2 onbekende op Zomereik

Gestart door Jan vH, november 01, 2011, 17:21:25 PM

Vorige topic - Volgende topic

Jan vH

Hoi,


Vandaag kwam ik twee soorten gallen tegen op een paar Zomereiken langs de Barneveldse Beek in Barneveld. Ik kan alleen nergens vinden welke soorten het moeten zijn. Kan iemand me helpen?

http://waarneming.nl/waarneming/view/61521265
onzeker Cynipidae onbekend - Cynipidae indet. gezien op 2011-11-01 Barneveld - Barneveldse Beek
Foto's:














http://waarneming.nl/waarneming/view/61521282
onzeker Cynipidae onbekend - Cynipidae indet. gezien op 2011-11-01 Barneveld - Barneveldse Beek
Foto's:





Jan van Harten
Validator Plantengallen

Margreet Kwh

Hallo Jan,

die eerste lijkt me de sexuele generatie van Andricus curvator, de Gordelgalwesp.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Jan vH

Bedankt. Ik zag ook al dat die er het meest op leek. Ik heb de waarneming gewijzigd.


Ik ben ook wel heel benieuwd wat de tweede is. Ik heb nog steeds geen gelijkende gal kunnen vinden.
Jan van Harten
Validator Plantengallen

Margreet Kwh

Jan, ik heb ook nog geen idee. Ik weet zelfs niet of het wel een gal is. Hoe zat hij vast?
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Jan vH

Ik ben er vandaag langs gegaan en heb de gal meegenomen. Het is zeker een gal. Hij zit bevestigd aan de nerf, aan de onderkant van het blad. De gal is hard. Vanavond of morgen zal ik nog wat foto's maken.
Jan van Harten
Validator Plantengallen

Margreet Kwh

met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Jan vH

Hier de extra foto's van de tweede gal. Ik denk dat het een sterk verdroogde gal is, vermoedelijk van Cynips longiventris, de Eikenstuitergalwesp. Hij lijkt veel op de achterste gal op deze foto.








Jan van Harten
Validator Plantengallen

Margreet Kwh

Hallo Jan,

hij lijkt inderdaad op de gal van Karel Brussee, op de foto waarvan je de link geplaatst hebt. Het zou een sterk ingedroogde Eikenstuitergal kunnen zijn.
Maar wat me verbaast is dat Karel bij die foto 2 stuks vermeldt, terwijl er dan 4 op zouden staan. En ik ken Karel als een precieze waarnemer.
Je zou hem voor de zekerheid op een onzekere Cynips longiventris kunnen zetten.

Maar misschien kan iemand anders nog aanvullen/corrigeren?
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Jan vH

#8
Citaat van: MarKoHu op november 04, 2011, 11:32:30 AM
Je zou hem voor de zekerheid op een onzekere Cynips longiventris kunnen zetten.

Maar misschien kan iemand anders nog aanvullen/corrigeren?

Dat had ik ook al gedaan.

Als iemand anders wat aan te vullen of te corrigeren heeft hoor ik dat natuurlijk graag.
Jan van Harten
Validator Plantengallen