Hoofdmenu

Lynx

Gestart door Norman, oktober 26, 2011, 15:53:35 PM

Vorige topic - Volgende topic

rapunzel

Citaat van: MarKoHu op november 12, 2011, 15:18:25 PM
Ik kan het niet laten, Kees Stip te citeren:

In Zeeland, naar is aangetoond,
heeft jarenlang een Lynx gewoond.
Want achter het stadhuis te Veere
staat nog een bord met: Lynx parkeren.

:) !
Koos
Koos Ballintijn

Norman

Misschien een idee om eens georganiseerd een gebied uit te kammen (Voerstreek lijkt me een logische optie) als er sneeuw ligt om Lynx te kunnen bewijzen.

Liefhebbers?

Bart van Hoogstraten

Citaat van: Norman op november 12, 2011, 20:27:45 PM
Misschien een idee om eens georganiseerd een gebied uit te kammen (Voerstreek lijkt me een logische optie) als er sneeuw ligt om Lynx te kunnen bewijzen.

Liefhebbers?

Voor dat soort acties ben ik altijd te porren Norman. :duim: Maar daar durf ik me nu (nog) niet op vast te pinnen. Laten we even sneeuw afwachten en ook verdere meldingen van Lynx tegen die tijd (Voerstreek is groot...) en dan even contact zoeken. Goed?
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Norman

Top!!  :duim:

Dat maakt de lijst al 2 personen lang.  ;D



Bart van Hoogstraten

Citaat van: Norman op november 12, 2011, 21:42:13 PM
Top!!  :duim:

Dat maakt de lijst al 2 personen lang.  ;D

En ze staan ook nog eens allemaal in een volkomen rechte lijn opgesteld!!!  ;D ;D ;D
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

tseardjan

Citaat van: Rob Koelman op november 12, 2011, 11:03:24 AM



Een dode (vergiftigde, gestrikte of afgeschoten) lynx zou daarentegen wel het ultieme bewijs zijn dat de soort echt in Nederland voorkomt... ;-)

Rob Koelman
Zoogdiervereniging

hallo rob,

dit zal je gezien de smiley achter de zin wel niet zo bedoelen!!
want als iemand van de zoogdierenvereniging een (ge)dode lynx (of welk zoogdier) dan ook als het ultieme bewijs ziet een soort in nl voorkomt, vraag ik mij af wat het doel is van zo'n vereniging :huh:! het ulitieme bewijs zou moeten bestaan uit foto's en video's of misch uit haren met dna?
in dit land sneuvelen al genoeg dieren  in het verkeer in de landbouw en door afschot of vergiftiging! :'(

Dit stak mij even,

MVG Tseard-Jan Struiksma dieren en natuur liefhebber

zonder natuur geen leven

Bart van Hoogstraten

Ik was aangenaam verrast op de site van IUCN wat betreft de Lynx lynx -> Status Least Concern. In Europa naar schatting 8.000 stuks, in Rusland 30.000 tot 35.000 en in Mongolië ook nog eens 10.000! Dit had ik dus niet verwacht! (Maar er is dus wel sprake van bedreiging door habitatvernietiging en illegale bonthandel).
Ik kwam via IUCN deze link tegen, wel een interessante site voor de geïnteresseerden; zeer uitgebreide beschrijving van de soort, actuele cijfers mbt verspreiding en veel interessante links naar lokaal onderzoek.
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Cygnus

#37
Citaat van: Bart van Hoogstraten op november 13, 2011, 11:25:43 AM
Ik was aangenaam verrast op de site van IUCN wat betreft de Lynx lynx -> Status Least Concern. In Europa naar schatting 8.000 stuks, .......

Hier in Estland komen volgens de officiele statistieken ongeveer 800 Lynxen voor (= 1 per 53 km2). Volgens de jagers echter circa 2000 (= 1 per 21 km2). Ik ben in de winter vaak in het bos en kom regelmatig verse sporen van de Lynx tegen. Ik veronderstel dat de aantallen veel hoger moeten zijn dan de officiele 800 exemplaren. Ondanks de sporen die ik regelmatig tegenkom (zelfs 1 keer in onze eigen tuin) heb ik nog nooit een levende Lynx gezien. Voor het komende jachtseizoen (1 december - 28 februari) zijn 100 Lynxen vrijgegeven voor afschot (was 180).
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

Norman

Citaat van: Cygnus op november 13, 2011, 12:07:35 PM
Citaat van: Bart van Hoogstraten op november 13, 2011, 11:25:43 AM
Ik was aangenaam verrast op de site van IUCN wat betreft de Lynx lynx -> Status Least Concern. In Europa naar schatting 8.000 stuks, .......

Hier in Estland komen volgens de officiele statistieken ongeveer 800 Lynxen voor (= 1 per 53 km2). Volgens de jagers echter circa 2000 (= 1 per 21 km2). Ik ben in de winter vaak in het bos en kom regelmatig verse sporen van de Lynx tegen. Ik veronderstel dat de aantallen veel hoger moeten zijn dan de officiele 800 exemplaren. Ondanks de sporen die ik regelmatig tegenkom (zelfs 1 keer in onze eigen tuin) heb ik nog nooit een levende Lynx gezien. Voor het komende jachtseizoen (1 december - 28 februari) zijn 100 Lynxen vrijgegeven voor afschot (was 180).

De jagers hier in Nederland hebben ook moeite met rekenen. Wij hebben de Damherten in de Amsterdamse Waterleiding Duinene afgelopen jaar eens geteld en kwamen op ongeveer 1.400-1.500 stuks uit. De Jagers die jaarlijks de faunatelling doen komen op 4.000 uit. Groot verschil wij hebben de telling te voet gedaan en de Jagers per auto. Wij hebben dus meer terrein gedekt.

Het jagen van de Lynx of welke predator dan ook blijft krankzinnig zolang de prooidieren ook bejaagd mogen worden. In plaats van predatoren ruimen zouden ze het afschot van prooidieren moet inkorten of liever nog schrappen.

Overigens als er door mijn tuin sporen van Lynx liepen, wist ik het wel. Camera's!! En een bewegingsalarm dat me wekt als er iets door de tuin struint. Ik sta graag 100 keer op om 3 uur 's nachts voor een Ree als alarmnummer 101 een Lynx is!

maurice.lahaye

@Norman, heb je al gevraagd hoe groot de tuin van Trinus is?

Maurice
2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl

Norman

Je moest eens weten hoe groot de terreinen zijn die ik heb voorzien van camera's en bewegingsdetectie. Daag me maar uit!  ;)

Maarte5n

Citaat van: Norman op november 13, 2011, 19:38:10 PM
Je moest eens weten hoe groot de terreinen zijn die ik heb voorzien van camera's en bewegingsdetectie. Daag me maar uit!  ;)

Dat zal wel niet in ons kikkerlandje zijn  ;D
Maarten vd Berg

Cygnus

De sporen van de Lynx zijn goed te herkennen, bevestiging van de determinatie door een fotoval is niet perse noodzakelijk. Ik heb ook nog maar 1 keer in mijn eigen tuin een spoor van de Lynx gevonden, dat was een winter of 3 terug. Afgelopen winter geen enkele keer (wel in de buurt op ongeveer 1 kilometer afstand). De kans dat er een Lynx voor je camera komt is m.i. uitzonderlijk klein.
Mijn tuin is inderdaad wat groter dan de gemiddelde tuin in Nederland. Het spoor van de Lynx was echter maar ongeveer 10 meter van ons huis.
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

Norman

Citaat van: Maarte5n op november 13, 2011, 20:38:48 PM
Citaat van: Norman op november 13, 2011, 19:38:10 PM
Je moest eens weten hoe groot de terreinen zijn die ik heb voorzien van camera's en bewegingsdetectie. Daag me maar uit!  ;)

Dat zal wel niet in ons kikkerlandje zijn  ;D

Uitsluitend in ons kikkerlandje, maar niet om een Lynx o.i.d. te detecteren of te filmen. Gewoon als beveiligingssysteem ter preventie van het betreden van Home sapiens criminelis.

Maarte5n

Citaat van: Norman op november 13, 2011, 20:48:23 PM
Citaat van: Maarte5n op november 13, 2011, 20:38:48 PM
Citaat van: Norman op november 13, 2011, 19:38:10 PM
Je moest eens weten hoe groot de terreinen zijn die ik heb voorzien van camera's en bewegingsdetectie. Daag me maar uit!  ;)

Dat zal wel niet in ons kikkerlandje zijn  ;D

Uitsluitend in ons kikkerlandje, maar niet om een Lynx o.i.d. te detecteren of te filmen. Gewoon als beveiligingssysteem ter preventie van het betreden van Home sapiens criminelis.

Ah alzo oke nu snap ik hem :duim:
Maarten vd Berg

Maarte5n

Citaat van: Norman op november 12, 2011, 21:42:13 PM
Top!!  :duim:

Dat maakt de lijst al 2 personen lang.  ;D

Hoe meer zielen hoe meer vreugde ik zal gerust een dagje zoeken op zo,n plek :duim:
Maarten vd Berg

Norman


egilio

Citaat van: Norman op november 12, 2011, 17:44:35 PM
Het enige bewijs dat er is, is dat het wel een reden is om nog intensiever onderzoek te doen met fotovallen.
Zoals in het determinatiefouten topic al geschreven, zonder foto is het voor mij nog geen Lynx.

Voor veel zoogdieren is het zinvol om de wissels in de gaten te houden. Mijn vermoeden is, ik ben geen Lynx expert, dat de Lynx door zijn grote territorium onvoldoende gebruik maakt van wissels om deze voldoende uit te slijten. Ik denk dat als je in die regionen wissels gaat monitoren met fotovallen dat je vooral veel Dassen en Reeën in beeld krijgt.

Juist daarom zou een lynx gebruik maken van bestaande wissels! En uiteraard krijg je veel meer foto's van andere dieren op je fotoval, gewoon omdat er van die andere dieren veel meer zijn.
Met een netwerk van fotovallen op strategische plaatsen, en genoeg tijd, is het heus wel mogelijk om een foto van een lynx te krijgen. Maar of dat sneller is dan een foto van een toevallige waarneming van iemand is moeilijk te zeggen.
Egil
Currently in Oxford
Zambian Carnivore Programme

WildCRU
Take nothing but pictures, leave nothing but footprints and waste nothing but time[/i]

Norman

Citaat van: egilio op november 14, 2011, 08:38:20 AM
Met een netwerk van fotovallen op strategische plaatsen, en genoeg tijd, is het heus wel mogelijk om een foto van een lynx te krijgen. Maar of dat sneller is dan een foto van een toevallige waarneming van iemand is moeilijk te zeggen.

Ik opteer toch voor de fotovallen, een toevallige waarneming zou minimaal vergezeld moeten zijn van foto of een stukje film wil dit onomwonden een Lynx zijn. Er worden te vaak vergissingen gemaakt, ook door zogenaamde "deskundigen". 

Certhia

Citaat van: Norman op november 13, 2011, 21:26:26 PM
En dat is 3!  :duim:


Maak er maar 4 van. Wil best een dag zoeken in de sneeuw.


Groet Marc (die ooit het voorrecht had op klaarlichte dag een Lynx te zien in de Bielowieza, Oost-Polen)

Norman

Leuk!! Ik ga voor minimaal 20 deelnemers cq. teams. Dan kunnen we de KM hokken redelijk verdelen.
Geef je vast op.

Maarte5n

Citaat van: Norman op november 15, 2011, 16:23:29 PM
Leuk!! Ik ga voor minimaal 20 deelnemers cq. teams. Dan kunnen we de KM hokken redelijk verdelen.
Geef je vast op.

dat moet toch wel lukken met zoveel mensen met een hart voor lynx en wolf,

Als zo,n waarneming voorkomt hoe kan je nou 20 mensen (meer hoperlijk) tegelijk binnnen 12 uur op de hoogte brengen,en dat binnen 2 dagen een zoek toch word georganiseerd? want langer dan 2 dagen moet je niet wachten met zoeken (zeker niet als er sneeuw licht straks)

Ik ben benieuwd hoe veel vrijwilligers er zijn die mee willen doen.

Groet Maarten
Maarten vd Berg

Bart van Hoogstraten

Citaat van: Maarte5n op november 15, 2011, 17:51:22 PM
Ik ben benieuwd hoe veel vrijwilligers er zijn die mee willen doen.

Ik denk dat als je vooraf contact legt met de zoogdierenwerkgroep van het Natuurhistorisch Genootschap Limburg je vrij snel een bataljon op de been hebt op het moment suprême.
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

egilio

#53
Citaat van: Norman op november 13, 2011, 12:29:33 PM
Citaat van: Cygnus op november 13, 2011, 12:07:35 PM
Citaat van: Bart van Hoogstraten op november 13, 2011, 11:25:43 AM
Ik was aangenaam verrast op de site van IUCN wat betreft de Lynx lynx -> Status Least Concern. In Europa naar schatting 8.000 stuks, .......

Hier in Estland komen volgens de officiele statistieken ongeveer 800 Lynxen voor (= 1 per 53 km2). Volgens de jagers echter circa 2000 (= 1 per 21 km2). Ik ben in de winter vaak in het bos en kom regelmatig verse sporen van de Lynx tegen. Ik veronderstel dat de aantallen veel hoger moeten zijn dan de officiele 800 exemplaren. Ondanks de sporen die ik regelmatig tegenkom (zelfs 1 keer in onze eigen tuin) heb ik nog nooit een levende Lynx gezien. Voor het komende jachtseizoen (1 december - 28 februari) zijn 100 Lynxen vrijgegeven voor afschot (was 180).

De jagers hier in Nederland hebben ook moeite met rekenen. Wij hebben de Damherten in de Amsterdamse Waterleiding Duinene afgelopen jaar eens geteld en kwamen op ongeveer 1.400-1.500 stuks uit. De Jagers die jaarlijks de faunatelling doen komen op 4.000 uit. Groot verschil wij hebben de telling te voet gedaan en de Jagers per auto. Wij hebben dus meer terrein gedekt.

Het jagen van de Lynx of welke predator dan ook blijft krankzinnig zolang de prooidieren ook bejaagd mogen worden. In plaats van predatoren ruimen zouden ze het afschot van prooidieren moet inkorten of liever nog schrappen.

Overigens als er door mijn tuin sporen van Lynx liepen, wist ik het wel. Camera's!! En een bewegingsalarm dat me wekt als er iets door de tuin struint. Ik sta graag 100 keer op om 3 uur 's nachts voor een Ree als alarmnummer 101 een Lynx is!

Niet alleen in Nederland hebben jagers moeite met tellen. Vraag een willekeurige jager in Afrika hoeveel leeuwen er zijn in zijn concessie en hij zal zeggen dat 'the place is crawling with lions'. Tuurlijk. Maar helaas zijn de jagers vaak de enigen die een idee hebben over het aantal leeuwen in grote gebieden van de landen waar leeuwen voorkomen. En de overheden baseren de jachtquota op basis van wat de jagers aandragen...hoezo krom?

Anyway, als er in januari of februari gezocht wordt, dan ben ik er bij, ben toch een carnivoren man :)
Egil
Currently in Oxford
Zambian Carnivore Programme

WildCRU
Take nothing but pictures, leave nothing but footprints and waste nothing but time[/i]

Norman

Aangezien er enige sneeuw nodig is, zou het goed kunnen dan er een dergelijke situatie in Januari of Februari plaatsvind.
Leuk in ieder geval dat je in die periode mee wil kijken.

eco-logisch

Ik ga ook graag mee! Kan wel alleen tot begin jaruari.
gr. Daniel
Daniël Peereboom

Norman


Tim Asbreuk

Met vriendelijke groet,
Tim Asbreuk

HPM

Herman van der Meer

Norman

#59
Regs? ??? Wat is dat?

Dit was overigens de waarneming;

Citeer
Datum en tijd : 26-01-2012 07:45
Soort : Euraziatische Lynx
Aantal : 1 vluchtend
Coords. : 192.91,378.189
Gebied : Breedschen Peel
Waarnemer :  roy schers
toen ik vanmorgen naar school reed stak er in Helenaveen een lynx de weg over. kan dit een verdwaalde lynx zijn vanuit duitsland? want ik heb zoiets nog nooit eerder meegemaakt

Details http://waarneming.nl/waarneming/view/62804162
Navigator http://maps.google.nl/maps?f=d&hl=nl&saddr=&daddr=51.391589467,5.93186616898&ie=UTF8&om=1&z=8