Raar Timoteegras

Gestart door Marinka, november 01, 2011, 17:41:40 PM

Vorige topic - Volgende topic

Marinka

Hoi,

Dit kwam ik tegen en ik had eigenlijk geen idee wat het was, eerst gewoon een raar mutantje, maar toen vonden we op een andere plek nog drie dezelfde vervormingen. Ze hadden allemaal de zaadzetting in de bloem zelf en het begin van de bloeistengel was gekronkeld. Ik heb zo gevoel dat er iets is dat dit veroorzaakt, maar ik heb zelf niet echt een idee. Ik hoop dat iemand wel een idee heb, kon er namelijk ook niks over vinden op internet. Ik weet ook niet of het een insect is ofzo, moest het gewoon ergens bij zetten. Ik ben in iedergeval heel benieuwd!


Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/61521641
Insect (overig) onbekend - Insecta indet. gezien op 2011-11-01 Wageningse Bovenpolder
Foto's:






bij voorbaat dank Marinka van Puijenbroek

Marinka

Oh ik heb het al gevonden :), Het is Aceria tenuis, die dit soort gallen veroorzaakt, had een site nog niet bekeken en daar stond die op.

Margreet Kwh

Hoi Marinka,

Leuke vondst!
Op welke site had je de info gevonden?
In het Gallenboek van DvL staat deze vorm van vergroening niet bij dit gras, wel bij Zachte dravik. (blz. 101. 4e druk)
Leuk dat je zo een aanvulling geeft voor Nederland met je vondst!

met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Marinka

Oh op de gallen site van Floris en Grada: http://people.zeelandnet.nl/grada/gallen/

Daar stond die onder Timoteegras, tja ik had inderdaad nog alle grassen in het boek kunnen nakijken, dat is toch wel een beetje veel gedoe :). Maar ik vond het ook een leuke soort.

Margreet Kwh

Nou zeg, dat ik nou door een ander forumlid op die site moet worden gewezen :P (ik heb die site al vaak aanbevolen, moet je weten...)
(De vondst van Floris is al uit 2008 zie ik, die had eigenlijk nog in het boek opgenomen moeten zijn.)

Je hebt gelijk dat je niet het hele boek doorbladert, maar ik heb via gezocht op Aceria tenuis, dus dat is wat makkelijker zoeken.
Dank voor je toelichting.

Groet van Margreet.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven