijd. Deze vond ik vorige week in het duin bij Egmond. Ik neig toch naar tridens, maar vind de oogheuvel nou niet zo lekker duidelijk.


hay

Die van Dick is inderdaad, volgens mij, typisch hanseni. Die van John is weer tridens (man), vooral vanwege dat langgerekte kontje.
Dank voor jullie reacties,
Groet,
Hay

Jan van Duinen

Nog een dier waar ik ernstig twijfel aan de soort,
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/56048995
Drietandhooiwagen - Oligolophus tridens gezien op 2011-08-04 Boswachterij Odoorn
Foto's:






bij voorbaat dank Jan van Duinen

Arp

Leuk topic geworden :lol:

Die laatste van Jan is (volgens mij) inderdaad gewoon tridens - wel donkere oogheuvelrand inderdaad.

Qua zadelvorm heb ik bij hanseni sterk de indruk dat in de "standaarduitvoering" de donkere tekening op het een na laatste en twee na laatste segment met zadelvlek in het midden sterk de neiging heeft breed uit te waaieren waardoor het "zadel" - of liever gezegd "de donkere kleuring" daar een bredere vorm krijgt (tot aan de flanken) en dus meer een delta vormige indruk maakt (beetje dame blackwalli zegmaar) met als toefje op de driehoek de centrale zadeltekening van het laatste getekende segment (dat niet breed uitwaaiert).

Op de plaat van Dick hierboven is dat redelijk goed te zien, maar ook wel eens duidelijker. Ook tridens is "van achteren" lateraal wel eens iets donkerder (flanken donkerder aangezet), maar ik heb de indruk dat het dan minder vanuit het zadel aansluitend doorloopt.

Buikgevoelens, allemaal buikgevoelens  :rolleyes:  ;D  Maar het was mede de reden dat ik bij die blauwe ook erg aan tridens moest denken. Kennelijk ook niet eenduidig bruikbaar, maar ja, door dat knagende buikgevoel blijf je er toch steeds een beetje naar kijken ;)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Arp

#19
Hmmppfff in dat verband ... één van de redenen dat ik er nog eens rustig voor wilde gaan zitten is bijvoorbeeld deze van Jan:


Foto: (c) Jan van Duinen

Tandjes (drietand): meer tridens ?
Oogheuvelvorm: iets meer tridens ?
Ooghevelrandkleur: meer hanseni
Zadelvormachteraan: meer mijn buikgevoel voor hanseni

:rolleye: :wacko:

En het is toch echt geen bar slechte foto ...  :angel:

Ik zou er uiteindelijk ook hanseni van maken, maar wel met buikpijn - reden genoeg om terughoudend te zijn met goedkeuren.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Henk Soepenberg

Citaat van: Arp op november 14, 2011, 14:33:37 PM
Buikgevoelens, allemaal buikgevoelens  :rolleyes:  ;D  Maar het was mede de reden dat ik bij die blauwe ook erg aan tridens moest denken. Kennelijk ook niet eenduidig bruikbaar, maar ja, door dat knagende buikgevoel blijf je er toch steeds een beetje naar kijken ;)

Deze blauwe zat daar trouwens ook op Japanse duizendknoop ...  ;)
Vriendelijke groeten,
Henk

Arp

Je zou haast een beetje aan de witbalans-instelling van de camera/foto's gaan twijfelen  :P
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Jan van Duinen

Citaat van: Henk Soepenberg op november 14, 2011, 16:45:03 PM
Citaat van: Arp op november 14, 2011, 14:33:37 PM
Buikgevoelens, allemaal buikgevoelens  :rolleyes:  ;D  Maar het was mede de reden dat ik bij die blauwe ook erg aan tridens moest denken. Kennelijk ook niet eenduidig bruikbaar, maar ja, door dat knagende buikgevoel blijf je er toch steeds een beetje naar kijken ;)

Deze blauwe zat daar trouwens ook op Japanse duizendknoop ...  ;)

Deze blauwe heeft volgens mij echt weer de typische vorm van de man tridens, het langgerekte kontje volgens Hay  ;D

Jan van Duinen

Nog een oude waarneming van een beestje dat ik nu hansenii zou noemen. De laatste foto heb ik nog toegevoegd, is twee dagen eerder gemaakt van het zelfde exemplaar, dat daartussen in is verveld.
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/52321477
Drietandhooiwagen - Oligolophus tridens gezien op 2010-09-13 Eeserveld
Foto's:






bij voorbaat dank Jan van Duinen

Arp

De subadult vind/vond ik erg hachelijk, maar de adult durf ik wel als hanseni af te vinken - verander je de naam?
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)


Henk Soepenberg

Citaat van: Arp op november 14, 2011, 17:12:39 PM
Je zou haast een beetje aan de witbalans-instelling van de camera/foto's gaan twijfelen  :P

Ik ga ook een beetje twijfelen ...  :wacko:
Vriendelijke groeten,
Henk

Arp

Fijn Henk, altijd gezelliger om dingen samen te doen  :lol:
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)