merel/buidelmees

Gestart door JandJ, november 01, 2011, 22:54:55 PM

Vorige topic - Volgende topic

JandJ

Kunnen jullie op basis van deze baggeropname merel uitsluiten? http://ijsselmonde.waarneming.nl/waarneming/view/61528646

Edit: de nieuwe link is http://ijsselmonde.waarneming.nl/waarneming/view/61533818
Grt. Jan de Jong

Bruinkopgors (24/7)

HPM

Herman van der Meer

BramtK

Het klinkt in ieder geval in het geheel niet 'typisch Buidelmees'.
Groeten,

Bram ter Keurs

JandJ

Citaat van: BramtK op november 01, 2011, 23:51:36 PM
Het klinkt in ieder geval in het geheel niet 'typisch Buidelmees'.
Dat ligt aan de kwaliteit :'(

Citaat van: HPM op november 01, 2011, 23:07:26 PM
Citaat van: jandj op november 01, 2011, 22:54:55 PM
Kunnen jullie op basis van deze baggeropname merel uitsluiten? http://ijsselmonde.waarneming.nl/waarneming/view/61528646
Een Pimpelmees ook niet.
Zou kunnen, maar dan bedoel je de 'alarmroep', zeker? Aan de hand van die hoge tonen merk ik vaak sperwers op. Deze vogels bleven echter minutenlang roepen. Dat heb ik nog niet (vaak) meegemaakt...
Grt. Jan de Jong

Bruinkopgors (24/7)

HPM

Citaat van: jandj op november 02, 2011, 08:41:05 AM
Citaat van: BramtK op november 01, 2011, 23:51:36 PM
Het klinkt in ieder geval in het geheel niet 'typisch Buidelmees'.
Dat ligt aan de kwaliteit :'(

Citaat van: HPM op november 01, 2011, 23:07:26 PM
Citaat van: jandj op november 01, 2011, 22:54:55 PM
Kunnen jullie op basis van deze baggeropname merel uitsluiten? http://ijsselmonde.waarneming.nl/waarneming/view/61528646
Een Pimpelmees ook niet.
Zou kunnen, maar dan bedoel je de 'alarmroep', zeker? Aan de hand van die hoge tonen merk ik vaak sperwers op. Deze vogels bleven echter minutenlang roepen. Dat heb ik nog niet (vaak) meegemaakt...

Nee, ik bedoel gewoon de kleine roepjes die je vaak hoort bij het fourageren. Het zou misschien ook nog Goudhaantje kunnen zijn. Ik hoor er in ieder geval géén Buidelmees in.
Overigens lijken op het spectrogram de meeste roepjes wel degelijk tweelettergrepig en ook als je er rekening mee houdt dat ze verticaal gespiegeld zijn lijken ze aan geen kant op die van Buidelmees.
Als ik jou was zou ik de waarneming gewoon verwijderen.



Herman van der Meer

Guus Peterse

Of gewoon roodborst zoals Garry Bakker schrijft.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

JandJ

Dit schiet niet op: roodboorst absoluut niet. pimpel: misschien. Goudhaan: daar leek het ook weer niet op.
De waarneming heb ik verwijderd. Een zekere soort zou er toch niet uitgekomen zijn.
Grt. Jan de Jong

Bruinkopgors (24/7)

garryb

#7
CiteerEen zekere soort zou er toch niet uitgekomen zijn.

Jawel: Roodborst. Heb dat geluid duizenden keren gehoord. In de verste verte geen Buidelmees of wat anders. Stuur je geluid anders naar iemand die je wel kan overtuigen. Succes ermee.

PS. Ik had deze waarneming met een opname van het geluid in kwestie ter vergelijking bij de inmiddels verwijderde waarneming gezet: http://waarneming.nl/waarneming/view/57523071
PS2. Een waarnemingen weghalen daar schiet niemand iets mee op en daar leren de meelezers ook niets van.

Rikstar

#8
een teleurstelling kan soms groot zijn  >:D
Ik ga trouwens mee met Garry voor zekere roodborst.
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

HPM

Citaat van: Rikstar op november 02, 2011, 12:09:17 PM
een teleurstelling kan soms groot zijn  >:D
Ik ga trouwens mee met Garry voor zekere roodborst.


Ik op basis van de opname zeer zeker niet. Ik hoor niets wat op Roodborst lijkt en visueel lijkt het nog minder op mijn opname waar hij naar verwijst dan op een Buidelmees.
Herman van der Meer

JandJ

Zo groot is de teleurstelling niet hoor. Het geluid is gewoon te slecht om er iets zinnigs over te zeggen. Volgende keer beter :D
Grt. Jan de Jong

Bruinkopgors (24/7)

jelmerpoelstra

Uiterst irritant, de waarneming is verwijderd. Kun je hem terugzetten? Zo valt er niet te discussieren. En het is niet te slecht om er iets zinnigs over te zeggen simpelweg omdat wat er wel over wordt gezegd, je niet bevalt.

JandJ

Ik heb hem niet verwijderd omdat de antwoorden me niet bevallen. Als dat zo was, had ik hem als buidelmees (zeker) ingevoerd.
Ik zal hem opnieuw invoeren en de link zo posten. Alleen het verhaal dat erbij stond kan ik niet terughalen, ik zal kijken of ik er nog wat van kan bakken ;)
Grt. Jan de Jong

Bruinkopgors (24/7)

JandJ

Grt. Jan de Jong

Bruinkopgors (24/7)

garryb

#14
CiteerIk op basis van de opname zeer zeker niet. Ik hoor niets wat op Roodborst lijkt en visueel lijkt het nog minder op mijn opname waar hij naar verwijst dan op een Buidelmees.

Ik had niet anders van je verwacht, Herman. Ben het volstrekt niet met je eens, zoals wel vaker (meestal) het geval is. Gelukkig zit ik wel redelijk goed in geluiden. En als ik er toch naast zit (overtuig me maar!) interesseert me dat geen moer, daar leer ik alleen weer van.

JandJ

Citaat van: garryb op november 02, 2011, 13:56:05 PM
Gelukkig ben ik wel goed in geluiden.
;D (niet om je uit te lachen hoor, maar het klinkt wel grappig)

Ik heb ook de onbewerkte opname erbij geplaatst.
Grt. Jan de Jong

Bruinkopgors (24/7)

garryb

#16
Dank Jan,

Ik verwacht dat Herman (HPM) hier een betere suggestie heeft dan Roodborst, Buidelmees en Merel vallen hoe dan ook af.

Groet, Garry (die graag geluid maakt en er tevens redelijk goed in zit).

HPM

Citaat van: jandj op november 02, 2011, 13:57:49 PM

Ik heb ook de onbewerkte opname erbij geplaatst.

Maar toch weer als Buidelmees terwijl iedereen het er tot nu toe over eens is dat het dat niet is. Ik zou er een Aves indet van gemaakt hebben. (Maar als ik hem goed begrijp zou Garry dat niet met me eens zijn omdat hij dat meestal niet is  :) )

@ Gary, ik heb twee suggesties gedaan: Pimpelmees en Goudhaan.
Let trouwens ook op de nauwelijks hoorbare en zichtbare roepjes tussen de tweede en derde van achteren. Dat lijkt op geluidjes bij het verplaasen.
Herman van der Meer

garryb

#18
Sorry Herman, ik ben soms wat koppig.  :angel: Pimpelmees voel ik ook wel wat voor. Ik moet mijn eerdere vergelijk met Roodborst heroverwegen na het maken van onderstaand plaatje (boven de vogel van Jan, onder jouw Roodborst).  Overigens allebei wel met maximum energie tussen 7 en 8 KHz en ook redelijk gelijk qua lengte, alleen de structuur is anders.


HPM

Herman van der Meer

jelmerpoelstra

Bedankt voor het terugzetten, Jan. Deze opname is vrij absurd: in het sonogram zijn de meeste roepjes zowel horizontaal als verticaal gespiegeld. Zo'n vorm heb ik nog nooit gezien. Ook lopen er drie dikke strepen door het sonogram waar geen geluid zit. De horizontale spiegeling is rond een van deze strepen. Ik krijg dus het idee dat de roep er niet zo uit hoort te zien. Waarmee is dit opgenomen, en heb je enig idee waarom dit er zo raar uitziet?

HPM


De verticale spiegeling had ik al vermeld. Dat heb ik hier ook al vaker gezien. Ik had me ook afgevraag of ze ook horizontaal gespiegeld zijn, maar de linker- en rechterhelft zijn niet gelijk
Herman van der Meer

JandJ

Ik heb werkelijk geen idee hoe ik een geluidsopname horizontaal of verticaal zou kunnen spiegelen.
Is de originele ook gespiegeld? Wel vreemd allemaal, misschien komt het door de hoge frequentie?? ???  Ja, ik heb ook geen idee, hoor, maar het geluid was hoog genoeg om gekke dingen te kunnen gaan doen :D .
Ik heb het bewerkte bestand met behulp van 'Audacity 1.3 Beta (Unicode)' alleen een paar stukjes eruitgeknipt (zou die 3 lijnen kunnen veroorzaken, denk ik ??? ), het geluid harder gemaakt en ruis verwijderd. Meer niet!

nog even over wat er te horen is: per roepje hoor je hoogteverschil, dit was NIET in het veld te horen! alleen het laatste stukje van de roepjes waren iets lager dan de rest van het geluid. (dalend dus)

Toen ik de vogels hoorde, heb ik mijn camera op filmen gezet. Ik heb een Panasonic Lumix ZX-1. Die filmpjes heb ik op de computer van .mov naar /mp3 geconverteerd met het programma 'Free Video to MP3 Converter'.
Grt. Jan de Jong

Bruinkopgors (24/7)

HPM

In het origineel zit het ook. En die ontbrekende frequetiebandjes heb jij er niet uitgeknipt.
Het ligt aan je toestel. Zoals ik al zei heb ik een dergelijk verschijnsel hier vaker gezien.
Dat je op een opname dingen ziet en hoort die je in het veld niet waren opgevallen is niets bijzonders, maar in dit geval kan het versterkt zijn door de beperkingen van je camera. Voor zulke hoge geluiden is hij gewoon niet goed. Voor lagere zal het wat beter zijn. Die dingen zijn dan ook vooral bedoeld vooe de menselijke stem.
Toen ik nog met mijn cameraatje opnam heb ik eens van dichtbij een fantastische opname van een paar goudhaantjes gemaakt. Alleen was hij niet om aan te horen, zeker niet als mp3. En die camera was helemaal niet zo slecht. Alleen kon hij dat hoge geluid niet helemaal aan..

Herman van der Meer

jelmerpoelstra

Citaat van: jandj op november 02, 2011, 19:21:08 PM
nog even over wat er te horen is: per roepje hoor je hoogteverschil, dit was NIET in het veld te horen! alleen het laatste stukje van de roepjes waren iets lager dan de rest van het geluid. (dalend dus)
Precies, dus het geluid is beide kanten op gespiegeld (voor de meeste, niet alle, roepjes). In werkelijkheid heeft het roepje een simpele dalende 'glijbaan' vorm. Dit is dus wel consistent met Buidelmees, alleen is het geluid 2 a 3 KHz te hoog (tenzij je camera ook dat heeft veranderd). Roodborst klopt dan beter maar er zijn vast andere mogelijkheden, alleen wordt het wel wat lastig als je niet weet wat echt is en wat je camera heeft gedaan....

JandJ

Tjonge, wat een gedoe ;D
Er is zeker geen manier op uit te vogelen wat mijn camera aan mijn opnames zit de klooien?
Het goudhanenverhaal ken ik. Ik heb al een week lang vugo's in mijn tuin, maar je hoort ze niet op de opname, of héél slecht. Ik probeer het nu niet eens meer.
Grt. Jan de Jong

Bruinkopgors (24/7)

jelmerpoelstra

Citaat van: jandj op november 02, 2011, 21:05:43 PM
Er is zeker geen manier op uit te vogelen wat mijn camera aan mijn opnames zit de klooien?
Parallel opnemen met iets fatsoenlijks  ;)

JandJ

Grt. Jan de Jong

Bruinkopgors (24/7)

Jeroen Nagtegaal

Zowel met je camera als goede opname apparatuur tegelijk opnemen en dat langs mekaar leggen.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

JandJ

Oke. Maar ik heb geen betere apparatuur en de vogels zijn inmiddels gevlogen. Als ik een keer met iemand geluiden opneem die zelf beter in de spullen zit, zal ik aan de tip denken. (Zeker als he tom hoge geluiden gaat)
Grt. Jan de Jong

Bruinkopgors (24/7)