Middelste Bosmuis? of kruising?

Gestart door Merijn van den Hoogenhoff, oktober 29, 2011, 14:59:57 PM

Vorige topic - Volgende topic

Merijn van den Hoogenhoff

Ik inventariseer al meer dat 18 jaar muizen in de Hoeksche Waard, Nederland en soms ook tijdens de vakanties. Ik heb bosmuizen en grote bosmuizen gevangen. En zie eigenlijk wel vrij makkelijk het verschil.
Maar nu ving ik vanmorgen weer een bosmuis, waarvan ik dan soms denk "zou er een middelste bosmuis zijn of een kruising met een grote bosmuis" (zie foto's)
Het is gewoon een bosmuis hoor, maar voeten van 24 wat eigenlijk te groot is, een staart van 94 en een kopromp van 95 Typisch iets voor de grote bosmuis een staart die net zo lang is als zijn lijf en dan die mooie afscheiding tussen bruin en (opvallend witte) buik. Maar geen halsband (doorlopende gele nekstreep)

Je weet toch maar nooit met al dat heen en weer rijden van vrachtwagens en dergelijke.

Merijn van den Hoogenhoff
Goed determineren is, proberen te ontkennen wat je ziet, niet te bevestigen wat je denkt.

Merijn van den Hoogenhoff

maurice.lahaye

Mooie bosmuis en je hebt gelijk wat de uiterlijke kenmerken betreft. Alleen een soort van 'middelste bosmuis' (of iets wat daar op zou kunnen lijken) is niet bekend uit Europa. Wat niet wil zeggen dat nooit eens nieuwe soorten op kunnen duiken. De Alpenbosmuis (Sylvaticus alpicola) is ook pas 'vrij recent' als echte soort beschreven (daarvoor als ondersoort van de Grote bosmuis). Ik zou het gewoon houden op een natuurlijke variatie van vacht en kleur. Ga voor de grap maar eens bosmuizen vangen op Texel, die zijn veel lichter gekleurd dan op het vasteland. Leuke speling van de natuur. Je (jullie) zijn overigens een mooie vangst-reeks aan het opbouwen. Inspirerend!

Vriendelijke groet,
Maurice
admin
2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl

Rob Koelman

Die scherpe afscheiding tussen rug- en buikvacht is typisch voor grote bosmuis, maar komt ook bij een klein deel van de gewone bosmuizen voor. Het keelvlekje van jouw beest is wel heel typisch voor gewone bosmuis (want vrij langgerekt). Bij de grote bosmuis zijn de poten, de staart en de oren echt 'oversized' en dat is op de foto's niet te zien.

Al met al een prima gewone bosmuis, waarbij alleen de demarcatie tussen buik en rugvacht enigszins atypisch is (maar wel valt binnen de normale variatie).

Rob Koelman
Zoogdiervereniging
Met vriendelijke groet, Rob

Merijn van den Hoogenhoff

Rob, Ik heb nooit getwijfeld aan dat het een gewone was. Het was meer een aardigheidje om  de middelste bosmuis te bedenken. Zoals gezegt, heb ik genoeg grote bosmuizen gevangen, in vier verschillende landen om te weten hoe ze er uit zien. Maar je kunt maar beter alert blijven en dit soort dingen met elkaar delen.
Goed determineren is, proberen te ontkennen wat je ziet, niet te bevestigen wat je denkt.

Merijn van den Hoogenhoff