2 paddestoeltjes onbekend

Gestart door Marcel van kammen, november 01, 2011, 21:34:33 PM

Vorige topic - Volgende topic

Marcel van kammen

Dag lieve mensen,

ik ben mn paddo foto's van de laatste maandjes aan het doorlopen en heb er een paar waar ik niet uitkom.
Ik zal dr de komende tijd een paar hier plaatsen, te beginnen met deze 2.

Bij de 1e dacht ik aan fopzwam,maar weet niet zeker welke. Ik vond hem tenminste op een fopzwam lijken.
Locatie: gemengd bos.

De 2e lijkt in niets op een enkele paddestoel die ik ooit eerder heb gezien. Het was een forse,gespierde jongen :-)
Ik vond het wel een stoer ding. Heb al diverse fotofora afgespeurd,maar ben hem niet tegengekomen.
Locatie: Fochteloerveen.

Iemand die raad weet?

Ismael

roodbruine slanke amaniet
plooivoetstuifzwam
Groeten Ismaël Wind

Marcel van kammen

#2
Zo,dat is wel erg snel  :rolleye:

Reuze bedankt,zat ik dr toch even vies naast met mn fopzwam.
Is die stuifzwam een algemeen paddestoeltje? Kan me niet herinneren er ooit een gezien te hebben,maar kan natuurlijk ook zijn dat ik nooit in het geschikte biotoop kom in de goeie periode.

Dan voeg ik meteen nog maar 2 paddo's bij waar ik niet echt uitkom zo 1,2,3. Kun je me daar ook nog bij helpen?

1e: loofbos bij Kale Duinen,Appelscha.

2e: tuin van huisje langs een kanaal.

3e: bos bij Kale Duinen,naaldbomen vooral.

Ismael

plooivoet is algemeen ja. Denk bij het fotograferen aan de onderkanten die zijn belangrijk voor determinatie.


1 waarschijnlijk parelamaniet hoewel de schubjes verwarren, maar ik denk niet dat het een parasolzwam is
2 waarschijnlijk de donzige of baardige melkzwam
3 ..cortinarius?
Groeten Ismaël Wind

Marcel van kammen

#4
Dag Ismael,

ja,ik weet inmiddels dat ik ook de onderkant moet vastleggen,maar dit zijn nog foto's van voordat ik dat wist.
Eigenlijk vind ik het ook wel jammer dat ik ze dan moet plukken,maar ja....daar ontkom ik dan niet aan.

Bedankt voor je hulp in elk geval, nu weet ik in ieder geval in wat voor richting ik het kan zoeken. Als ik ze eenmaal gefotografeerd heb en er een naam bij weet onthoud ik het voor een volgende keer ook wat makkelijker.

Wat is het belangrijkste verschil tussen donzige en baardige melkzwam? Of is die vanaf een foto niet te determineren?