Hoofdmenu

zilver

Gestart door Johnny de Zeeuw, oktober 19, 2011, 21:17:55 PM

Vorige topic - Volgende topic

Johnny de Zeeuw

hallo heb vorige week een waarneming + foto's van een meeuw op waarneming.nl gezet.=> http://waarneming.nl/waarneming/view/61202301?_popup=1 heb hem ingevoerd als geelpootmeeuw. hoewel er bij mij wat twijfel in zat door de onduidelijke ankertekening en toch wel wat veel tekening op de staart durfde ik hem toch als geelpoot in te voeren omdat voor de rest wel alles klopte naar mij idee. Nu heb ik comentaar gekregen dat het toch een zilver betrefd. Ik geloof het gelijk. Maar toch kan het toch haast niet gewoon een zilver zijn? Valt de warme bruintint, de bouw, de toch wel wat lichtere kleur, de toch wel iets afwijkende schouderveren en de vrijwel niet gekartelde tertials echt binnen de variaties van zilvermeeuw? toch even ook een nieuw plaatje geupload wat een iets beter overzicht van de vogel geeft.
groet johnny

Albert de Jong

#1
Beste Johnny,

Het antwoord op je laatste vraag is ja. Dit is een zilvermeeuw. De schouderveren, handpennen en de tertials passen op een zilvermeeuw in oktober.
Vergelijk jouw vogel maar eens met die op de onderstaande foto, een vogel die inmiddels als laatste rustplaats de dijk van Westkapelle heeft.

Albert
Openlijk liefhebber van meeuwen en ganzen.
Werkt bij Sovon als communicatiemedewerker.

ruud_altenburg

Sommige vogels zijn helemaal niet zo makkelijk. Het is niet voor niets dat Mars en ik in ons artikel de 'disclaimer' van driekwart determineerbaar aangehouden hebben. Voor Zilvers geldt dit met name voor vogels uit het (noord)oosten.

In dit geval hoef je echter niet verder te kijken dan de binnenste handpennen. Bij een Geelpoot is er een duidelijk contrast tussen de binnen- en buitenvlag van de binnenste handpennen (respectievelijk licht en donker). Een Zilver heeft een donkere top aan de buitenvlag maar verder ontbreekt het contrast: zowel binnen- als buitenvlag zijn licht. Verder is de vogel niet echt langvleugelig en heeft hij veel tekening op de staartpennen.

Ruud Altenburg
Meeuwen in Amsterdam

Johnny de Zeeuw

ok bedankt, weer wat geleerd! Zal hem wijzigen naar zilver.
Groet Johnny