Trichoniscus sp.?

Gestart door Robert Heemskerk, oktober 27, 2011, 22:34:45 PM

Vorige topic - Volgende topic

Robert Heemskerk

dag Geleedpotigenforum,

Onder een dood stuk hout in de tuin zie ik vrij veel hele kleine roze/rode pissebedden.
Zijn dit juveniele Trichoniscus sp.?

Ter illustratie de volgende foto.
Boven de pissebed kruipt een (mest?)wormpje, deze wormen hadden overigens prachtige fluoriserende groen, blauwe en rode kleuren!
De pissebedden waren nog geen mm groot.

groeten Robert
Tuin: Almere buiten
datum: 27-10-2011

Jan van Duinen

Hoi Robert,

Het is in elk geval geen juveniel maar een volwassen dier, er zijn zeven rug segmenten. De soort weet ik niet, zou een veenribbel kunnen zijn.

Robert Heemskerk

Bedankt Jan,

Ik zag wel opvallend veel van deze beestjes in dezelfde grootte, dat pleit ook voor volwassen diertje.
Misschien kan Arp wel verder helpen nog..
Ik kan ook nog betere detailfoto's maken van deze soort.

groet, Robert

Arp

Nee, het is geen Klei/Veenribbel - die hebben een breder achterlijfje. Ik meen ook een rood oogje te zien, dus alles wijst op één van de witte Trichoniscoides - helveticus of sarsi. Officieel zo van foto niet te onderscheiden (mannelijke pleopoden nodig), maar misschien dat Matty iets (sarsi?) durft op basis van vindplaats?

P.S. @Robert: Ik heb sarsi nog nooit gezien en deze schijnt bij jou in de buurt in elk geval voor te komen. Als er echt veel zitten, zou je er dan een zwik voor me kunnen opsturen (ook de niet allergrootste, zodat er ook mannetjes tussen zitten)? Zou het leuk vinden om te kijken welke het is in de hoop dan ook eigen foto's van sarsi te kunnen maken :)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Robert Heemskerk

Ja, ik kwam laatst veel dikke blauwe (zee)klei tegen toen ik aan het scheppen was in de tuin.
Ik zal een aantal verzamelen en naar je toesturen.
Ik vond er vrij veel op verschillende plaatsen.
Onder stenen en onder hout.

Als ik ARP op de envelop zet, komen ze dan wel aan?  ;)

groeten Robert

Arp

Citaat van: Robert Heemskerk op oktober 28, 2011, 13:28:56 PM
Als ik ARP op de envelop zet, komen ze dan wel aan?  ;)
Ik zou eigenlijk verwachten van wel ;D Maar voor de zekerheid zal ik je wat meer gegevens peeëmmen ;)

Robert Heemskerk

Ik heb op mijn tuinprikbord een oproep geplaatst:
''Proef-kleipissebedden gevraagd voor wetenschappelijk onderzoek''

Ik zal ze naar jou toe sturen.

groeten Robert

Arp

Citaat van: Robert Heemskerk op oktober 28, 2011, 15:29:17 PM
''Proef-kleipissebedden gevraagd voor wetenschappelijk onderzoek''
Nee joh - dat schrikt af! Maak er fotomodelaudities ofzo van  :P  ;D

mberg

Heren,

Inderdaad Trichoniscoides sarsi / helveticus. Let op het rode ocel en de oranje kleur. Gezien de vindplaats moet het T. sarsi zijn, al zijn beide soorten niet van elkaar te onderscheiden tenzij je een mannetje in de hand hebt (gonopoden bekijken).

Met groet,

Matty P. Berg
Coordinator EIS-werkgroep Bodemfauna
Onderzoeker bodemfauna aan de Vrije Universiteit, Amsterdam, Rijksuniversiteit Groningen en Naturalis, Leiden
Aanspreekpunt Sectie Bodemfauna Nederlandse Entomologische Vereniging

Robert Heemskerk

bedankt tot zover voor jullie hulp.

Als ik binnenkort wat van deze soort vang, hoe kun je het makkelijkste de mannetjes herkennen?
Zijn ze 'met het blote oog' herkenbaar qua groottte? (ze zijn een stuk kleiner?)

groeten Robert

Arp

Ha Robert,

Als ik even van helveticus, danwel andere Trichoniscidae uitga: De vrouwtjes worden uiteindelijk een klein tikje groter dan de mannetjes, maar gaan daarbij natuurlijk door een groeifase heen waarbij ze qua grootte niet van volgroeide mannetjes te onderscheiden zijn. Vrouwtjes zijn uiteindelijk qua habitus ook een stukje breder gebouwd, maar dat zal juist bij de iets kleinere/jongere vrouwtjes, die dus met de volgroeide mannetjes te verwisselen zijn, wellicht ook nog minder ontwikkeld zijn.

Het punt is een beetje dit: Het is nogal verleidelijk om vooral de grootste dieren op te pakken - ook al omdat je onderbewust vaak zoiets hebt van "dan is het allemaal nog een beetje te zien/fotograferen". Maar als je dit consequent doet, is de kans groot dat je uiteindelijk alleen de dikste vrouwtjes in je potje hebt. Je moet dus bewust  juist ook de net iets kleinere/smallere "grote" beestjes oppakken om de kans groter te maken dat er kereltjes bijzitten.

Natuurlijk kun je aan de onderkant zien wat het is, maar dat is "in het veld" niet echt te doen. Deze plaat is van Oniscus asellus - is voor deze ukjes vergelijkbaar, maar je snapt zelf wel hoe klein het dan wordt ;)