korhoenders tellen m.b.v. honden

Gestart door vuurvlinder, oktober 26, 2011, 23:15:26 PM

Vorige topic - Volgende topic

vuurvlinder

Ik hoorde van iemand dat er eens een project geweest was op korhoenders op de Sallandse Heuvelrug te tellen met behulp van honden. Nu kan ik niet 123 iets vinden over dat project. Zijn er mensen die daar informatie over hebben?
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

vuurvlinder

Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

Vincent de Boer

Beste Astrid,

ik weet toevallig uit Zuid-Afrika dat goed getrainde jachthonden hoenders kunnen vinden op geur.
Op het moment dat de hond een vogel of groepje vogels vind, dan gaat hij of zij "op point". Vandaar ook de naam pointers voor dit soort jachthonden. De jager/eigenaar van de hond loopt dan naar de hond toe, jaagt de vogel(s) op en schiet vervolgens (of telt het aantal vogels). De hond gaat tijdens deze actie netjes zitten. Ik denk dat men dit bedoeld met voorstaande hond in het rapport.

Met vriendelijke groet,

Vincent de Boer

vuurvlinder

Beste Vincent, dank voor je reactie. Ik weet wat er bedoeld wordt met een voorstaande jachthond. Ik heb er zelf een (Ierse Setter) en wil haar ook gaan inzetten voor tellingen. In de kerstvakantie geef ik samen met een aantal andere setter/pointer eigenaren een demonstratie over het werken met voorstaande honden.

Ik ben meer op zoek naar resultaten van tellingen met honden. In Australie wordt er ook wel gewerkt met honden om tellingen te verrichten. Nu heb ik daar via een vriend contacten en hoop binnen enkele dagen meer informatie te krijgen.

Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

FrankK

Citaat van: vuurvlinder op oktober 27, 2011, 19:49:20 PM
Beste Vincent, dank voor je reactie. Ik weet wat er bedoeld wordt met een voorstaande jachthond. Ik heb er zelf een (Ierse Setter) en wil haar ook gaan inzetten voor tellingen. In de kerstvakantie geef ik samen met een aantal andere setter/pointer eigenaren een demonstratie over het werken met voorstaande honden.

Ik ben meer op zoek naar resultaten van tellingen met honden. In Australie wordt er ook wel gewerkt met honden om tellingen te verrichten. Nu heb ik daar via een vriend contacten en hoop binnen enkele dagen meer informatie te krijgen.

In het verleden ooit eens patrijzen wezen tellen met werkende Engelse Setters. Ik heb hier geen resultaten van.
Met vriendelijke groet,
Frank Kroeze

vuurvlinder

Citaat van: FrankK op oktober 29, 2011, 00:34:40 AM
Citaat van: vuurvlinder op oktober 27, 2011, 19:49:20 PM
Beste Vincent, dank voor je reactie. Ik weet wat er bedoeld wordt met een voorstaande jachthond. Ik heb er zelf een (Ierse Setter) en wil haar ook gaan inzetten voor tellingen. In de kerstvakantie geef ik samen met een aantal andere setter/pointer eigenaren een demonstratie over het werken met voorstaande honden.

Ik ben meer op zoek naar resultaten van tellingen met honden. In Australie wordt er ook wel gewerkt met honden om tellingen te verrichten. Nu heb ik daar via een vriend contacten en hoop binnen enkele dagen meer informatie te krijgen.

In het verleden ooit eens patrijzen wezen tellen met werkende Engelse Setters. Ik heb hier geen resultaten van.

Dat is jammer!
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

FrankK

Ik was daar als voorjager. De resultaten zijn bij de vogelaars, die verbaast waren over het aantal. Meer dan verwacht. Een paar goede setters vinden alles! ;D

B.t.w. Ik zag dat je een IS hebt van Gerard.
Met vriendelijke groet,
Frank Kroeze

Justin Jansen

Patrijzenhonden wordt hier speciaal voor opgeleid om ze (Patrijzen) omhoog te stoten. Dit is nog een relikwie van de voormalige jacht op Patrijzen, en wordt nog wel steeds mee getraind.
M.v.g., Justin Jansen


FrankK

Citaat van: Justin Jansen op oktober 29, 2011, 08:19:45 AM
Patrijzenhonden wordt hier speciaal voor opgeleid om ze (Patrijzen) omhoog te stoten. Dit is nog een relikwie van de voormalige jacht op Patrijzen, en wordt nog wel steeds mee getraind.

Opleiden is een groot woord. De hond doet het of doet het niet. Het is natuurlijke aanleg.
Als voorjager kan je alleen stimuleren wat je wil zien en negeren/verbieden wat niet mag.
Maar we gaan nu wel off topic. :police:
Met vriendelijke groet,
Frank Kroeze

vuurvlinder

Citaat van: FrankK op oktober 29, 2011, 07:31:04 AM
Ik was daar als voorjager. De resultaten zijn bij de vogelaars, die verbaast waren over het aantal. Meer dan verwacht. Een paar goede setters vinden alles! ;D

B.t.w. Ik zag dat je een IS hebt van Gerard.

Dat klopt, ik heb Pallas Green Kells. :)
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

vuurvlinder

Wellicht een leuke aanvulling voor diegenen die graag willen zien hoe setters werken. Die rooie in dat tv programma is trouwens de moeder van mijn Kells.
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

vuurvlinder

Citaat van: FrankK op oktober 29, 2011, 07:31:04 AM
Ik was daar als voorjager. De resultaten zijn bij de vogelaars, die verbaast waren over het aantal. Meer dan verwacht. Een paar goede setters vinden alles! ;D

B.t.w. Ik zag dat je een IS hebt van Gerard.

Zijn er ook vogelaars aan boord die mij aan resultaten kunnen helpen?
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

hmbes

Nou eigenlijk...

ik vraag me al heel lang af wat nou eigenlijk het nut is van deze tellingen? Waarom wil iemand deze methode eigenlijk nog toepassen? Het is een methode die door jagers wordt toegepast, maar die toch eigenlijk niet meer helemaal 'kan'?

Er is al zo'n hoop ophef geweest over het afschieten van vossen om de Korhoenders te beschermen, gaan we ze nu ook volgens de oude methode tellen?

Kan het helemaal mis hebben hoor... Huug

HPM

Citaat van: hmbes op november 12, 2011, 16:04:06 PM
Nou eigenlijk...

ik vraag me al heel lang af wat nou eigenlijk het nut is van deze tellingen? Waarom wil iemand deze methode eigenlijk nog toepassen? Het is een methode die door jagers wordt toegepast, maar die toch eigenlijk niet meer helemaal 'kan'?

Er is al zo'n hoop ophef geweest over het afschieten van vossen om de Korhoenders te beschermen, gaan we ze nu ook volgens de oude methode tellen?

Kan het helemaal mis hebben hoor... Huug

Ik zie niet wat er mis mee is. Als jij een betere methode weet zullen ze daar vast blij mee zijn.

Herman van der Meer

hmbes

Citaat van: HPM op november 12, 2011, 16:31:22 PM
Ik zie niet wat er mis mee is. Als jij een betere methode weet zullen ze daar vast blij mee zijn.
Nee, bijna perfecte methode, ook goed bruikbaar bij slaapplaatstellingen van Kiekendieven. Alleen zou ik ze gewoon meteen in een kooi stoppen, dan wordt het tellen nog eenvoudiger. En dan kunnen de vossen er ook niet meer bij. Ruitje erin voor de fotografen.

Even zonder gekheid. Waarvoor moeten ze weten hoeveel er precies zijn? Om te kijken wanneer er weer meer bij moeten? Extra bijvoeren? Meer vossen afschieten?

Huug


vuurvlinder

Het gaat mij niet zozeer om de korhoenders maar meer om de ervaringen van veldwerk met honden. Zoals ik al aangaf wil ik mijn hond inzetten voor tellingen van weidevogels, maar ook om voor de maaimachines uit nesten en kuikens op te sporen.

Voor het tellen van korren worden geen honden meer gebruikt. De populatie is kleiner dan 25.
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

Vincent Hart

Het lijkt mij zaak om alleen te tellen met honden als er geen diervriendelijke (voor de vogels dus) alternatieve telmethode is. Die is er voor weidevogels - en alle andere vogelsoorten die ik in NL kan verzinnen wel. Jammer voor het hondje dus.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

vuurvlinder

Vincent, een hond ziet niets over het hoofd! Heb je er enig idee van hoeveel nesten en kuikens er jaarlijks uitgemaaid worden? Een hond kan dat voorkomen!
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

FrankK

Ook een hond ziet wel iets over het hoofd.
Ben er in het verleden, bij wedstrijden, vaak genoeg uitgetoeterd.
En in het broedseizoen wordt er normaal gesproken niet met honden getrained.

Met vriendelijke groet,
Frank Kroeze

vuurvlinder

Citaat van: FrankK op november 13, 2011, 00:08:47 AM
Ook een hond ziet wel iets over het hoofd.
Ben er in het verleden, bij wedstrijden, vaak genoeg uitgetoeterd.
En in het broedseizoen wordt er normaal gesproken niet met honden getrained.

Een goede hond ziet heel weinig over het hoofd, in ieder geval veel minder dan mensen. Aan het einde van het broedseizoen wil ik met haar werken. Trainen doe ik nu en mijn doel is veldwerk, geen wedstrijden.
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

Vincent Hart

Het uiteindelijke doel van het weidevogels tellen is het beschermen ervan. Dat doe je in de eerste plaats door het beschermen van geschikte gebieden en verantwoord maaibeheer. Een hond een veld insturen tijdens het broedseizoen heeft niets met beschermen te maken. Ik mag dan ook hopen dat dat - zelfs onder Bleker - verboden is. Een grutto met jongen denkt niet "Oef! Ik schrok even, maar zo te zien is die hond die me komt opstoten getraind" ... Misschien had je je beter kunnen verdiepen in de mogelijkheden en onmogelijkheden van je potentiele nieuwe hobby, vóórdat je zo'n hondje kocht, Astrid.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

FrankK

#21
Citaat van: vuurvlinder op november 13, 2011, 00:23:57 AM
Een goede hond ziet heel weinig over het hoofd, in ieder geval veel minder dan mensen. Aan het einde van het broedseizoen wil ik met haar werken. Trainen doe ik nu en mijn doel is veldwerk, geen wedstrijden.

Astrid, wat is in jouw beleving het verschil tussen veldwerk en wedstrijden?
Ter illustratie hierbij een filmpje hoe veldwerk er in mijn beleving uit moet zien.
http://youtu.be/ifuMXCzBfvU

Dit is iets anders dan trainen op gekooide, dan wel in het veld vastgezette gekweekte kwartels of patrijzen.

http://irishsetters.ning.com/video/kells-at-pointingschool

Verder vraag ik mij af of WBE's zitten te wachten op dit soort tellingen.
Vogelaars al helemaal niet. :rolleye:

Met vriendelijke groet,
Frank Kroeze

hmbes

Nou ja, voor weidevogels kan ik me er nog wat van voorstellen. De beste bescherming is natuurlijk zoals Vincent aangeeft de habitat verbeteren en misschien nog wat op trekroutes doen.

De beste methode om Nederland van 100 jaar terug te krijgen is de koeien weer de wei in sturen, dan hoef je niet te maaien ook. Maar dat zal niet meer lukken ben ik bang (Bleker?).

Maar als er geen nestbeschermers zijn en jij voor de maaier uit nog even nesten zoekt met je honden, dan lijkt me dat de minst slechte van twee kwaden. Alleen het oefenen zal je met tennisballetjes moeten doen, als je dat op vogels moet doen is het middel erger dan de kwaal lijkt me.

Woef, Huug

FrankK

Tijdens de broedperiode verliest bv Patrijs en Fazant een groot deel van zijn geur. Natuurlijke bescherming tegen vossen en zo.
Hoe dat bij andere vogels is weet ik niet.
Nesten vinden voor de maaier uit is daarom denk ik geen optie. De hond zal de meeste nesten missen.
Helemaal een hond die alleen op tennisballen met geurstof getraind is.
Met vriendelijke groet,
Frank Kroeze

hmbes

Het is wel een optie, alleen een hele slechte. Elke andere vorm zal beter zijn, maar als daar geen tijd voor is doe het dan maar, bedoel ik. Maar volgens mij denkt Herman daar anders over
Citaat van: HPM op november 12, 2011, 16:31:22 PM
Ik zie niet wat er mis mee is. Als jij een betere methode weet zullen ze daar vast blij mee zijn.

Huug

vuurvlinder

Citaat van: FrankK op november 13, 2011, 08:24:04 AM
Citaat van: vuurvlinder op november 13, 2011, 00:23:57 AM
Een goede hond ziet heel weinig over het hoofd, in ieder geval veel minder dan mensen. Aan het einde van het broedseizoen wil ik met haar werken. Trainen doe ik nu en mijn doel is veldwerk, geen wedstrijden.

Astrid, wat is in jouw beleving het verschil tussen veldwerk en wedstrijden?
Weinig, maar wedstrijden doe je voornamelijk voor de lol.
Ter illustratie hierbij een filmpje hoe veldwerk er in mijn beleving uit moet zien.
http://youtu.be/ifuMXCzBfvU


Dit is iets anders dan trainen op gekooide, dan wel in het veld vastgezette gekweekte kwartels of patrijzen.

http://irishsetters.ning.com/video/kells-at-pointingschool
Hier werd niet getraind op vastgezette vogels, maar op wilde vogels.

Verder vraag ik mij af of WBE's zitten te wachten op dit soort tellingen.
Vogelaars al helemaal niet. :rolleye:
Mijn bedoeling is om de hond voor de maaimachines uit het veld in te sturen en die gevonden vogels en nesten te noteren. Voor het maaien blijf ik gewoon BMP tellen.


Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

vuurvlinder

Hier is men aardig enthousiast, ook de mensen van de weidevogelwerkgroep. Zij weten hoeveel er sneuvelt door het maaien. Die uitgestelde maaidata werken niet, als er gelijk 's nacht wordt begonnen met maaien. Tuurlijk moet het beheer veranderen en moet er gezorgd worden voor voldoende kuikenland.

Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

HPM

Het lijkt me relevanter voor dit topic als je het zou hebben over het aantal door maaien gesneuvelde Korhienders.

Herman van der Meer

vuurvlinder

Citaat van: HPM op november 13, 2011, 20:44:16 PM
Het lijkt me relevanter voor dit topic als je het zou hebben over het aantal door maaien gesneuvelde Korhienders.

Mij ging het niet om de korhoenders, maar het inzetten van honden. ;) Inmiddels heb ik via de mail reacties hierover ontvangen en is mijn vraag deels beantwoord.
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

H.Valkema

Citaat van: vuurvlinder op november 13, 2011, 20:25:32 PM
Hier is men aardig enthousiast, ook de mensen van de weidevogelwerkgroep. Zij weten hoeveel er sneuvelt door het maaien. Die uitgestelde maaidata werken niet, als er gelijk 's nacht wordt begonnen met maaien. Tuurlijk moet het beheer veranderen en moet er gezorgd worden voor voldoende kuikenland.
Klasse! Onze vriend Vincent heeft geen idee wat weidevogelsbeschermer uit de kast halen om Grutto kuikens te behoeden voor de maaimachine. Er wordt tegenwoordig met combinaties van 15 meter breed gemaaid. Een Grutto kuiken heeft hierbij 0,0% kans! Ik kan uit ervaring zeggen dat wij werkelijkwaar ALLES uit de kast halen om die kuikens in de percelen te krijgen waar een latere maaidatum is. Dit lukt met veel moeite deels maar is vaak ook afhankelijk van veel mazzel hebben. Het resultaat is dat er elk jaar heel heel heel veel kuikens kapot gemaaid worden. Ik vind na een maaiactie ook regelmatig Slobeenden, helaas ligt het kopje er dan wel af (dit is geen incident, een slobeend en een zomertaling blijft ALTIJD zitten voor een maaimachine, kwestie van overlevingsstrategie..). Wij hebben ook wel eens jachthonden ingezet en dit leverde wel resultaat op, echter de hond was er niet op getraind dus zal lang niet alles hebben gevonden. Een goed getrainde hond kan dus als redmiddel 100en kuikens per jaar besparen. Ik ben erg benieuwd naar de resultaten ;-)
Groeten,
Haije Valkema