Hoofdmenu

Vleermuisjes.

Gestart door veronica60, oktober 28, 2011, 18:59:04 PM

Vorige topic - Volgende topic

veronica60

Ik zag vanavond om kwart voor zeven voorlangs van mijn balkon aan de Touwslagerhof twee vleermuisjes vliegen en dat in hartje stad Almere. Heel klein. Weet iemand welk soort dit zou kunnen zijn? Kon ze niet op de plaat krijgen door hun beweeglijkheid en de schemer.Zouden het Laatvliegers geweest kunnen zijn?
Vriendelijke groet, Inge Maijer.

Rob Koelman

Je beschrijft de vleermuizen als 'heel klein', wat betekent dat het zeer waarschijnlijk gaat om de gewone dwergvleermuis. Laatvliegers zijn grote vleermuizen (voor Europese begrippen tenminste).

Rob Koelman
Zoogdiervereniging
Met vriendelijke groet, Rob

veronica60

Dag Rob, bedankt voor je reactie, ik zal ze op waarneming zetten als de gewone dwergvleermuis.
Vriendelijke groet, Inge Maijer.

Douwe van der Ploeg

Ik zou eerder Pip spec zeggen, waarom zou ruige dwerg geen kanshebber zijn?

Hierbij moet gezegd worden dat vleermuizen al snel "zeer klein" zijn, zelfs de middelformaat soorten, voor mensen die niet met deze diergroep gewend zijn.
Douwe van der Ploeg

rombout

In Almere is in dit seizoen de kans op Ruige Dwergvleermuis minstens zo groot als op Gewone Dwergvleermuis. Dus is determinatie als Gewone zo eigenlijk wat voorbarig.
Vriendelijke groeten
Rombout de Wijs
http://www.home.zonnet.nl/myotis2/

Rob Koelman

'Zeer waarschijnlijk gewone dwergvleermuis' is inderdaad niet hetzelfde als 'zeker gewone dwergvleermuis'.

Ik bedoelde ook niet dat het om gewone dwergvleermuizen ging, maar meer dat dat de meest waarschijnlijke kandidaat is. De aantallen gewone dwergvleermuizen in Nederland zijn nog altijd grofweg zes keer zo groot als die van de ruige dwergvleermuis (in de trektijd tenminste). Beide soorten zijn bij niet al te koud weer tot in december actief.

Zoals ook al aangegeven is zelfs Pipistrellus spec,. in dit geval niet zeker. Het is in dit geval het beste om de waarneming als vleermuis spec. in te voeren.

Rob Koelman
Zoogdiervereniging
Met vriendelijke groet, Rob

Douwe van der Ploeg

Rob, daar ben ik het helemaal mee eens! :)

veronica60: Is het misschien mogelijk om morgen of een andere keer gewoon op dezelfde plek nog eens proberen foto's te maken, of een bevriend persoon te contacteren die toegang heeft tot een batdetector, waarmee vervolgens een nieuwe waarneming gedaan kan worden en worden ingevoerd? Dit is de beste manier om je eigen nieuwsgierigheid tevreden te stellen, lijkt me.
Douwe van der Ploeg

veronica60

Ontzettend bedankt voor het meedenken en de goeie tips.
Zal vanavond weer proberen om foto's te maken. Heb maar een simpel digitaaltje, maar een silhouet is misschien al genoeg?
Ik zal in ieder geval m'n waarneming op vleermuis speciaal zetten.
Vriendelijke groet Veronica.
Vriendelijke groet, Inge Maijer.

rombout

CiteerDe aantallen gewone dwergvleermuizen in Nederland zijn nog altijd grofweg zes keer zo groot als die van de ruige dwergvleermuis (in de trektijd tenminste).
Dat mag in NL misschien zo zijn, maar dat geldt niet voor Almere in oktober weet ik uit eigen ervaring (heb daar jarenlang gewoond en naar vleermuizen gekeken). Dan is de kans op Ruige eigenlijk zelfs groter.
Zonder detailfoto of een geluidsopname met een detector valt er zo dus inderdaad helaas niet veel meer van te maken dan vleermuis spec (wat overigens staat voor species, moeilijk woord voor onbepaalde soort) helaas.
Vriendelijke groeten
Rombout de Wijs
http://www.home.zonnet.nl/myotis2/