Hoofdmenu

oranje

Gestart door Willy, november 05, 2011, 18:34:03 PM

Vorige topic - Volgende topic

Willy

Deze oranje schijfjes rechts op de foto zitten op een dode Jeneverbesstam,wat is dit??
Met vriendelijke groet,
Willy Heimeriks


Willy

Bedankt Hannie dan weet ik wat ik moet doen.
Met vriendelijke groet,
Willy Heimeriks

Willy

#3
Het is het breedsporig hangkommetje hij is microscopisch onderzocht.
Met vriendelijke groet,
Willy Heimeriks

grietaf

Je bedoelt nu waarschijnlijk het andere paddenstoeltje dat op de foto staat en niet dat oranje?
Grieta.

ratje

Dat ander paddestoeltje is volgens mij  vraatsel van insecten en dat oranje is geen breedsporig hangkommetje denk ik

grietaf

Ik denk dat je gelijk hebt, Hannie. Maar wat is er dan onder de microscoop bekeken van deze foto?
Grieta.

ratje

Citaat van: grietaf op november 18, 2011, 12:40:58 PM
Maar wat is er dan onder de microscoop bekeken van deze foto?
Grieta.
ik heb er geen idee van

grietaf

Citaat van: ratje op november 18, 2011, 12:44:51 PM
ik heb er geen idee van
De vraag was dan ook voor Willy bedoeld.
Grieta.


Willy

#10
Hans Adema heeft de oranje schijfjes links op de foto bekeken onder de microscoop en komt met deze naam vandaar.
Rechts is inderdaad vraatsel uit de stam.
Met vriendelijke groet,
Willy Heimeriks

xenion

Links en rechts heb je omgedraaid in je vorige bericht?

Dit is zeker geen Breedsporig hangkommetje maar vrijwel zeker een Orbilia. De eerstgenoemde soort is zelfs een basidiomyceet en de laatste een ascomyceet...
Wat er op de mic. foto's staat weet ik niet, maar op de laatste foto zijn zelfs totaal verschillende sporen gemeten welke gezien de kleur o.a. ook van algen/mossen afkomstig zullen zijn. Het materiaal is (zoals erg vaak bij Orbilia) érg vervuild en het is dus lastig om de goede sporen te vinden, basidiën en asci moeten toch wel te vinden zijn.
Ik stel voor om er weer Orbilia spec. van te maken tot het materiaal beter onderzocht is.
Groeten,
Martin

Willy

Hallo Martin dat klopt helemaal heb ik vaker last van.
Heb Hans een mail gestuurd dus denk dat zijn reactie wel komt.
Met vriendelijke groet,
Willy Heimeriks

HansAdema

Het materiaal dat ik heb onderzocht was inderdaad erg vervuild met sporen van andere soorten, maar het weefsel is 100% zeker basidiomyceet., familie Crepidotaceae.  In het materiaal zaten zeker geen asci! Ik heb meer dan drie preparaten gemaakt. De Merisdomus sporen kloppen helemaal! Willy zijn soortg is Merisddomus anomalus. Een goede afbeelding staat in Breitenbach und Kranzlin, Pilze der Schweiz deel 2, ik ga er van uit dat je dit zeker in huis hebt, kijk het maar na in je boek. Orbilia is een ascomyceet.

xenion

Dan heeft Willy ander materiaal opgestuurd dan op de foto staat?
Groeten,
Martin

Willy

Hallo Martin,
Ik heb Hans het materiaal gestuurd van de foto's die ik nu plaats.
Met vriendelijke groet,
Willy Heimeriks

ratje

is voor mijn gevoel nog steeds een orbilia

HansAdema

@Ratje,

Nee, Orbilia kan per definitie niet, want dat is een ascomyceet. Dit is een basidiomyceet. Op de groenige foto staat een onscherpe seta (mv setae, haren), die specifiek zijn voor Merismodes. Ik wist niet dat dan zo een belangrijk kenmerk was, dus heb ik er geen aandacht aan besteed bij het fotograferen. Ik heb Willy nieuw materiaal gevraagd, deels omdat er op het hout inmiddels een rare pyrenomyceet is opgekomen.


HansAdema

@ Ratje De ellende is, dat ik nu heel erg aan mezelf ben gaan twijfelen, ik ga dinsdag het nieuwe materiaal eens goed bekijken. Als je gelijk hebt krijg je een exemplaar van mijn "Vliegenzwammen op het Rapenburg". :angel:

Willy

Ik volg het even niet meer.Wat is een: pyrenomyceet ??? ???
Met vriendelijke groet,
Willy Heimeriks

Melchior van Tweel

Die schijfjes bij reactie #15 zijn zeker ascomyceten. Als Hans basidien onder zijn microscoop heeft gehad komt dat van een andere collectie of van een vervuiling.
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

Gert Kremer

Vliegenzwammen op het Rapenburg

Hannie! Die is dus binnen.   :D , arme Hans.  ;D   
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

ratje

Citaat van: Gert Kremer op november 20, 2011, 16:54:27 PM
Vliegenzwammen op het Rapenburg

Hannie! Die is dus binnen.   :D , arme Hans.  ;D   
;D ;D ;D

HansAdema

Niet te vroeg juichen. . . . In het materiaal heb ik onder de microscoop bijgevoegde kenmerken nog niet gezien!

HansAdema

Helaas pindakaas, het boek gaat aan je voorbij. Ik heb net materiaal van Willy ontvangen en er zittenn echt geen asci in. Bijgaande een foto van drie sporen in een cluster,. dat er duidelijk op wijst dat ze op[ een basidium zitten. Het blijft dus Merismodus.

ratje

Hans, het boek maakt me niets uit. Tot mijn spijt kan ik de soort die je noemt er niet in ontdekken, maar ongetwijfeld weet je waar je het over hebt. ;D

HansAdema

Geeft niet. In ieder geval is het geen asco, en voor mij is dit de laatste keer dat ik op waarneming.nl geweest ben. Sorry Grieta. Kom dus ook niet naar de Zwamdag. Heb het effe helemaal gehad hiermee. Ik ben meer dan 6 uur bezig geweest met Willy zijn paddestoel. Hoe lang is Hannie er mee bezig geweest? Heeft zij materiaal onder de microscoop bekeken?

loest

 

Hans noemde de setae. Ik heb er een jaar of wat geleden een onder de microscoop gehad.
Hier een foto.

Groet, Loes

Gulistan

Ik begrijp al die opwinding niet. Vervuilde preps heb ik zoveel meegemaakt. Op de ene kant een Merismodes, op de andere een Orbillia, naast elkaar leidt dat soms tot interferentie. Gewoon opnieuw doen of in de prullenbak en vergeten, maar niet uit het veld laten slaan.
Groeten van Christiane

wim veraghtert

Hans, die drie sporen in een cluster zijn groen... dat zijn algen en helemaal geen sporen.
De foto's van die oranje schijfjes tonen vrijwel zeker een Orbilia.
Misschien is het materiaal niet rijp, of niet meer in goede staat, maar ik vrees dat je dat boek toch gaat moeten opsturen hoor.

admin nachtvlinders waarnemingen.be