Welke (zoetwater)garnaal?

Gestart door wtamis, oktober 30, 2011, 09:54:34 AM

Vorige topic - Volgende topic

wtamis

Vanochtend ving ik in een kreeftenfuik in de Haarlemmerringvaart een grote (zoetwater)garnaal, van kop tot staart ca. 6 cm, antennes zeker zo lang, zie foto. Verder geringde poten opvallend.
Kan iemand mij helpen aan een naam? Bij voorbaat dank.

Wil Tamis

wtamis

Reactie van Rob Leewis:

"Het is een beetje groot exemplaar, maar verder lijkt hij erg op de brakwatersteurgarnaal (Palaemonetes varians). Die kan in puur zoet water overleven, maar zich niet voortplanten. Echter, de tekening is nogal sterk (de brakwatersteurgarnaal is normaal tamelijk doorzichtig, en ik meen bovendien wat blauw te zien aan de tweede rechterpoot. Dat zou dan wijzen op de gewone steurgarnaal (Palaemon elegans), maar die houdt nogal veel van echt zout water. Ik houd het op de brakwatersteurgarnaal."

Ton van Haaren

als je het beest nog hebt, mag je hem wel naar me opsturen. Determinatie gaat vaak op detailniveau, b.v. aantal tandjes boven en onder op het rostrum. In de Haarlemmerringvaart verwacht ik eigenlijk alleen Atyaephyra desmaresti of Palaemonetes varians. Volgens mij kan daar geen enkele andere soort overleven. P. varians heeft slechts een aantal groffe tanden op het rostrum en A.desmaresti een heleboel fijne tanden. Maar dat laatste meen ik niet te zien. In het Noordzeekanaal zou evt. nog Palaemon longirostris voor kunnen komen, en dat die soort op een een of andere manier naar de ringvaart komt is vrijwel uit te sluiten.
Met vriendelijke groet
Ton

"There's a fine line between fishing and just standing on the shore like an idiot."
-Steven Wright-

David Tempelman

mooie foto. ik gok op zoetwater st. g. - is daar toch niet brak ?
met vriendelijke groet,
David

wtamis

Beste mensen,

Voor zover mij bekend is de Haarlemmerringvaart niet brak, vandaar ook mijn verbazing om zo'n joekel van een garnaal te vangen in een fuik. Ik heb hem inmiddels weer de vrijheid gegeven. Dank voor alle reacties.

Wil

David Tempelman

de z.w. garnaal kan behoorlijk groot worden. ik denk dat we er tzt wel achter komen of het inderdaad die soort is, je zou hem kunnen invoeren als z. w. garnaal (onzeker)
met vriendelijke groet,
David