Hoofdmenu

Ringen algemeen

Gestart door Mocca, oktober 22, 2011, 15:38:22 PM

Vorige topic - Volgende topic

Mocca

Waar kun je nagaan waar een vogel geringd is? Is daar een site voor met lijsten of iets dergelijks? Of is het soortafhankelijk waar je moet zijn?
Met groet,

Jesse.

Oenanthe

Je kunt alleen nagaan waar een vogel geringd is als je het volledige ringnummer plus het adres hebt. Als je die gegevens inzendt aan de ringcentrale krijg je bericht waar de vogel geringd is. Er worden er jaarlijks ruim 200.000 in Nederland geringd dus een site met een volledig overzicht is er niet.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Mocca

Ik begrijp dat er geen standaard is? Bijvoorbeeld dat de Z Zweden betekent (ofzo), of iets voor een jaartal?
Met groet,

Jesse.

Jeroen Nagtegaal

Om wat voor een ringen gaat het? Gaat het om kweekringen dan is het al heel anders dan bij wilde vogels waarbij ook het onderscheid is tussen metalen ringen en kleurringen. Iets meer info is dus wel handig.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Mocca

Het gaat niet om een bepaald type ring; heb ook geen specifiek geval waar het om gaat. Ik had de hoop dat er ergens een wereldwijde database zou zijn.
Met groet,

Jesse.

ArjenDrost †


Het is een beetje afhankelijk van wat voor type ring je hebt.

Bij metalen ringen moet je bij de ringcentrale zijn waar de ring vandaan komt. Deze naam staat ook op de ring, dus is prima te vinden dan.


Kleurringen zijn vaak wat lastiger omdat dit vaan kleinere projecten zijn. Op deze site vind je een overzicht van een groot aantal kleurringprojecten en hoe je deze kunt rapporteren.


Verder zijn er nog kweekringen, deze negeer ik meestal, heb dus geen idee wat je hiermee zou moeten.


Groeten, Arjen

Jeroen Nagtegaal

Bijna ieder land heeft een of meer ringcentrales. Dit zijn de organisaties die de databese beheren voor (een deel van) een of meer landen. Maar ook geven ze ringvergunningen af en verspreiden de metalen ringen en vangmiddellen onder de ringers. Dit gaat dan alleen om het wetenschappelijk onderzoek waarbij een metalen ring wordt gebruikt. Er zijn ook projecten waarbij geen metalen ring wordt gebruikt. Deze onderzoekers hebben dan toestemming van de wetgever gehad.

Doordat iedere ringcentrale van oudsher een andere werkzijze en database opbouw heeft loopt uitwisseling lastig. In Nederland is het Vogeltrekstation momenteel hiermee belast. Mogelijk gaat dit in de toekomst naar SOVON. Binnen Europa zijn wel afspraken gemaakt om de data-set te structureren, zo heeft elke soort en andere parameters een code. Bij 5820 is dat Kokmeeuw etc. Zo zijn er ook coderingen voor leeftijd, geslacht, manier van vangst etc.

Naast de metalen ring mogen ook kleurringen worden aangelegd, hiervoor moet de ringcentrale toestemming geven aan de ringer per soort en project. Zo weet het Vogeltrekstation ook wat en waar gekleurringd wordt. Vaak houd de ringer in een eigen database alle aflezingen bij en geeft deze dataset dan door aan het vogeltrekstation zodat alle data weer in de landelijke database zit.

Zo iets duidelijker?
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Cygnus

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op oktober 23, 2011, 12:41:52 PM
Bijna ieder land heeft een of meer ringcentrales. .... In Nederland is het Vogeltrekstation momenteel hiermee belast. Mogelijk gaat dit in de toekomst naar SOVON. ...

Ik weet wel dat het een aantal jaren geleden de bedoeling was dat de ringcentrale naar SOVON zou gaan. Daar is toen (helaas) onverwacht een kink in de kabel gekomen. Is er nu toch weer sprake van dat het naar SOVON zou gaan? 
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

Jeroen Nagtegaal

Citaat van: Cygnus op oktober 23, 2011, 16:52:57 PM
Citaat van: Jeroen Nagtegaal op oktober 23, 2011, 12:41:52 PM
Bijna ieder land heeft een of meer ringcentrales. .... In Nederland is het Vogeltrekstation momenteel hiermee belast. Mogelijk gaat dit in de toekomst naar SOVON. ...

Ik weet wel dat het een aantal jaren geleden de bedoeling was dat de ringcentrale naar SOVON zou gaan. Daar is toen (helaas) onverwacht een kink in de kabel gekomen. Is er nu toch weer sprake van dat het naar SOVON zou gaan? 
Even maar persoonlijk...
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Klaas van Dijk

Citaat van: Cygnus op oktober 23, 2011, 16:52:57 PM
Citaat van: Jeroen Nagtegaal op oktober 23, 2011, 12:41:52 PMBijna ieder land heeft een of meer ringcentrales. .... In Nederland is het Vogeltrekstation momenteel hiermee belast. Mogelijk gaat dit in de toekomst naar SOVON. ...
Ik weet wel dat het een aantal jaren geleden de bedoeling was dat de ringcentrale naar SOVON zou gaan. Daar is toen (helaas) onverwacht een kink in de kabel gekomen. Is er nu toch weer sprake van dat het naar SOVON zou gaan?

hoi Trinus en Jeroen,

Op dit moment voldoet de database van het Vogeltrekstation en de manier waarop het Vogeltrekstation de gegevens verzamelt bij lange na niet aan de hoge wetenschappelijke standaarden van de KNAW ( http://www.knaw.nl/ ), dus het lijkt me niet meer dan logisch dat het niet lang meer kan duren dat het Vogeltrekstation zich niet langer mag tooien met 'aangesloten zijn / onderdeel zijn van de KNAW'.

Bovendien stond afgelopen zaterdag een interessant artikel in de wetenschapsbijlage van Volkskrant met als titel 'Pottenkijkers eisen open keuken'. Het artikel ging over http://www.dans.knaw.nl/ (ook dus een onderdeel van / mede opgezet door de KNAW) en over het nieuwe beleid van NWO dat onderzoekers die geld krijgen van NWO er voor moeten zorgen dat hun gegevens (=databank) vrij voor anderen is te raadplegen (bv via de website van Dans). Idem dus zoals bij waarneming.nl.

Jullie weten vermoedelijk allebei wel dat er een tijdje geleden overleg op het VT is geweest over de problemen rond Griel. Dit overleg vond plaats tussen een aantal IT-ende ringers (of ringende IT-ers) en het VT. De problemen rond de databank (er zijn namelijk ernstige twijfels over de integriteit van de huidige database) kwamen ook naar voren en er lag een verzoek op tafel dat de ITende ringers (of ringende IT-ers) wel eens een -flink- stuk van de huidige database wilden bekijken / checken (en met name dus op 'integriteit'). Nou, dat verzoek werd geweigerd door het VT.

Ergo, geen openheid, en dus contra het beleid van KNAW. Ik moest meteen denken aan een recente column op nu.nl. Niet dat het bij het VT zou gaan om fraude (in tegendeel!, het is gewoon knulligheid en gebrek aan kennis / inzicht etc.), maar het gaat me dus meer om het principe van goede versus slechte wetenschap.

Erg lezenswaardig, zie http://www.nu.nl/column-zaterdag/2624047/niet-nijmeegse-neutrino.html

Is het zo wat duidelijker? Vraag anders rustig verder.

Groetjes, Klaas