Ring gegevens openbaar op internet

Gestart door Botervlieg, oktober 24, 2011, 15:41:40 PM

Vorige topic - Volgende topic

jvogels

Citaat van: gtroost op april 19, 2013, 18:50:42 PM
Sinds wanneer gaat het in wetenschap om hoeveel procent van de reaguurders het ergens mee eens is :rolleye:

Sinds een poll geen wetenschappelijke vraag is. Het gaat hier om een algemene vraag aan leden van een forum wat hun mening is over deze vraag en hoe een website hier volgen hun mee om moet gaan. Kennelijk vinden de meeste gebruikers dit geen probleem. Volgens mij worden er ook geen wetten overtreden door de ring gegevens openbaar te maken, en ik heb een donkerbruin vermoeden dat het misbruik-percentage van mensen die er hun hobby van maken om verkeerde data door te geven te laag is om statistische modellen sterk in de war te sturen. Een vreemde waarneming meer of minder maakt niet zoveel uit, die filter je er toch met alle gemak zo uit.

Bovendien: vogel vrijgelaten met ring=ringgegevens openbaar gemaakt. Dat is het hele idee ervan.

Botervlieg

Citaat van: jvogels op april 19, 2013, 23:17:06 PM
Het gaat hier om een algemene vraag aan leden van een forum wat hun mening is over deze vraag en hoe een website hier volgen hun mee om moet gaan.

Nee, de vraag was of men vind dat je de gegevens open op internet kunt zetten.

Dus of ringaflezers er goed/verstandig aan doen waar dan ook op internet hun afgelezen ringen kunnen vermelden.

Het gaat er helemaal niet om hoe een website er mee om moet gaan.

jvogels

#62
Oh, ok. In dat geval: ik denk dat ieder persoon dat zelf mag bepalen.
Overigens, als dat je doel is, moet je wel "op waarneming" uit een van de mogelijke antwoorden halen. Anders is het nogal verwarrend namelijk.

Klaas van Dijk

Citaat van: gtroost op april 19, 2013, 21:50:12 PM
Citaat van: Klaas van Dijk op april 19, 2013, 21:21:10 PMStaat ook gewoon alles op.
Dus zeg je eigenlijk moet het VT maar zijn hele database publiek maken? Zou ik als "dataspeler" erg leuk vinden, maar of de voordelen tegen de nadelen opwegen zou ik graag van je horen. En ook welke voor- en nadelen dat dan zijn.

hoi Gerard,

Eigenlijk denk ik dat het VT zijn hele database publiek zou moeten maken. Het VT is onderdeel van de overheid (de KNAW) en ik denk dat dit soort van basisinformatie van de overheid gewoon openbaar toegankelijk moet zijn voor iedereen. Bovendien is openbaarheid van informatie (en ook van de achterliggende basisgegevens / databank) zelfs één van de speerpunten van het beleid van de KNAW (zie bv http://www.knaw.nl/Pages/DEF/30/267.bGFuZz1OTA.html ).

Een mooi voorbeeld was / is de Deense website met alle waarnemingen en ringgegevens van Kleine Rietganzen met die met een halsband waren uitgerust. Zie http://pinkfoot.dmu.dk/ (nu toegankelijk via http://www2.dmu.dk/1_viden/2_miljoe-tilstand/3_natur/4_pinkfoot/listobs_en.asp ). Ondertussen is dit project opgegaan in geese.org, maar de achterliggende database (wordt m.i. niet meer bijgewerkt) is nog steeds voor iedereen toegankelijk. Net zelf even geprobeerd, maar ik kan zo nog mijn eigen waarnemingen terugvinden. Voor zover mij bekend beriepen de Denen van het NERI (onderdeel van de Deense overheid) zich destijds op het (toen nog nieuwe) Verdrag van Aarhus ( http://nl.wikipedia.org/wiki/Verdrag_van_Aarhus ) om deze gegevens openbaar te maken.

Franse ringers van Ooievaars zetten ook gewoon al hun codes op internet (http://www.cigogne-odoborro.fr/articles.php?lng=fr&pg=2488 ) en roepen op om vooral alle meldingen aan hun door te geven. Voor alle Ooievaars in Frankrijk zie http://ciconiafrance.free.fr/ Op http://soba.naturenievre.free.fr/images/stories/listedarvikciccic.pdf een handige lijst met alle gebruikte kleurringcombinaties bij Franse (Witte) Ooievaar en met een e-mail adres erbij. [ kun je Frans lezen?]

Voordelen:
* de basisgegevens zijn voor iedereen beschikbaar en kunnen gemakkelijk door anderen (wetenschappers, journalisten, natuurbeschermers, etc.) worden gebruikt / geïnterpreteerd, etc. Beter voor waarheidsvinding / debat, etc.
* kritische wetenschappers / onderzoekers / etc. kunnen vrijelijk grasduinen in de basisgegevens om te kijken / te checken (etc.) of uitspraken van andere wetenschappers, gebaseerd op deze ringgegevens, wel kloppen / wel statistisch goed zijn onderbouwd (etc.). Belangrijk punt voor de KNAW om dit soort info juist wel openbaar te maken.
* een mooie bron voor vogelaars / wetenschappers die graag wat leuke publicaties willen schrijven.

Nadelen:
* ringers / aflezers / onderzoekers  / wetenschappers noemen vaak als nadeel dat 'anderen / derden' aan de haal gaan met gegevens die ze zelf hebben verzameld.
* foutieve interpretatie van basisgegevens / het trekken van foute conclusies (bv. omdat men onvoldoende kennis van zaken heeft).

Kun je hier wat mee? Er zijn vast wel meer voor- en nadelen te noemen.
-------

Ik ben het ook eens met Jeroen Nagtegaal dat dit forum (maar ook allerlei andere fora / websites) er absoluut aan bijdraagt dat er steeds meer meldingen komen van gekleurringde vogels, zeker van fotografen.

Vriendelijke groeten,

Klaas van Dijk

pwolf

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op april 19, 2013, 22:22:55 PM
Citaat van: hiskodevries op april 19, 2013, 22:20:41 PM
en geen enkel verband te leggen met dit subforum en de geplaatste foto's zodat mensen de betekenis kunnen duiden van zo'n halsband of ring? of überhaupt het bestaan opmerken
Je wilt weten of Wrn.nl en dit sub-forum daarbij aan hebben bijgedragen? Dan antwoord ik die vraag met. Ja, zeker.


Ik denk dat de rol van waarneming.nl bij de een eventuele toename van het aantal meldingen vrij beperkt is. Ik denk dat de rol die vooral Jeroen op dit sub-forum speelt wel heel belangrijk is. Hoewel het overgrote deel van de kleurring-programma's via cr-birding te vinden is weet niet iedereen daar de weg. Een ervaren kleurringwaarnemer (zoals Jeroen) kan het leven voor dergelijke waarnemers een stuk eenvoudiger maken, zodat waarnemers gemotiveerd blijven.


Hoewel de rol van waarneming vwb de projecten waar ik bij betrokken ben gering is, kun je er als ringer soms je voordeel mee doen. De database van waarneming.nl is een gruwelijk grote bak gegevens, en als je een beetje kunt vissen dan haal je er wel eens iets nuttigs uit. Wel op een vrij bescheiden manier overigens. Voor een beperkt aantal soorten zoek ik eens per jaar alle als (kleur)ringdragend ingevoerde waarnemingen uit en dat kan, vooral bij gefotografeerde vogels, nog wel eens één of twee extra meldingen opleveren. Kwestie van navragen bij de ringer of waarnemer XX melding YY al heeft doorgegeven.


Bij mijn ingevoerde waarnemingen vermeld ik vaak of een vogel een ring had, maar niet al te vaak wat er op de ring stond. Daar heb ik een database voor.


groeten, Pim
Pim Wolf, Vlissingen

Jeroen Nagtegaal

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op april 19, 2013, 22:22:55 PM
Citaat van: hiskodevries op april 19, 2013, 22:20:41 PM
en geen enkel verband te leggen met dit subforum en de geplaatste foto's zodat mensen de betekenis kunnen duiden van zo'n halsband of ring? of überhaupt het bestaan opmerken
Je wilt weten of Wrn.nl en dit sub-forum daarbij aan hebben bijgedragen? Dan antwoord ik die vraag met. Ja, zeker.
Naar aanleiding van de post van Pim nog even een aanvulling op mij 'ja'.

Wrn.nl en het forum zijn een redelijk laagdrempelig platform waar mensen hun vragen kwijt kunnen. Zonder dat de vragen van mensen worden beantwoord is de waarde wellicht zelfs negatief. Belangrijk is dus dat er snel en adequaat gereageerd word. Zelf probeer ik dagelijks in elk geval de foto's door te lopen om mensen te wijzen en helpen bij het melden van ringen, en heeft het sub-board ringen voor mij de prioriteit op het forum. Dat is het enige dat ik geheel lees.

Buiten waarneming.nl om ontvang ik, via FB en de mail, wekelijks een 10-tal vragen over het melden van kleurringen.
Ondertussen ken ik dan ook de meeste projecten uit mijn hoofd, soms zonder dat ik er ooit een vogel van heb afgelezen...
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com