Twitchen en het milieu

Gestart door Rinie van Reenen, november 23, 2006, 15:03:31 PM

Vorige topic - Volgende topic

Rinie van Reenen

Eén van de nu lopende polls is die naar de invloed die milieustandpunten hebben op je keuze voor een partij. Eenderde vindt dit het belangrijkste, tweederde vindt het wel erg belangrijk maar niet doorslaggevend. Blijkbaar is voor forumbezoekers het milieu behoorlijk belangrijk.

Twitchen is een spannende bezigheid, en het is logisch dat je met de auto het snelst op de twitchlocatie komt. Er komen dan inderdaad ook maar weinig twitchers met het OV.

Nu vraag ik me echter af: strookt het belang dat we zeggen te hechten aan het milieu wel met ons gedrag? Is het wel verantwoord om zoveel benzine (c.q. CO2) tegen een twitch aan te gooien? Strookt het één wel met het ander? Blijkt uit ons vervoergedrag wel zoveel liefde voor de natuur als dat uit ons vogelgedrag zou moeten blijken?

(PS: ik stel het wel een beetje scherp, maar dat is omwille van de discussie.)
Groet, Rinie van Reenen

Guus Peterse

CiteerEr komen dan inderdaad ook maar weinig twitchers met het OV.
Ik ben een van die weinige. Op een uitzondering af en toe na (als ik kan meerijden, ben ik helemaal niet vies van) twitch ik met openbaar vervoer en fiets. Beperkt je mogelijkheden, maar het is dan wel weer leuk om te zien hoe ver je met die beperking komen kan. En wat blijkt: heel veel is goed te doen. Hoewel meerdere twichen op één dag meestal niet lukt.
Overigens heb ik zelden de neiging hierover een oordeel uit te spreken. Ieder maakt zijn eigen afwegingen en iemand die volop twitcht met de auto kan op een andere manier weer heel goed bezig zijn met milieu.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

HansJWG

of geen auto hebben maar wel een vliegreis boeken  :D  
Groet, Hans

Rinie van Reenen

#3
Citeer
Overigens heb ik zelden de neiging hierover een oordeel uit te spreken. Ieder maakt zijn eigen afwegingen en iemand die volop twitcht met de auto kan op een andere manier weer heel goed bezig zijn met milieu.
Het gaat me er ook geenszins om, een oordeel uit te spreken over twitchers (personen). Als dat wel zo overkomt, dan komt dat doordat ik de stelling wat scherp aangezet heb om discussie uit te lokken.
Maar hoe dat ook zij: dit topic gaat niet over de vraag of de personen milieuvriendelijk zijn, maar om de vraag of het twitchen zelf (de bezigheid) een mileuvriendelijke zaak is.
Dit even ter verduidelijking.
Groet, Rinie van Reenen

Pim

Citeermaar om de vraag of het twitchen zelf (de bezigheid) een mileuvriendelijke zaak is.

Is dat een retorische vraag?

Natuurlijk is twitchen met de auto milieu-onvriendelijk.

Ikzelf zondig ook zo nu en dan en laat mijn auto vaker staan als ik moet werken, ik neem dan het openbaar vervoer ter compensatie.

met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

Guus Peterse

Citeerof het twitchen zelf (de bezigheid) een mileuvriendelijke zaak is.
Ja, twitchen is onder (vrijwel) elke omstandigheid milieuonvriendelijk. Elke verplaatsing (met uitzondering van misschien lopen en fietsen hoewel waarschijnlijk zelfs dat niet) is milieuonvriendelijk. Zoals zo veel andere zaken. Uiteindelijk is ons bestaan zelf in zekere mate milieuonvriendelijk. Het milieu zou vermoedelijk beter af zijn zonder ons. Ik zou daar overigens geen consequenties aan willen verbinden.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015