Oproep: meldt verstoring in OVP op dinsdag 25-10 en woensdag 26-10

Gestart door ikke, oktober 23, 2011, 22:41:00 PM

Vorige topic - Volgende topic

ikke

Beste vogelaars,


Op dinsdagochtend, dinsdagmiddag en woensdagochtend zal Staatsbosbeheer de grote grazers gaan tellen in de OVP vanuit een helicopter. Dit op verzoek van de Tweede Kamer. De Vogel- en Natuurwacht Zuid-Flevoland heeft eest met SBB gesproken of deze manier van tellen kan worden vervangen door een andere manier van tellen (rijkswaterstaat vliegt al maandelijks over het gebied om vogels te tellen, dan kunnen de grazers meegenomen worden, bv). Dit had echter geen succes. Vervolgens hebben we met een handhavingsverzoek geprobeerd het op een ander niveau nog tegen te houden, wederom zonder succes, zo bleek afgelopen vrijdagmiddag. De vluchten zullen doorgaan zoals gepland en na deze telling zal SBB ook op andere manieren de grazers laten tellen, zodat er in november geevalueerd kan worden welke manier van tellen de meest betrouwbare resultaten geeft. Wij hopen dat dat niet de helicoptertelling gaat blijken te zijn.


Omdat we het van groot belang vinden dat er gemonitord wordt in het gebied of het verantwoord is voor de vogels, zullen een aantal mensen van de Vogelwacht deelnemen aan het grondteam dat tijdens de vluchten in het gebied de grazers en natuurlijk ook de vogels zullen worden blijven volgen. Na een 0-meting, waardoor we weten wat we kunnen verwachten aan verplaatsingen etc, kunnen we dinsdag en woensdag bij alle 3 de vluchten duidelijk aangeven of er significante verstoring plaatsvindt. Indien de verstoring van dien aard is dat er gevaar is voor mens en/of dier, zal de telling worden gestaakt. Wij hebben hier geen beslissingsbevoegdheid in, maar wel een bijdrage. Als vogelaars zijn we goed op de hoogte van het gedrag van vogels en kunnen dus op tijd aangeven als het niet verantwoord is om door te gaan met de telling op deze manier.


Graag horen we van andere vogelaars die dinsdag en/of woensdag tijdens deze vluchten in de OVP dingen zien die van belang zijn (ook voor de evaluatie), dan horen wij die graag. Geef deze door via meldpunt@vogelwachtfevoland.nl en wij nemen deze meldingen mee in het overleg met SBB, provincie etc.


Alvast bedankt,
Inge Hagens
Voorzitter Vogel- en Natuurwacht Zuid-Flevoland

g.berbers

#1
dat de helicopter vluchten verstoring zullen brengen, het kan natuurlijk ( vrijwel zeker helaas), maar er wordt immers nu  toch ook al vogels etc. geteld vanuit de helicopter , dus het zal wel mee vallen denk ik.

Als ze overigens de aantallen grote grazers zouden willen weten, is dat heel simpel......mijn 1e werkgever ( de luchtmacht) kan met 1 F16 uitgrust met een infraroodcamera op 5 km hoogte vliegend exact fotograferen hoeveel en wat er rondloopt, OOK onder de struiken etc. welke ze nu waarschijnlijk "missen" door met het blote oog en een "gewone"camera te werken.

het is dus zeer zeker wel van belang, hoeveel grote grazers er rond lopen in de ovp, waarvan we weten dat 2200 ha van de 5800 ha echt water is, en ongeveer 600 ha moeras en nat gebied.
( ik heb nog nooit heckrunderen of andere grote grazers met zwemvliezen of zo gezien.....)

het tellen is van groot belang, ik denk niet dat we hier zitten te wachten op zo'n zelfde ""death fields off hunger" zoals in de 2009 / 2010.
bij de juiste aantallen bekend kan er op tijd worden bijgevoerd of andere maatregelen genomen worden, zoals herlocaliseren/verplaatsen naar andere gebieden.

weidevogels hebben mijn hart, maar de grote grazers hebben ook recht op goede leefomstandigheden, honger etc. hoort daar niet bij.

met vriendelijke boeren jagers groet; gerard(guus) berbers

Norman

Citaat van: g.berbers op oktober 26, 2011, 21:40:48 PM
weidevogels hebben mijn hart, maar de grote grazers hebben ook recht op goede leefomstandigheden, honger etc. hoort daar niet bij.

Als ze die grazers dan gaan bijvoederen, kunnen ze dan ook iemand regelen die alle Reiger, Ijsvogels, Futen, etc. bij gaat voederen. Die kunnen 's winters ook niet bij hun voedsel komen als een groot deel van het water dicht gevroren is.

Ook Winterkoningen en ander klein grut heeft het moeilijk tijdens de winter door een veel lager voedselaanbod en de lage temperaturen.

Waarschijnlijk word hier niets aan gedaan, omdat deze dieren niet zo aaibaar zijn.

En als we die grazers dan elders gaan uitzetten, waar dan? En als dat gebied vol is, waar gaan we het volgende "overschot" dan uitzetten? En daarna? Etc.

Leven en door hoort ook bij de natuur, het huidige beleid is een prima beleid. Dieren worden zo veel mogelijk uit hun lijden verlost als deze te verzwakt zijn om te kunnen herstellen. Natuurlijk zal er wel eens een Hert de hongerdood sterven, maar met dit Hert ook duizenden zangvogels. Maar deze vogeltjes zijn niet zo zichtbaar en dus niemand die zich hier druk om maakt, maar ze gaan aan dezelfde oorzaken dood. Honger en koude. Door deze methode van beheer is de OVP populatie kerngezond. Er lopen zelfs nog hindes rond van de eerste uitzetting in de OVP, herkenbaar aan de oormerken.

Norman

Citaat van: ikke op oktober 23, 2011, 22:41:00 PM
Beste vogelaars,


Op dinsdagochtend, dinsdagmiddag en woensdagochtend zal Staatsbosbeheer de grote grazers gaan tellen in de OVP vanuit een helicopter. Dit op verzoek van de Tweede Kamer. De Vogel- en Natuurwacht Zuid-Flevoland heeft eest met SBB gesproken of deze manier van tellen kan worden vervangen door een andere manier van tellen (rijkswaterstaat vliegt al maandelijks over het gebied om vogels te tellen, dan kunnen de grazers meegenomen worden, bv). Dit had echter geen succes. Vervolgens hebben we met een handhavingsverzoek geprobeerd het op een ander niveau nog tegen te houden, wederom zonder succes, zo bleek afgelopen vrijdagmiddag. De vluchten zullen doorgaan zoals gepland en na deze telling zal SBB ook op andere manieren de grazers laten tellen, zodat er in november geevalueerd kan worden welke manier van tellen de meest betrouwbare resultaten geeft. Wij hopen dat dat niet de helicoptertelling gaat blijken te zijn.


Omdat we het van groot belang vinden dat er gemonitord wordt in het gebied of het verantwoord is voor de vogels, zullen een aantal mensen van de Vogelwacht deelnemen aan het grondteam dat tijdens de vluchten in het gebied de grazers en natuurlijk ook de vogels zullen worden blijven volgen. Na een 0-meting, waardoor we weten wat we kunnen verwachten aan verplaatsingen etc, kunnen we dinsdag en woensdag bij alle 3 de vluchten duidelijk aangeven of er significante verstoring plaatsvindt. Indien de verstoring van dien aard is dat er gevaar is voor mens en/of dier, zal de telling worden gestaakt. Wij hebben hier geen beslissingsbevoegdheid in, maar wel een bijdrage. Als vogelaars zijn we goed op de hoogte van het gedrag van vogels en kunnen dus op tijd aangeven als het niet verantwoord is om door te gaan met de telling op deze manier.


Graag horen we van andere vogelaars die dinsdag en/of woensdag tijdens deze vluchten in de OVP dingen zien die van belang zijn (ook voor de evaluatie), dan horen wij die graag. Geef deze door via meldpunt@vogelwachtfevoland.nl en wij nemen deze meldingen mee in het overleg met SBB, provincie etc.


Alvast bedankt,
Inge Hagens
Voorzitter Vogel- en Natuurwacht Zuid-Flevoland

En hoe is het gegaan? Was de ervaring positief of negatief?

jeroenroelofsen

Citaat van: Norman op november 18, 2011, 16:28:03 PM
En hoe is het gegaan? Was de ervaring positief of negatief?

Daar ben ik eigenlijk ook wel nieuwsgierig naar. Zijn er al resultaten?
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

jeroenroelofsen

Citaat van: jeroenroelofsen op november 21, 2011, 12:24:59 PM
Citaat van: Norman op november 18, 2011, 16:28:03 PM
En hoe is het gegaan? Was de ervaring positief of negatief?

Daar ben ik eigenlijk ook wel nieuwsgierig naar. Zijn er al resultaten?

yep die zijn er
Na drie vluchten zijn er door drie onafhankelijke waarnemers 3300 edelherten, 360 Heckrunderen en 1150 konikpaarden in het gebied geteld.

Vind die 3300 edelherten nogal veel, kennelijk heeft de OVP dus TOCH een groot draagvlak voor zoveel edelherten. Ondanks de sterfte in de winter, die mijns inziens vrij normaal.
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

Norman

Die resultaten had ik ook gezien.

Overigens jammer dat de topicstarter niet meer terugkomt in dit topic om de ervaringen te delen.
Ik ben wel benieuwd naar de reactie van de fauna op de helikopters. 

Rikstar

Na drie vluchten zijn er door drie onafhankelijke waarnemers 3300 edelherten, 360 Heckrunderen en 1150 konikpaarden in het gebied geteld.

Beetje weinig Heckrunderen eigenlijk. ik kan mij herrinderen dat die aantallen dacht ik vele malen hoger lager..... wat is er gebeurd?
ik zou bijna denken dat een aantal heckrunderen voor edelherten zijn aangezien vanaf de helicopter.
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

Jan vH

Op Waarneming.nl zijn de meeste waarnemingen uit 2011 en 2010 maximaal 200 exemplaren. Er zit er maar een bij van 250, en een van 500 (zeer waarschijnlijk overschat). Uit 2009 is er wel een telling te vinden van 546 exemplaren, zie http://waarneming.nl/waarneming/view/45137802. Maar ik kan me voorstellen dat de aantallen daarna zijn afgenomen door de 'strenge' winters.
Jan van Harten
Validator Plantengallen

Norman

#9
Ik heb vorig jaar zomer eens geteld en kwam op ongeveer 400 Heckrunderen toen er zo'n ophef werd gemaakt over de tellingen dat deze niet zouden kloppen. Volgens mijn telling klopte het door SBB opgegeven aantal zeer behoorlijk.

Ik kwam destijds op ruim 900 Konik en ongeveer 2.500 Edelherten.

Opvallend vorig jaar was dat ik ook nog een paar hindes (ik meen 2) zag met oormerken.
Dit zijn dieren van de eerste uitzetting in 1992. Dat is uniek. Een Edelhert kan maximaal 25 jaar worden met een gemiddelde leeftijd van 15 jaar. Dit geeft mijn inziens wel de waarde aan van een prachtgebied als de OVP.