Lepismachilis y-signata

Gestart door blaauw7, oktober 30, 2011, 11:10:06 AM

Vorige topic - Volgende topic

blaauw7

Vanmorgen op zoek gegaan naar Dilta hibernica.  Deze rotsspringer had ik al eens gevonden op de Grebbenberg (eiken hellingbos). Vond ik toch een andere volgens mij! Dit is toch een Lepismachilis y-signata? Eerste vondst buiten Limburg?
Groeten,
Dick Belgers

Arp

#1
Mooie duidelijke platen Dick :duim:

L.y. is goed natuurlijk, maar voor de bekende verspreiding moet je bij Matty en Hay zijn geloof ik - heb geen toegang tot dat soort gegevens.

P.S. Ik heb meteen maar even een familieoverzicht in elkaar geklikt. Zal straks nog een paar Petrobius-plaatjes opzoeken en invoeren.

Vreemd: Voor Machilis germanica is/zijn er kennelijk wel waarnemingen met foto, maar niets wordt getoond. Afgekeurd misschien? Misschien kan Hay er een paar invoeren? Ik heb ze zelf nog niet gevonden  :-\
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Jorgen

Citaat van: Arp op oktober 30, 2011, 19:23:07 PM
Vreemd: Voor Machilis germanica is/zijn er kennelijk wel waarnemingen met foto, maar niets wordt getoond. Afgekeurd misschien? Misschien kan Hay er een paar invoeren? Ik heb ze zelf nog niet gevonden  :-\
Er is 1 waarneming met foto's die op 'in behandeling' staat.
------------------------------------------------
Jorgen Ravoet
http://picasaweb.google.nl/Jorgen.Ravoet

blaauw7

Mooi Overzicht Arp! Ik wacht wel op Matty of Hay. Wellicht  weten zij meer over de verspreiding van het beest. Nu nog Machilis germanica vinden langs de Nederrijn hier.... ;)
Groeten,
Dick Belgers

mberg

Heren,

Inderdaad, L. y-signata. En ja, de eerste waarneming buiten Zuid-Limburg (tot dusver Bemelen, Neercanne, Eijsen, Houthem). Een leuke en  verrassende waarneming.

Met groet,
Matty P. Berg
Coordinator EIS-werkgroep Bodemfauna
Onderzoeker bodemfauna aan de Vrije Universiteit, Amsterdam, Rijksuniversiteit Groningen en Naturalis, Leiden
Aanspreekpunt Sectie Bodemfauna Nederlandse Entomologische Vereniging

Arp

Leuk  :duim:

Ondertussen had ik tussen mijn Petrobius-plaatjes zitten woelen, maar wat heb ik een berg allejezus slechte meukkiekjes van die beesten geschoten zeg  :-X Moet er dus een paar uit alc vissen om in elk geval een betere voor het smoelenboek te maken  :rolleyes:
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

hay

Dag allen,
Mooie ontwikkelingen! Ik zal een waarneming plus foto plaatsen van M. germanica, als aanvulling op het smoelenboek. Van Petrobius heb ik ook nog iets, mits gewenst,
Groet,
Hay

blaauw7

Dat is mooi Hay. Matty heeft inmiddels het materiaal ontvangen. Zal voor jullie artikel nog wat foto's  maken van het L. y-signata biotoop.
Groeten,
Dick Belgers

Arp

Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)