Floron variadag zaterdag 17 december 2011 10:30

Gestart door marcel123, november 04, 2011, 23:27:02 PM

Vorige topic - Volgende topic

Margreet Kwh

Marcel, bedoel je raar vanwege mogelijke kerstvakantie?
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

marcel123

Sinds 1992 was het de tweede zaterdag van december en nu is het de derde zaterdag van december. Als je dat niet opvalt sta je voor een dichte deur..

Margreet Kwh

Aha, dat wist ik niet. Bedankt voor het toelichten.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

marcel123

#4
Na sinterklaas toch maar weer flink sparen, want de nieuwe flora komt eraan..

Citeer
FLORON en de Koninklijke Nederlandse Botanische Vereniging nodigen u van harte uit tot het bijwonen
van de Landelijke Variadag op zaterdag 17 december 2011 van 11.00 tot ca. 16.30 uur in NATURALIS
Darwinweg 2 in LEIDEN, 10 minuten lopen van NS-station Leiden centraal. Vooraf en tijdens de pauzes is
– tegen betaling - koffie en thee verkrijgbaar bij de cateringservice van Naturalis. In de lunchpauze
(lunchpakket zelf meenemen of iets eten in het museumrestaurant) kunt u herbariummateriaal van
bijzondere vondsten bekijken. Houdt u er rekening mee dat de parkeergelegenheid bij Naturalis beperkt is.

11.00 uur Opening door Bart van Tooren,
voorzitter van de Sectie Onderzoek en Behoud van de Wilde Flora van de KNBV
11.05 uur René van Moorsel (NCB Naturalis / FLORON)
Bijzondere plantenvondsten in 2011
11.30 uur Berry van den Hoorn (NCB Naturalis)
Een streepjescode voor elke plant – DNA-barcoding
11.55 uur intermezzo: Leni Duistermaat (NCB Naturalis)
Naar de 24e druk van de Heukels' Flora van Nederland
12.05 uur Onno de Bruijn
Zeldzame zoomplanten in Oost-Nederland en op de Veluwe: voorkomen, bescherming en
beheer.
12.35 uur intermezzo: Bekendmaking 'FLORON-vrijwilliger van het jaar 2011'
door Hans van Dord, bestuursvoorzitter FLORON

12.45 uur Lunchpauze

13.45 uur Baudewijn Odé (FLORON) & Arco van Strien (CBS)
Het Nieuwe Strepen – toekomstperspectief van een nieuwe inventarisatiemethode
14.10 uur Gerard Oostermeijer (Universiteit van Amsterdam)
Volkstellingen aan planten: introductie van een nieuw boek
14.35 uur Korte floristische mededelingen 'uit de zaal' (graag vooraf aanmelden), waaronder
- André Hertog – een nieuwe manier van inventariseren
- intermezzo – Fragiele flora (door Gerard Oostermeijer)

15.00 uur Theepauze

15.40 uur Gert-Jan van Duinen (Stichting Bargerveen, Radboud Universiteit Nijmegen)
Planten, wat heb je eraan - planten gezien door de ogen van insecten
16.05 uur André Aptroot (Natuurmonumenten)
Veranderingen in de flora van de Sint Pietersberg
16.30 uur Sluiting

Voor nadere informatie over de variadag kunt u terecht bij Wout van der Slikke (slikke@floron.nl)

marcel123

#5
Een ergggg grote opkomst vandaag op deze dag.
In bepaalde opzichten kan je dat een succes noemen maar er is zeker een waarin je kan zeggen dat het niet zo is. Door de hoge opkomst heeft de bewaking een aantal mensen 's iochtends de toegang ontzegt tot de zaal en bij de serie na de lunch zijn zelfs stoelen uit de zaal gehaald en konden er nog minder mensen in..
http://yfrog.com/o08zdbj

Margreet Kwh

Hoi Marcel,

dat is niet leuk voor de weggestuurden! Ik zag een foto voorbijkomen; http://twitpic.com/7uf4l7
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

ejslootweg

#7
Als een van de 's middags weggestuurden ('s ochtends gelukkig wel ruim op tijd)  kan ik zeggen dat het inderdaad een beetje jammer is wanneer je daarvoor half Nederland afgereisd bent. Maar buiten waren nog mooie planten te vinden en was er aan het eind van de dag weer wat ruimte. Grote toeloop was vast wegens de nieuwe flora atlas.

Desondanks was het wel een leuke dag; interessante praatjes, overzicht bijzondere vondsten van het afgelopen jaar, mooi herbariummateriaal (zag nu pas hoe klein Galium parisiense is).

groeten, Erik

groeten, Erik

petraw

Beste mensen,

Andere jaren was er nog plaats over. De grote toeloop is vooral door de enorme belangstelling voor de Nieuwe Atlas van de Nederlandse Flora. Ik hoorde dat er zo'n 400 afgehaald zijn, daar waren zelfs grote stapels bij van 15 en meer. Na de lunchpauze kon je goed netwerken en met diverse aanwezigen die de zaal niet in konden allerlei natuurwetenswaardigheden bespreken. Verder had ik daardoor uitgebreid de tijd om het herbariummateriaal te bekijken. Daar stond deze keer eens geen lange rij. Ik heb het dus geen bezwaar gevonden om een deel van het programma te missen. Die stoelen die de bewaking weghaalde waren trouwens er door de laatkomers bijgezet en moesten om veiligheidsredenen er weer uit. Volgend jaar zal het zeker weer een stuk rustiger zijn.

Groetjes,

Petra
Groet, Petra

WimV

Veiligheid is een groot goed. Er konden er simpelweg niet meer in. Balen voor diegene die te laat waren, maar niet meer dan terecht. Had men dus maar eerder moeten komen.....

Groetjes,
Wim

marcel123

Citaat van: petraw op december 18, 2011, 11:39:59 AM
daar waren zelfs grote stapels bij van 15 en meer.
Ik heb helpen sjouwen aan een stapel van 51+26, dus de verkoop liep die dag wel goed..

Margreet Kwh

Is er ooit overwogen om met inschrijving te werken bij de Varia-dag?
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

marcel123

Het gebeurt voor zover ik weet alleen op de roofvogeldag en veroozaakt natuurlijk een hoop rompslomp, maar dan weten ze wel van te voren dat de zaal te klein gaat worden voor de mensen die gaan komen...
In het verleden zat men in een andere zaal die ook te klein was maar werd er nooit iemand weggestuurd. Denk dat er geen rekening is gehouden met de extra aanloop die de nieuwe flora verzaakte. Zoals hierboven al is gezegd: in het verleden was deze zaal ruim  genoeg.

Jeroen Nagtegaal

Sovon-dag heeft ook aanmelding, maar niet verplicht.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

marcel123

Citaat van: petraw op december 18, 2011, 11:39:59 AM
Na de lunchpauze kon je goed netwerken en met diverse aanwezigen die de zaal niet in konden allerlei natuurwetenswaardigheden bespreken.
Ik heb het gedeelte na de lunchpauze en voor de theepauze ook gemist. Is nog aangegeven dat de lezingen ergens gepubliceerd worden, net zoals op de SOVON-dag is gebeurd?

petraw

Beste Marcel,

Ik denk dat de samenvatting net als voorgaande jaren op de website van FLORON komt in deze rubriek: http://www.floron.nl/Nieuws/tabid/61/articleType/CategoryView/categoryId/37/Lezingen.aspx

In de NRC is er aandacht besteed aan de atlas, hier te vinden: http://www.nrc.nl/boeken/2011/12/19/het-gevecht-tussen-zwarte-en-canadese-populier/

O, ja de grote stapel die je mocht dragen had ik 's ochtends al klaar zien staan tijdens meehelpen met het uitpakken van de pallet met alle atlassen.

Groetjes,

Petra
Groet, Petra

WimV

Dit soort zalen reserveer je niet een maand van te voren. Dit is lang van te voren gedaan. Pas twee maanden voor de Variadag is er een go gegeven voor de atlas, dus FLORON had bij het reserveren ook weinig reden om rekening te houden met de te grote toeloop.
Ík ben het met Petra eens dat het volgend jaar waarschijnlijk wel weer wat rustiger zal zijn, maar toch. FLORON en de KNBV doen er wel goed aan om dit even fijntjes te analyseren. Want ondanks het succes, was dit voorval natuurlijk wel een smetje.

Groetjes,
Wim

petraw

Citaat van: WimV op december 19, 2011, 18:04:02 PM
... Pas twee maanden voor de Variadag is er een go gegeven voor de atlas, dus FLORON had bij het reserveren ook weinig reden om rekening te houden met de te grote toeloop...

Wim,

Nog veel korter het bericht is pas op 24 november op de website gezet. Dat is dus nog minder dan een maand voor de Variadag. Kun je nagaan hoeveel vraag erna was gezien de belangstelling van afgelopen zaterdag.

Groetjes,

Petra
Groet, Petra

petraw

Groet, Petra