Sibtjif Lauwersoog en sibtjiffen met geknikte roep

Gestart door jelmerpoelstra, november 03, 2011, 12:38:29 PM

Vorige topic - Volgende topic

jelmerpoelstra

#30

Citaat van: frankmeer op november 12, 2011, 22:25:19 PM
http://waarneming.nl/waarneming/view/61701485
Iemand hier een mening over?
Nog sterker knikkend (dakjesvorm) dan bv. de Lauwersoog vogel. Klinkt daarmee als een echte swee-oo tjif.
Arnoud vd Berg zei hierover: "het geluid op 'Eastern Vagrants' door Hannu Jannes betreft de bekende sweeoo variant die niet alleen bij abietinus maar ook gewoon bij collybita voorkomt (beide taxa hebben dezelfde roepjes). Beslist geen tristis dus. Met dank aan Magnus die mijn geheugen over deze kwestie heeft opgefrist."
Maar gezien het toch wel regelmatige opduiken van deze roep bij vogels met een tristis-uiterlijk (zie ook hogerop in dit topic) blijft het wel intrigerend; ofwel in/nabij de contactzone ofwel binnen pure tristis zou deze roep toch ook gebruikt moeten worden.

HPM

Maar die van Woerden klinkt niet als sweeoo maar als swee.

Herman van der Meer

Guus Peterse

Vandaag in Woerden geweest. De vogel, die er overigens prima uitzag voor een tristis vond ik, riep wat variabel. Soms meer als het eentonig roepje van gewone tjiftjaf (sweeoo of swee, ongeveer als in de opname van Pieter Geert Gelderblom), maar geregeld hoorde je ook het typische, veel vlakkere roepje dat hoort bij tristis. Zie ook een opmerking van Niels van Duivendijk op DBA: http://www.dutchbirdalerts.nl/report.action?id=36510&page=1. Ik had de indruk dat het steeds dezelfde vogel was.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

g.j.p.gelderblom

#33
Citaat van: jelmerpoelstra op november 12, 2011, 22:59:33 PM
Nog sterker knikkend (dakjesvorm) dan bv. de Lauwersoog vogel.
Zoveel ontloopt dat elkaar niet volgens mij. Ik heb ze niet naast elkaar gelegd, maar wel bij mijn sonogram de schaal even aangepast en dan ziet het er gelijk minder dramatisch uit. Ik ben trouwens wel benieuwd naar Nils' opnames, aangezien hij toch ook over een dakje repte.

Citaat van: guusp op november 13, 2011, 16:45:34 PM
Ik had de indruk dat het steeds dezelfde vogel was.
De door mij opgenomen vogel was (in directe vergelijking met collybita!) zo'n vaal ding dat ik geen seconde twijfelde of het moest om de bewuste vogel gaan. Al heb ik enkele winters geleden ook een keer een extreem bleke Tjiftjaf gezien die de normale huwiet-roep ten gehore bracht; waar die dan weer vandaan kwam? Bij de Woerdense vogel heb ik zelf uitsluitend het geknikte roepje gehoord - geen enkele keer werd het afgemaakt tot de complete sweeoo-call, maar ook het vlakke Goudvinkroepje heb ik niet gehoord. Leuk dat 'ie dat blijkbaar wel in z'n repertoire heeft, dat ondersteunt Jelmers suggestie van een vogel uit de overgangszone.

Tot slot, hoe denken jullie dan over deze (vermeende) tristis: http://www.xeno-canto.org/89982 ?
Groeten,

PieterGeert

jelmerpoelstra

Citaat van: g.j.p.gelderblom op november 14, 2011, 12:50:20 PM
Citaat van: jelmerpoelstra op november 12, 2011, 22:59:33 PM
Nog sterker knikkend (dakjesvorm) dan bv. de Lauwersoog vogel.
Zoveel ontloopt dat elkaar niet volgens mij. Ik heb ze niet naast elkaar gelegd, maar wel bij mijn sonogram de schaal even aangepast en dan ziet het er gelijk minder dramatisch uit. Ik ben trouwens wel benieuwd naar Nils' opnames, aangezien hij toch ook over een dakje repte.
Zie bijgevoegde figuur voor een vergelijkend sonogram. Ik zou zeggen dat de vogel in jouw opname een nog wat groter frequentie-bereik en een scherpere hoek heeft dan die drie andere Nederlandse tristis-achtige vogels ernaast, en dat ie daarmee nog het meest op die swee-oo van Alan Dean lijkt.  Bij wat Niels beschreef zou je inderdaad iets minder scherp knikkends verwachten, zou die opnames ook wel willen zien.

Citaat van: g.j.p.gelderblom op november 14, 2011, 12:50:20 PM
Tot slot, hoe denken jullie dan over deze (vermeende) tristis: http://www.xeno-canto.org/89982 ?
Die had Herman ook al ter sprake gebracht. Waarschijnlijk net zo'n geval, ervan uitgaande dat de man ook naar kleed heeft gekeken en dat ie er tristis-achtig uit zag. Misschien iets om na te vragen.

NilsvanDuivendijk

#35
De vogel die ik zaterdag opnam heb ik kort gezien en maar 1 roepje kunnen opnemen die ook herkenbaar was in het sonogram. Op grond van wat ik zag leek het me wel de bewuste vogel maar de roep deed me vreemd aan, ik vermoedde al een 'dakjes'-vorm en dat bleek bij analyse juist. Magnus noemde dit enkele roepje ook niet goed voor tristis vanwege het 'slagje'/'dakje'. Zondag lukte het een reeks roepjes op te nemen die me ook direct veel beter klonken voor tristis en ook het sonogram zag er nu wel OK uit voor tristis. Het commentaar van Magnus was: 'nu hoor ik roepjes die me prima lijken voor tristis. De variatie die er nu aanwezig is lijkt me normaal voor een eerste winter. Weet je zeker dat de roep van gisteren van de juiste vogel afkmostig was?'
De vraag is nu dus of de verschillende roepjes nu toch van 1 ex zijn: PieterGeert hoort uitsluitend het 'dakjes'-roepje wat ik zaterdag ook hoorde (en opnam), zondag zat er een goede tristis te roepen, die juist geen enkele keer een 'dakjes' roep liet horen...
Als het 2 ex zijn hebben ze beide een tristis uiterlijk en ongeveer hetzelfde gedrag (fourageerrondje). Hopelijk komen we er de komende tijd achter!

Guus Peterse

Ik geloof niet zo erg in de twee-vogeltheorie. Wij hebben er zondagochtend een tijdje gestaan. Af en toe liet de vogel zich horen, af en toe liet-ie zich goed zien, dan verdween hij weer, kwam even later weer tevoorschijn enzovoort. Telkens hetzelfde bleke, grijzige vogeltje, soms roepend als een siberische, vond ik, soms meer als een gewone. En min of meer door elkaar, dus niet dat je dan weer alleen het ene hoorde en even later alleen het andere. Waren het er twee, dan zaten ze bij elkaar en zou je er toch ook een keertje twee moeten zien.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

HPM

Wat denken jullie van dit beest? http://waarneming.nl/sound/3/11343.mp3 Wassenaar 2 aug 2011.
Ik heb hem toen opgenomen omdat hij ongebruikelijk is maar heb hem wel als normaal geboekt. Er zit wat variatie in de roepjes en er zitten een paar (vage) dakjes bij. Moet dit dan tot sweeu/sweeoo gerekend worden? Ze zijn wel anders dan waar we het in dit topic over hadden. http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=138958.msg925813#msg925813
Overigens zat hij hoog boven me dus ik heb er eigenlijk niets van gezien.
Herman van der Meer

jelmerpoelstra

Citaat van: HPM op november 14, 2011, 21:43:50 PM
Wat denken jullie van dit beest? http://waarneming.nl/sound/3/11343.mp3 Wassenaar 2 aug 2011.
Ik heb hem toen opgenomen omdat hij ongebruikelijk is maar heb hem wel als normaal geboekt. Er zit wat variatie in de roepjes en er zitten een paar (vage) dakjes bij. Moet dit dan tot sweeu/sweeoo gerekend worden? Ze zijn wel anders dan waar we het in dit topic over hadden. http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=138958.msg925813#msg925813
Overigens zat hij hoog boven me dus ik heb er eigenlijk niets van gezien.
Ik zou zeggen een jonge vogel die vanalles probeert? Inderdaad 1 roep is het sweeoo-type zoals op Alan Dean's website; degene die in dat andere topic vrnl. langskwam is wat hij 'variant sweeoo' noemt.

HPM

Citaat van: jelmerpoelstra op november 15, 2011, 13:43:20 PM
Citaat van: HPM op november 14, 2011, 21:43:50 PM
Wat denken jullie van dit beest? http://waarneming.nl/sound/3/11343.mp3 Wassenaar 2 aug 2011.
Ik heb hem toen opgenomen omdat hij ongebruikelijk is maar heb hem wel als normaal geboekt. Er zit wat variatie in de roepjes en er zitten een paar (vage) dakjes bij. Moet dit dan tot sweeu/sweeoo gerekend worden? Ze zijn wel anders dan waar we het in dit topic over hadden. http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=138958.msg925813#msg925813
Overigens zat hij hoog boven me dus ik heb er eigenlijk niets van gezien.
Ik zou zeggen een jonge vogel die vanalles probeert? Inderdaad 1 roep is het sweeoo-type zoals op Alan Dean's website; degene die in dat andere topic vrnl. langskwam is wat hij 'variant sweeoo' noemt.

Zijn naamgeving vind ik een beetje verwarrend 'sweeu, sweehoo, variant sweeoo', terwijl ik eerder de eerste twee varianten van elkaar zou noemen.
Maar van deze vogel zijn het in ieder geval geen van alle 'traditionele' roepjes. Op de achtergrond is wel een normaal roepende te horen.

Herman van der Meer

g.j.p.gelderblom

Citaat van: jelmerpoelstra op november 14, 2011, 19:14:23 PM
Zie bijgevoegde figuur voor een vergelijkend sonogram. Ik zou zeggen dat de vogel in jouw opname een nog wat groter frequentie-bereik en een scherpere hoek heeft dan die drie andere Nederlandse tristis-achtige vogels ernaast, en dat ie daarmee nog het meest op die swee-oo van Alan Dean lijkt. 
Dank voor de moeite, Jelmer! De gelijkenis met Deans opname is inderdaad opvallend. Al heb ik gisteren in Woerden ook sweeoo-calls opgenomen die veel minder sterk knikten.

Citaat van: jelmerpoelstra op november 14, 2011, 19:14:23 PM
Citaat van: g.j.p.gelderblom op november 14, 2011, 12:50:20 PM
Tot slot, hoe denken jullie dan over deze (vermeende) tristis: http://www.xeno-canto.org/89982 ?
Die had Herman ook al ter sprake gebracht. Waarschijnlijk net zo'n geval, ervan uitgaande dat de man ook naar kleed heeft gekeken en dat ie er tristis-achtig uit zag. Misschien iets om na te vragen.
Dat Herman deze al opgevoerd had zag ik, maar een inhoudelijker reactie dan 'Cool!' zag ik nog niet. Terwijl ook dit roepje natuurlijk gewoon 'fout' is voor tristis. Ik zie dat je inmiddels navraag hebt gedaan, ik ben benieuwd naar Stuarts reactie.

Citaat van: NilsvanDuivendijk op november 14, 2011, 19:56:43 PM
De vraag is nu dus of de verschillende roepjes nu toch van 1 ex zijn: PieterGeert hoort uitsluitend het 'dakjes'-roepje wat ik zaterdag ook hoorde (en opnam), zondag zat er een goede tristis te roepen, die juist geen enkele keer een 'dakjes' roep liet horen...
Als het 2 ex zijn hebben ze beide een tristis uiterlijk en ongeveer hetzelfde gedrag (fourageerrondje). Hopelijk komen we er de komende tijd achter!
Dank voor je sonogram Nils - als ik al twijfelde of er uberhaupt een echte tristis in het spel was, dan nu in elk geval niet meer! Ik ben echter wel benieuwd hoe jullie hierover denken: http://waarneming.nl/waarneming/view/61790293. Twee keer collybita en twee keer tristis? Ongeknikt, maar wel weer minder vlak dan Nils' opname.
Groeten,

PieterGeert

jelmerpoelstra

Citaat van: g.j.p.gelderblom op november 17, 2011, 07:02:50 AM
Dat Herman deze al opgevoerd had zag ik, maar een inhoudelijker reactie dan 'Cool!' zag ik nog niet. Terwijl ook dit roepje natuurlijk gewoon 'fout' is voor tristis. Ik zie dat je inmiddels navraag hebt gedaan, ik ben benieuwd naar Stuarts reactie.
Zie deze Surfbirds thread voor details en interpretatie over deze vogel, o.a. door deze Stuart en ook Alan Dean (auteur van het 2005 British Birds artikel over tristis). Zoals je kunt lezen is Dean aardig positief over de mogelijkheid dat ook pure tristis de sweeoo roep zou kunnen hebben; anders dan, voor zover ik heb kunnen opmaken, de mannen van The Sound Approach.

Citaat van: g.j.p.gelderblom op november 17, 2011, 07:02:50 AM
Ik ben echter wel benieuwd hoe jullie hierover denken: http://waarneming.nl/waarneming/view/61790293. Twee keer collybita en twee keer tristis? Ongeknikt, maar wel weer minder vlak dan Nils' opname.
Zou je al deze opnames of iig een goede sample ervan kunnen uploaden? Is denk ik leuk en nuttig om de variatie te zien. Inderdaad twee keer een scherp geknikte roep die vrijwel identiek is aan je eerdere opname, en twee keer een vlakkere roep. Maar alsnog is die vlakkere roep zoals je zelf ook al aangeeft zeker niet klassiek tristis, maar intermediair tussen klassiek tristis en de andere roepjes van deze vogel. Overigens zou ik de geknikte roep niet 'collybita' noemen, maar sweeoo o.i.d., omdat abietinus sowieso ook deze roep heeft, en (dus) mogelijk zelfs tristis.
Ik begrijp dat het niet geheel zeker is dat steeds dezelfde vogel is opgenomen. Maar het is toch wel zeker dat iig ook de sweeoo roepende vogel er tristis-achtig uitziet?

Guus Peterse

Citaat van: jelmerpoelstra op november 17, 2011, 19:10:35 PM
Ik begrijp dat het niet geheel zeker is dat steeds dezelfde vogel is opgenomen. Maar het is toch wel zeker dat iig ook de sweeoo roepende vogel er tristis-achtig uitziet?
Geheel zeker, dat is nogal wat, maar volgens mij kun je er wel vanuit gaan dat het dezelfde vogel is die zowel sweeoo roept als klassiek tristis.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

g.j.p.gelderblom

Citaat van: jelmerpoelstra op november 17, 2011, 19:10:35 PM
Zou je al deze opnames of iig een goede sample ervan kunnen uploaden? Is denk ik leuk en nuttig om de variatie te zien. Inderdaad twee keer een scherp geknikte roep die vrijwel identiek is aan je eerdere opname, en twee keer een vlakkere roep. Maar alsnog is die vlakkere roep zoals je zelf ook al aangeeft zeker niet klassiek tristis, maar intermediair tussen klassiek tristis en de andere roepjes van deze vogel. Overigens zou ik de geknikte roep niet 'collybita' noemen, maar sweeoo o.i.d., omdat abietinus sowieso ook deze roep heeft, en (dus) mogelijk zelfs tristis.
Terechte nuancering, en dank voor de link naar het betreffende topic - buitengewoon boeiend! Ik heb op jouw verzoek even een compilatie bij mijn waarneming gezet van de variatie binnen de sweeoo-roepsessies. Sommige van deze roepjes lijken sterk op de twee korte series tristis-achtige roepjes die ik woensdag opnam.

Citaat van: jelmerpoelstra op november 17, 2011, 19:10:35 PM
Ik begrijp dat het niet geheel zeker is dat steeds dezelfde vogel is opgenomen. Maar het is toch wel zeker dat iig ook de sweeoo roepende vogel er tristis-achtig uitziet?
Ja, op het moment dat ik die opnames maakte zat uitsluitend de eerder door mij beschreven Tjiftjaf in het struikje. Ondertussen is er natuurlijk wel iets geks aan de hand in Woerden: zaterdag voeren diverse waarnemers een Siberische Tjiftjaf in terwijl zowel Nils' als mijn opnames uitsluitend sweeoo-calls laten horen, zondag meldt Guus een Tjiftjaf die beide roepjes afwisselt en neemt Nils alleen een Siberische Tjiftjaf op en op woensdag hoor ik in tweeënhalf uur posten weer geen enkele 'klassieke' tristis-roep! Wie het snapt...

NilsvanDuivendijk

Vanmorgen ruim een uur gepost, maar niets meer, wat natuurlijk niet wil zeggen dat het echt voorbij is. Mocht het toch over zijn, dan ontneemt dat ons helaas de mogelijkheid om aan te tonen dat iig een enkel individu met een tristis-uiterlijk zowel een tristis-roep als een geknikte roep kan laten horen. Zoals PieterGeert terecht suggereerd is het nu dus nog steeds verwarrend, hoewel de 2 vogeltheorie wat mij betreft minder waarschijnlijk is.

maartenwielstra

http://waarneming.nl/sound/view/5597

kan iemand hier een sonagram van maken? De kwaliteit is niet al te goed, maar zo op het oor hoor je 2 verschillende roepjes, waarvan de 2e wel op tristis lijkt.

HPM

Citaat van: maartenwielstra op november 22, 2011, 13:03:18 PM
http://waarneming.nl/sound/view/5597

kan iemand hier een sonagram van maken? De kwaliteit is niet al te goed, maar zo op het oor hoor je 2 verschillende roepjes, waarvan de 2e wel op tristis lijkt.

Er zijn maar twee roepjes. Erg zwak en vooral de tweede ernstig verstoord. Daardoor moeilijk uit te maken of ze verschillen.
Herman van der Meer

maartenwielstra

Maar waarschijnlijk niet (voor zover te zien) vlak genoeg voor tristis?

jelmerpoelstra

Nou dat is behoorlijk tristis-achtig, een stuk minder geknikt dan bv de Lauwersoog en Noordwijk vogels. Slechte kwaliteit dus moeilijk te beoordelen in hoeverre het intermediair is maar zit iig dichter tegen tristis dan tegen sterk geknikte roepen aan.

Thijs Fijen

Heb er hier een van de 'oude doos'. Tis helaas een opname die boven de 4 khz wordt afgetopt door de voicerecorder (via mobiel...) Geluid + sonogram staan hier: http://waarneming.nl/waarneming/view/45188903
Dit is de vogel: http://waarneming.nl/waarneming/view/45187189 Er zijn als het goed is nog wat betere foto's van Peter ter Heide, maar die heb ik even niet paraat.

Het geluid is wat laag, maar wel horizontaal (iets stijgend). Ook wat lang.. Ik vind het moeilijk, maar een klassieke tristis is het in ieder geval niet.. Jullie meningen?
Thijs Fijen

Guus Peterse

Als de hoge tonen zijn afgetopt, kan ik me zomaar voorstellen dat het met die hoge tonen een hele ordinaire tjiftjafroep wordt. Ik hoor er nu al een beetje het gebruikelijk oplopende toontje in, doet mij niet erg aan siberische denken.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

HPM

Citaat van: guusp op november 28, 2011, 22:39:46 PM
Als de hoge tonen zijn afgetopt, kan ik me zomaar voorstellen dat het met die hoge tonen een hele ordinaire tjiftjafroep wordt. Ik hoor er nu al een beetje het gebruikelijk oplopende toontje in, doet mij niet erg aan siberische denken.

Deze is duidelijk omhooggebogen. Ik heb een paar (maar misschien niet genoeg) gewone tjifroepjes bekeken, en die hebben dat niet.
Herman van der Meer

Guus Peterse

Dat vind ik raar. Normale tjiftjafroep klinkt nou juist uitgesproken omhooggebogen toch?
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

HPM

Citaat van: guusp op november 28, 2011, 23:00:09 PM
Dat vind ik raar. Normale tjiftjafroep klinkt nou juist uitgesproken omhooggebogen toch?

Het gaat wel omhoog maar is niet  of nauwelijk omhooggebogen. Een normale Tjiftjaf heeft een rechte rug, zeg maar. Maar misschien zijn er wel vergelijkende te vinden. Op het uitgerekte spectrogram van Thijs ziet het er wel recht uit maar op een schaal van een halve seconde ziet het er heel anders uit.
Herman van der Meer

maartenwielstra

Citaat van: Thijs Fijen op november 28, 2011, 19:32:49 PM
Heb er hier een van de 'oude doos'. Tis helaas een opname die boven de 4 khz wordt afgetopt door de voicerecorder (via mobiel...) Geluid + sonogram staan hier: http://waarneming.nl/waarneming/view/45188903
Dit is de vogel: http://waarneming.nl/waarneming/view/45187189 Er zijn als het goed is nog wat betere foto's van Peter ter Heide, maar die heb ik even niet paraat.

Het geluid is wat laag, maar wel horizontaal (iets stijgend). Ook wat lang.. Ik vind het moeilijk, maar een klassieke tristis is het in ieder geval niet.. Jullie meningen?

ai, die gaat hij bij CDNA niet halen! En mijzelf overtuigt hij ook niet. De foto's zijn te matig om echt iets te kunnen zeggen, en het geluid klinkt niet als tristis. Maar wie weet... Hopelijk zijn er nog betere foto's? Wie weet kunnen die dan in de toekomst (als eventueel blijkt dat tristis anders mag roepen en toch op bepaalde kleden kan worden herkend) nog iets uithalen...

jelmerpoelstra


Interessante vogel, omdat het kleed idd sibtjif-achtig lijkt, maar gezien de roep nogal opmerkelijk dat 'ie als zekere sibtjif is gedetermineerd (ervan uitgaande dat deze roep representatief is). De roep lijkt wat meer op fitis dan tjiftjaf vanwege het door Herman genoemde omhoog buigen, en dit gevoel wordt versterkt doordat de roep niet erg hoog komt. Missen de hogere frequenties inderdaad, of klonk de vogel net zo in het veld??

Aan sibtjif (of swee-oo tjif) doet de roep in elk geval absoluut niet denken. Het is inderdaad veel te laag in het begin en gaat dan maar liefst (minstens) 1.5KHz omhoog, dus zoals Herman en Guus ook zeiden, niet bepaald horizontaal (pas op met de schaal in het sonogram!). De beschrijving van het geluid bij de waarneming van Remco Wester als "Monotoon goudvinkachtig roepje" is dan ook vrij raadselachtig.

Thijs Fijen

Tja, ik was er bij.. Maar ik kan het geluid niet meer voor de geest halen (sowieso erg moeilijk als je geen beschrijving van het geluid hebt gemaakt..). Als de opname de juiste vogel is (waar ik wel van uit ga) dan ben ik er mee eens dat het geen sib-tjif is. Het zit simpelweg te laag en inderdaad te veel omhoog (altijd tricky die schalen :S)
Thijs Fijen

HPM

Citaat van: jelmerpoelstra op november 29, 2011, 14:50:20 PM

Interessante vogel, omdat het kleed idd sibtjif-achtig lijkt, maar gezien de roep nogal opmerkelijk dat 'ie als zekere sibtjif is gedetermineerd (ervan uitgaande dat deze roep representatief is). De roep lijkt wat meer op fitis dan tjiftjaf vanwege het door Herman genoemde omhoog buigen, en dit gevoel wordt versterkt doordat de roep niet erg hoog komt. Missen de hogere frequenties inderdaad, of klonk de vogel net zo in het veld??
[...]

Het doet inderdaad aan Fitis denken maar de roep is wat korter en niet zo scherp omhooggeknikt ('hockey stick'). Maar misschien lijkt het alleen maar zo want de opname is wel erg krap afgesneden en aan de bovenkant lijkt er aan 'gepoetst' te zijn. Hij lijkt in ieder geval aan de bovenkant niet abrupt afgesneden (zie rechterplaatje). Een onbewerkte opname zou wellicht meer inzicht kunnen geven.
Herman van der Meer

HPM

Herman van der Meer

Thijs Fijen

Citaat van: HPM op november 29, 2011, 16:59:43 PM
Citaat van: jelmerpoelstra op november 29, 2011, 14:50:20 PM

Interessante vogel, omdat het kleed idd sibtjif-achtig lijkt, maar gezien de roep nogal opmerkelijk dat 'ie als zekere sibtjif is gedetermineerd (ervan uitgaande dat deze roep representatief is). De roep lijkt wat meer op fitis dan tjiftjaf vanwege het door Herman genoemde omhoog buigen, en dit gevoel wordt versterkt doordat de roep niet erg hoog komt. Missen de hogere frequenties inderdaad, of klonk de vogel net zo in het veld??
[...]

Het doet inderdaad aan Fitis denken maar de roep is wat korter en niet zo scherp omhooggeknikt ('hockey stick'). Maar misschien lijkt het alleen maar zo want de opname is wel erg krap afgesneden en aan de bovenkant lijkt er aan 'gepoetst' te zijn. Hij lijkt in ieder geval aan de bovenkant niet abrupt afgesneden (zie rechterplaatje). Een onbewerkte opname zou wellicht meer inzicht kunnen geven.

Er is niet aan gepoetst! De opname was maar tot 4 khz! Ik moet nog even kijken of het originele bestand tot hoger gaat, maar daar ben ik bang voor :S
Thijs Fijen