swarovski atm 65mm

Gestart door zwarteleeuwerik, november 05, 2011, 21:21:32 PM

Vorige topic - Volgende topic

zwarteleeuwerik

hallo, ik zou deze telescoop willen aanschaffen, maar dan wel de "niet" HD versie, is dit een probleem of zijn de verschillen overroepen ?  ik zou deze samen met een vast 30w oculair gebruiken. 
Erik vb.

Jeroen Nagtegaal

Volgens mij zijn de kosten voor een HD niet heel veel hoger.
Ligt eraan wat je precies er mee wilt gaan. Beetje hobbyen of actief of grote afstanden en voor details.
Bij afstand en details loont het HD zeker!
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

KorHaan

Eens met Jeroen; de HD-versie is aan te raden. Ik heb zelf beide versies met elkaar vergeleken, met een 20-60x zoomoculair, en de HD is scherper. Dat wil niet zeggen dat de niet-HD een matige scoop is, overigens. Nog altijd erg goed, maar de HD is beter.

Helaas ook een stuk(je) duurder: scheelt zowat € 500: http://www.verrekijkerwinkel.nl/telescopen-swarovski-c-66_3.html

Maar aan de andere kant:

Het 30x oculair is erg goed, dus dan zou de niet-HD versie van de body zeker een optie zijn.
Met name bij de hogere vergrotingen, vanaf 50x, komt de HD tot zijn recht in detailweergave.

Vriendelijke groet,

Ronald Sinoo

M. Hoogteijling

Beste Erik,

Spannend hoor zo'n grote aanschaf. Aanvullend op bovenstaande ben ik erg benieuwd wat je budget is (en hoe lang het duurt om bij te sparen), of gewicht van belang is en of je ook al aan het statief hebt gedacht.

Voordelen van een 65-scoop zijn bijv lage gewicht en daardoor ook een minder veeleisend statief. Met een goede "kleine" scoop mis je hooguit iets in de vroege morgen of late avond. Ik heb zelf een ATS 65 zonder hd gehad maar vond het verschil met hd te groot in het voordeel van hd.

Het 25-50x oculair is subliem, waarom zou je dan een vast 30x willen?

Eventuele alternatieven zijn dan nog de kowa 773 of een 2e hands leica apo-televid met 32x. Andere alternatieven zijn nog de Nikon 82ed met 30x (heel goed en ca €1250 of, erg klein, de Nikon 50ed. Ben zelf van mening dat hd zich altijd uitbetaalt!

Als referentie gebruik ik mijn huidige kowa 883 met zowel 30x als 20-60x maar de zoom gebruik ik minimaal.

Succes met de aanschaf,

Gr
Marijn
Met vriendelijke groet
Marijn Hoogteijling

lennartv

Ik ben zelf sinds korte tijd de trotse bezitter van een Swarovski STM 65. Ik heb nog nooit een HD geprobeerd omdat dat simpelweg boven m'n budget lag (voor €500,- meer koop ik liever een 80 zonder HD dan een 65 met HD). Ik ben erg tevreden over de scoop. M'n vogelmaat heeft een 80 en ik merk niet echt kwaliteitsverschil. Als er verschil is zit hem dat echt in de hele vroege en hele late uurtjes (schemerdonker). Een tijdje terug hebben we allebei 's avonds naar een Amerikaanse smient gezocht en ik was degene die hem het eerst zag terwijl we toch alebei even ervaren zijn. Ik heb toen ook nog het beeld met elkaar vergeleken en ik vond m'n eigen scoop zeker niet veel slechter. Je moet het natuurlijk helemaal zelf weten maar als je budget niet al te hoog is een 65 echt een aanrader! Het 25-50 oculair vind ik zelf ook het handigste. Licht opnieuw ook wel aan het budget, maar als dat niet uitmaakt zou ik zeker voor een 25-50 gaan.
Groetjes,

Lennart Verheuvel

www.naturebylennart.com