Digiscoping tips

Gestart door Thijs Fijen, juni 28, 2005, 11:19:33 AM

Vorige topic - Volgende topic

Thijs Fijen

Kan ik die dan niet gewoon op mijn scoop zetten, want op het einde is zo'n rubbertje te zien. En op mijn scoop kan ik geen adapter zetten met schroefdraad of een moertje.
Thijs Fijen

Johan op den Dries

CiteerKan ik die dan niet gewoon op mijn scoop zetten, want op het einde is zo'n rubbertje te zien. En op mijn scoop kan ik geen adapter zetten met schroefdraad of een moertje.
Nee je kan hem zo niet op je scoop zetten. Dat zwarte is geen rubber maar gewoon geverft. Vlak voor dat zwarte zit het schroefdraad.
Ik gebruik de buis (zie mijn beschrijving eerder) voor de bevestiging aan mijn scoop.
Ik schuif hem gewoon om het oculair (waar je door heenkijkt in je scoop) heen en dan blijft het wel hangen. Ik maak dus geen gebruik van een schroefje o.i.d.

De sony adapter is eigenlijk niet meer dan een huisje om de cameralens heen waaraan je weer extra accesoires kunt bevestigen zoals een digiscoopadapter of een macrolens.

Helaas heb ik mijn camera niet anders had ik alles duidelijk op de foto gezet voor je!
Johan op den Dries
Sneek

Thijs Fijen

Is niet erg.. Alvast bedankt voor al de informatie die vooral skua heeft gegeven, maar natuurlijk ook de andere. Ik ga morgen even naar de vakman.

Thijs
Thijs Fijen

Jos Welbedacht

Ik moet zeggen, zonder adapter enzo valt bewegingsscherpte ook wel mee hoor. Ik geloof wel dat je er sneller last van hebt, en dat je hogere sluiterstijden moet gebruiken maar er zijn toch mooie plaatjes mee te maken. http://www.birdpix.nl/album_search.php?sea...ame&search=jw90
Zie hier bijvoorbeeld maar(ff opscheppen :duim: ).
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

Thijs Fijen

Toch mooie foto's.

Welke camera heb je??
Thijs Fijen

Jos Welbedacht

#35
Goedkopere dan de voorgaande camera's, Sony Cybershot DSC_P73, ben er tevreden mee, maar is denk ik wel minder goed dan die Sony W1. Was tone ik hem kocht 230 Euro, zal nu(en op internet) wel goedkoper zijn.
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

Jos Welbedacht

Meteen nog even een vraagje aan Johan, werkt Deze adapter hetzelfde voor mijn camera als die VAD-WA op de W1? Natuurlijk moet ik dan wel de buis techniek toe passen.
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

Johan op den Dries

CiteerMeteen nog even een vraagje aan Johan, werkt Deze adapter hetzelfde voor mijn camera als die VAD-WA op de W1? Natuurlijk moet ik dan wel de buis techniek toe passen.
Ja volgens mij werkt het gelijk.
Johan op den Dries
Sneek

Jos Welbedacht

Ik heb er inmiddels een gekocht via internet, nog even wachten, ook heb ik een buis(die past) gekocht, dan vrij snel beginnen want ik wil volgende week naar de OVP gaan.
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

Bram Rijksen

Een week of twee geleden aan het knutselen geslagen, et voila: ik beschik over een goed bruikbare adapter met draadontspanner. Aangemoedigd door de duidelijke uitleg en foto's van Skua ben ik op zoek gegaan naar de mogelijkheden.
Op het vogelfestival m'n licht opgestoken en nogal geschrokken: da's allemaal best prijzig spul. Adapterring, verloopring, originele draadontspanner... het ging al snel boven de € 100,-... En dat was niet mijn bedoeling; ik wilde gewoon zo nu en dan een bovengemiddeld bewijsplaatje maken maar hoefde niet direkt in het Birdpix-boek.

Ik kwam een oude verrekijker tegen in de la waarvan het schroefdraad precies overeenkwam met het schroefdraad van m'n Sony dsc-W5. IJzerzaagje en vijl werden gebruikt om zo een centimeter brede ring te vormen. Over deze ring pastte precies een pvc-verbindingspijpje met een diameter van 40mm, welke ik vervolgens vastlijmde (en nog met tape verstevigde) aan die ring. Die 40mm is precies de buitendiameter van mijn zoomoculair (zonder oogkapje) van een Kowa TSN 4 en had ook nog 's precies de juiste lengte.
Een stevig stukje aluminium profiel was snel in de juiste vorm gebogen, gaatje voor de statiefschroef, gaatje voor de draadontspanner en hup: voor € 23,- was ik klaar.

Nu had ik natuurlijk de mazzel dat het schroefdraad van die oude verrekijker precies pastte, maar voor een beetje handige instrumentenmaker in de familie moet iets dergelijks makkelijk te draaien zijn.

En inderdaad, foto's voor het BP-boek 2006 zullen er niet snel mee geschoten worden, maar met deze ben ik al tevreden:
http://www.waarneming.nl/fotonew/8/19228.jpg
http://www.waarneming.nl/fotonew/2/19232.jpg
http://www.waarneming.nl/fotonew/3/19553.jpg

hierbij ook plaatjes van 'het eindproduct'

Bram Rijksen

en nog eentje van de ring met het vastgelijmde/'geteepte' pvc-pijpje..

Bram Rijksen

en nog een van het hele spulletje.  

hiskodevries

Bram ik vond de platen prachtig !
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Johan op den Dries

Bram, gefeliciteerd met je set! Ziet er netjes uit en je eerste "probeersels"  ^_^  zien er prima uit!!

Veel plezier ermee!
Johan op den Dries
Sneek

AvanderHeijden

Geweldige foto'!!! Ik be benieuwd wat je ons allemaal nog gaat voorschotelen  ;)  

Jos Welbedacht

Ja, en dat Birdpix boek is toch wel voor de aller, aller beste fotografen(DSLR luitjes). Hele mooie foto's, ik heb de adapter nog niet voor elkaar, maar ik ga het nu zeker weer eens proberen.
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space