Nostalgische natuurliteratuur

Gestart door Margreet Kwh, oktober 26, 2011, 16:19:42 PM

Vorige topic - Volgende topic

Margreet Kwh

Het lijkt me leuk om hier een verzameling boeken, boekjes en brochures te beginnen, die je ooit geïnspireerd hebben of nog steeds bezig houden.

Bij het voorbereiden van een middag over vogeltrek greep ik weer eens naar dit biologisch werkschrift, dat ik op de lagere school kreeg, toen we op schoolkamp naar Vogelzang gingen.

Het werkschrift behandelt planten en dieren van Strand en Duinen, maar bespreekt daarbij ook stookolieslachtoffers, vogeltrek en mossel- en oesterkwekerij; en zelfs een hoofdstuk Levensgemeenschap, met een afbeelding van een paal in zee, die vol organismen zit. Omdat ik al bijna mijn hele leven in de duinstreek woon (met een korte periode in West-Brabant), heb ik er vaak uit kunnen putten.
De teksten zijn van David Ruting en A.W. Wagner, de vele illustraties van Jos Ruting (omslag), David Ruting en A.W. Wagner.
Op de werkpagina's heb ik zelf nog allerlei plaatjes erbij geplakt.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Margreet Kwh

Wonders of Wild Nature, door Richard Kearton F.Z.S., met foto's van Richard & Grace Kearton. Uitg. Cassell and Co. Ltd, London e.a., 1915.
Ooit van mijn opa geweest en van hem gekregen, omdat hij wist dat ik van vogels hield.
Het bevat twee hoofdstukken over Nederland, over een bezoek dat de auteur in mei 1914 samen met zijn dochter Grace bracht aan de heer en mevrouw Burdet en aan Texel, het Naardermeer en een vinkenbaan in de buurt van Haarlem.
De andere hoofdstukken gaan over de vogels van de regio Londen, van de Shetland-eilanden, de Outer Hebrides en de Saltee eilanden voor de Ierse kust, en tenslotte vogels in de Noorse bergen.

De omslag en enkele pagina's hieronder, o.a. iets over Zwarte sterns.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

KorHaan

Ha Margreet,

Deze : http://boeken.marktplaza.nl/flora_fauna/Gevederde-Vrijbuiters-17083487.htm
las ik stuk toen ik net begon, op mijn dertiende. De beschrijvingen van vooral de habitats spraken zó tot de verbeelding, dat ik elk vrij uur na school aan het rondzwerven sloeg.
Heerlijk boek!

Vriendelijke groet,

Ronald Sinoo

Margreet Kwh

#3
Leuk, Ronald!

Dit is mijn eerste eigen vogelboek, een vertaling van een in oorsprong Tjechisch boek, (Z ptaci rise=het rijk der vogels), Atlas van de Vogelwereld, door J. Spirhanzl-Duris, met aquarellen van Jan Solovjev, uitgegeven door A.W. Bruna & Zoon, Utrecht, 1965. (Zwarte beertjes nr. 808)
De vertaling is van J.W. Staalman.

Het stukje van de Roodkopklauwier als voorbeeld erbij, vanwege de Langstaart van vandaag en ter ere van het jaar van de klauwier, 2012.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven