Marmereend of juv kuifeend of juv wilde eend

Gestart door fspaapen, november 27, 2006, 00:38:48 AM

Vorige topic - Volgende topic

JohanvantBosch

In engeland zijn er de afgelopen maanden toch ook wat gezien (behoorlijk tam, dat wel!)

Jaap Denee

Citeerringen of niet, is de winter niet de verkeerde tijd?

Huh? Is het al winter dan?
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

j.steenbergen

Is er eigenlijk iets bekend over hoeveel Marmereenden er in Nederland gehouden worden?  
Jeroen Steenbergen

Rob Gordijn

#33
In Engeland hadden geloof ik 2 vogels na een hele harde wind uit Spanje, dit waren jonge vogels en dit was in de laatste dagen van september. Wie het weet mag het zeggen.  

Eerst maar eens kijken of er gekleurde versierselen rond de poten hangen.

Jaap Denee

't Zal je overkomen...

CiteerJa ja als zelfs Ben Wielstra naar een Marmereend gaat (en op de terugweg ook naar de Buffelkopeend) dan is het foute boel haha

Forum Vogel- en Natuurclub Katwijk

... en dan straks niet stiekum zelf ook gaan kijken als hij toch ongeringd blijkt, hè jongens!  ;)  
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

Bas vd Burg

Tsja en als 'ie nu inderdaad ongeringd blijkt te zijn????

Dan krijg je een soortgelijke situatie als de Buffelkop: onringd, geen tekenen van gevangenschap en eventueel schuw (daar zijn de meningen over verdeeld mbt de Marmereend van Dirksland en de Buffelkop van Barendrecht) = omgekeerde bewijslast volgens de CDNA en kan een reden zijn de vogel te aanvaarden, toch?


groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

Sander Bot

1 verschil: buffelkop verwacht je wel in eind november, marmereend niet

Bas vd Burg

Inderdaad een Marmereend verwacht je niet in november, maar een Maskerklauwier ook niet in oktober (noorwegen) of Westelijke Blonde Tapuit in november 2004.

Niet dat ik het goed wil praten, een Marmereend in november vind ik persoonlijk ook ietwat vreemd, maar laat de CDNA daar maar over beslissen
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

Bas vd Burg

Voor de liefhebber deel 2:

De Marmereend is zojuist doorgegeven door Edwin Russer als zijnde aanwezig. De vogel is ongeringd en de vleugels zien er gaaf uit (geen rare sleetplekken, of rare happen eruit)
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

Jos Welbedacht

Vergelijk vandaag met half september of half april.  
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

JohanvantBosch

#40
Aangezien er weinig waarnemingen van marmereend in nw-europa zijn, denk ik dat het lastig om op basis daarvan in te schatten of dit nu een 'normale' of 'niet normale' tijd is. Witkopeenden komen hier toch ook meestal in de winter... Waarom marmereenden dan niet?

Ik vind het persoonlijk zowiezo niet heel aannemelijk dat zo'n ding hier opduikt - ze zijn ook in de broedgebieden behoorlijk schaars, zeker in Spanje, dus dat lijkt me al helemaal geen optie. Als het een wilde zou zijn moet het volgens mij om een oostelijk beest gaan.

P1234

Ongeringd, vleugels gaaf; je kan er van vinden wat je er van vindt, maar deze vogel heeft goede kaarten bij de CDNA...

Als je hem nog niet hebt, zou ik hem maar gaan doen :P

Groet
Groet,

Peter van Wetter

Mijn waarnemingen;

Rein Genuït

#42
Vanmorgen al in het donker op de plek gearriveerd. De eend mooi gezien maar niet kunnen vaststellen of tie ongeringd is. Edwin Russer heeft dit echter wel vast kunnen stellen en ook dat de vogel gave vleugels heeft en geen sleet vertoond.
De vogel is vanmiddag naar het schijnt na 12 uur niet meer gezien!

Groet, Rein

P.S. waarom nov. een rare tijd met die extreem harde zuidenwind van afgelopen zaterdag en de dagen ervoor. -_-

Word zonet  17.13 u gepiept zoekactie gestaakt meer als 4 uur geleden gezien
Coming soon! Something profound and Interesting in this space! Stay tuned!

Groet, Rein

Kijk ook eens op mijn blog

https://keeponbirding.blogspot.nl

of naar mijn foto's

https://www.flickr.com/photos/reinder_genuit/

Ben Wielstra

De Marmereend was overduidelijk wild. Woest zelfs. Nou ja, hij was iig net zo wild als de vorige ^_^ .  

Rein Genuït

Coming soon! Something profound and Interesting in this space! Stay tuned!

Groet, Rein

Kijk ook eens op mijn blog

https://keeponbirding.blogspot.nl

of naar mijn foto's

https://www.flickr.com/photos/reinder_genuit/

Steven Wytema

ik dacht overigens meteen aan de/het geval(len) van Engeland/Frankrijk;
in verband daarmee kreeg ik van Richard Bonser de volgende informatie omtrent allereerst de Suffolk-Marmereend:
Steven

The Suffolk Marbled Duck's history is as follows: -
8th - 9th November 2006 Minsmere, Suffolk
28th October 2006 North Warren, Suffolk

Interestingly, and within sight of France, there was also a Marbled Duck at
Rye Harbour, East Sussex 25th September - 29th October 2006 (I took a photo
of this bird on it's last day and can be found at
http://www.freewebs.com/richbonser/photographsoct06.htm)

There was also a Marbled Duck at Stanpit Marsh, Dorset from 23rd September -
16th October 2006.

I'll update you if it's seen again of course.


Als Roze Pelikanen de Noordzee kunnen oversteken kunnen Marmereenden dat ook ;)
Steven Wytema


jeroensteenbergen

Wat mij een beetje verbaast, is dat er zo weinig foto's van de vogel te vinden zijn. Zij die wel gemaakt?  

Ben Wielstra

Vanochtend waren we al in de ochtendschemering op de plek en blijkbaar hebben we mazzel gehad dat we de vogel toen al zagen zwemmen. Het beestje ging aan de overkant van de vaart nog even een een tijdje slapen en stond daarbij net met z'n pootjes onder water. Af en toe keek ie even op, o.a. toen er een Waterral vlak achter haar langs liep. Na uitgeslapen te zijn zwom de vogel naar het midden van de vaart en rekte zich even uit (vleugels compleet). Het beestje merkte ons op, keek een beetje zo  :blink: in onze richting en floot een paar keer alsof ze zich bespied voelde. Hierna zwom de vogel rap naar het noorden en besloten wij het poten checken aan wat meer geduldiger vogelaars over te laten.

Bas vd Burg

He Edwin, tot hoe laat heb je de vogel eigenlijk gezien? Volgens de berichten is de vogel na 12.00u niet meer waargenomen. Er is gezocht tot donker, onder andere door Teus Luijendijk, Jos vd Berg, Stephen Pholey, ondertekende en nog enkele vogelaars, maar helaas..........

er is natuurlijk wel een kans dat de vogel zich nog ergens ophoudt bijvoorbeeld verder in die brede sloot die staat haaks op het kanaal, maar er zijn nog mensen het land ingelopen om dat deel van de sloot te bekijken die vanaf de Oost Havendijk niet goed zichtbaar waren. Dit zonder enig resultaat
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

P1234

Hoi Edwin,

Ik begrijp dat Marmereend een nieuwe voor je is. Gefeliciteerd met je nieuwe soort! ;). Het blijft een leuke "inhaler"

Groet

 
Groet,

Peter van Wetter

Mijn waarnemingen;

Bas vd Burg

CiteerWe hebben de vogel tot ongeveer kwart voor twaalf gezien en toen vloog de vogel uit die sloot op en leek weer te landen in de vaart die dus aan de westkant van de weg ligt. Ik had niet de indruk dat de vogel wegvloog maar zou zich dus makkelijk in die begroeiing schuil hebben gehouden of verder op, richting noord, hebben gezeten want daar je heb een behoorlijk lang stuk waar je niet in die vaart kunt kijken. Vandaar dat ik 'm piepte met mogelijk nog aanwezig om mensen nog de kans te geven om de vogel te zien.

Gefeliciteerd Edwin, met de waarneming. Helaas voor mij en nog enkele anderen is de vogel niet meer teruggevonden. 's Middags is zowel in die bewuste sloot haaks op het kanaal gezocht, alsmede het kanaal zelf. Mensen hebben her-en-der gepost langs het kanaal (zowel via de Westhavendijk als via de Oosthavendijk). Misschien heeft de vogel ergens in het riet gezeten dat kan ja. Ach, wellicht duikt ie nog een keertje op verderop deze week
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

Bas vd Burg

#51
En wederom voor de liefhebber

De marmereend wordt zojuist weer gemeld door Leo Heemskerk als zijnde aanwezig, waarschijnlijk ergens in dat kanaal  
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

P1234

#52
Allen,

De Marmereend van Dirksland wordt nu (9.20) weer gezien, door Leo Heemskerk.

Succes voor al diegenen die de vogel nog moeten en willen afreizen.

Groet,


Peter
Groet,

Peter van Wetter

Mijn waarnemingen;

P1234

Hallo allemaal,

Ik krijg net de Marmereend weer op de pieper met code 9. Dat betekent dat de vogel waarschijnlijk escape is. Ik weet niet waarom men tot deze conclusie is gekomen, maar mogelijk is er nu toch een ringetje gezien, of is de vogel op brood afgekomen ;) . Hoe dan ook; ik ga er vanuit dat er redenen zijn om aan de wilde status te twijfelen.

Groet

Groet,

Peter van Wetter

Mijn waarnemingen;

P1234

Aanvulling op het vorige bericht;

Ik heb net het ingesproken bericht even afgeluisterd; het probleem (b)lijkt te zijn dat de vogel aan de rechtervleugel een aantal pennen mist. Hij is wel ongeringd, en voor het overige zijn de vleugels gaaf.

Het is een omgekeerde bewijslast soort, en er is nu "tegenbewijs." Het uiteindelijke oordeel zal aan de CDNA zijn.

Groet

Groet,

Peter van Wetter

Mijn waarnemingen;

Jaap Denee

Dan wordt het inderdaad lastig. Jammer, Edwin.
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

Jaap Denee

Citeerkrijg onderhand een sikkepit

Je bent vast niet de enige die baalt. Een verder niet bij naam te noemen 'waterwild-hater' en medegebruiker van dit forum zal nu ook wel een zware tijd hebben (zie: Forum Katwijk)).  
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

JohanvantBosch

Citeer
CiteerHallo allemaal,

Ik krijg net de Marmereend weer op de pieper met code 9. Dat betekent dat de vogel waarschijnlijk escape is. Ik weet niet waarom men tot deze conclusie is gekomen, maar mogelijk is er nu toch een ringetje gezien, of is de vogel op brood afgekomen ;) . Hoe dan ook; ik ga er vanuit dat er redenen zijn om aan de wilde status te twijfelen.

Groet
Ik heb net de aanvullende berichten afgeluisterd en Leo Heemskerk ook persoonlijk gesproken. Hij baseert zich op het feit dat de vogel toch aan de rechterzijde van de vleugel een soort van beschadiging vertoont door die uitstekende pen en tertails die niet helemaal fris oogden. Ik heb wel gezegd dat de vogel bij het vliegen puntgave vleugels vertoonde. En ook, en dat is nog veel belangrijker, dat de vogel letterlijk bij 'm zwom en niet weg vloog. Het enige wat nog ontbrak was, volgens Leo, dat hij geen brood bij zich had...
Wel wil ik hierbij vermeldden dat hij het geluid van deze vogel afdraaide en daar meteen op af kwam. Afijn, dit zo aan gehoord hebbende heeft het nog weinig zin om deze vogel bij het CDNA in te dienen,
Toch altijd indienen zou ik zeggen....
Hee Edwin, hoe kan het dat jij de vogels als puntgaaf beschrijft, terwijl vandaag blijkt dat ze dat niet zijn?

JohanvantBosch

Citeer
CiteerToch altijd indienen zou ik zeggen....
Hee Edwin, hoe kan het dat jij de vogels als puntgaaf beschrijft, terwijl vandaag blijkt dat ze dat niet zijn?

Ha Johan,

Puntgaaf in de zin dat de vogel bij het spreiden van de vleugels en het vliegen geen beschadiging vertoonden. Ik heb alleen geconstateerd dat in de rechtervleugel één pen zat die niet helemaal goed oogde. Wij hadden niet de indruk dat de vogel dus tijdens het spreiden en vliegen een aantal pennen misten. Trouwens, ik was niet de enige die deze mening deelde.
En daarom is het maar goed dat er ook kritische vogelaars zijn, pluim voor Leo :duim: En moet ik er wel bij zeggen dat ik ook altijd op deze manier naar vogels kijk, maar soms hanteer je teveel de wishfull-thinking gedachten.
Volgende keer beter en zo zie je maar, al vogel je ruim twintig jaar en ben je regelmatig in het veld, dan leer je nog altijd bij en is er soms risico dat je op je platte bek gaat....
thanx voor de toelichting... :duim:  

Ben Wielstra

CiteerEn ook, en dat is nog veel belangrijker, dat de vogel letterlijk bij 'm zwom en niet weg vloog. Het enige wat nog ontbrak was, volgens Leo, dat hij geen brood bij zich had...

Ja maar dat doen ze in de broedgebieden ook  ;) ! k blijf erbij dat de vogel net zo wild is als de vorige :lol: .