Hemitrichia?

Gestart door han.endt, november 27, 2006, 19:01:40 PM

Vorige topic - Volgende topic

han.endt

Is dit een Hemitrichia? Is er eventueel nog meer over te zeggen? Ze groeiden in een grove den. Kon er ook niet goed met het fototoestel bij.

Arno van Stipdonk

Hallo Han,

Dit is een Trichia soort. Hoogst waarschijnlijk Gezellig draadwatje (Trichia scabra) of het Goudgeel draadwatje (Trichia persimilis). Het zijn nog heel verse exemplaren die nog geel verkleuren. Beide genoemde soorten groeien in zulke trossen, zijn alleen microscopisch uit elkaar te houden.

feel4nature

mooie foto Han... :D

ik kan het niet helpen, maar wat zijn het toch prachtige en interesante dingetjes....
natuurlijk met groet, Ali.

han.endt

#3
Dan voer ik hem in als Trichia spec. Bedankt voor de determinatie Arno. Ik ben denk ik niet in de gelegenheid om de ontwikkeling verder te volgen, maar mocht ik nog eens in de buurt komen: hoe lang duurt het voor ze 'rijp' zijn?

Dank je Ali. Ze zijn inderdaad heel mooi en boeiend. Helaas microscoopwerk. Die moet er toch maar eens komen, want ik ga de wereld van de paddenstoelen e.d. steeds interessanter vinden en als je er echt serieus mee aan de gang wil kan je niet zonder.

Arno van Stipdonk

Het is een kwestie van enkele dagen voordat ze rijp zijn. Lijkt me hooguit een week te gaan duren. Maar dit zeg ik wel met enige voorzichtigheid, want helemaal zeker kan ik dit niet zeggen.

Maar da's wel leuk om te horen Han dat je waarschijnlijk verder gaat met paddestoelen. Het is inderdaad een heel boeiende wereld en deze myxo's zijn inderdaad schitterend. Ik kan iedereen aanraden om een stereomicroscoop aan te schaffen en dan myxo's te bekijken. Echt schitterend, er gaat een wereld voor je open.