Advies nieuwe camera en nieuwe lenzen

Gestart door Bas de Maat, oktober 20, 2011, 16:22:03 PM

Vorige topic - Volgende topic

Bas de Maat

Hallo,
ik loop nu ongeveer 2 jaar te stuntelen met een Canon 1000D en de standaard 18-55mm lens en daarnaast een 55-250mm lens. En die begint mij steeds meer tegen te vallen.
ik heb dan ook besloten om een geheel nieuwe set aan te schaffen en dat ook in één keer gelijk goed te doen.
Als student heb ik geen oneindig budget, doch met hetgeen ik wil en kan besteden kom ik uit op de volgende keuze:
De 60D met 100mm macro lens en 100-400mm zoomlens.
Zonder nog naar extra batterijen geheugenkaarten en andere accessoires te kijken is hier €3000,- mee gemoeid.
Nu zou ik graag eens een aantal meningen van anderen willen horen, voordat achteraf blijkt dat ik toch beter een andere keuze had gemaakt.
Is een 70-200/70-300 mm lens misschien wel beter? Is de 600D eigenlijk exact hetzelfde als de 60D? En zo kan ik nog wel een hoop twijfels bedenken...

--
Met Vriendelijke Groet,

Bas de Maat

gko

#1
de 100 mm macro is super, pas op bij de 60D dat het uitklapschermpje ietwat kwetsbaar kan zijn,
(maar dat geldt voor alle uitklapschermpjes, maar hij werd bij mij gratis vervangen dus service ook goed)
verder is de kwaliteit van de camera ook prima (inclusief hogere ISO's),
de 100-400 heb ik niet, maar is ongetwijfeld goed, over de vergelijking met de 600D en
met de 70-200/300 lenzen kunnen anderen je beter van dienst zijn.
met vr gr gkoopman

Platbuik

Wat wil je er mee gaan doen? Vogelen, of gewoon alles fotograferen dat je tegenkomt?
---88:  A. van Leur (Þlatbuik)

Bas de Maat

Ik gebruik mijn camera inderdaad met name voor natuurfotografie en dat gaat van een bloem tot een edelhert en van een mus tot een arend als het even wil en alles wat ik verder nog tegen kom...
Op een ander forum werd gevraagd of ik ook aan de 400mm F5.6 heb gedacht. Daar had ik ook even naar gekeken maar eigenlijk niet echt uitgebreid... De 100-400mm sprak mij eigenlijk meer aan maar ik zou niet echt kunnen uitleggen waarom.
Ik maak nu de meeste foto's met de 55-250mm en ik heb nog een 50mm F/1.8 II die ik wel eens voor een plantje durf te gebruiken en vaak voor nachtvlinders... De 18-55mm gebruik ik nu nog wel eens om wat foto's te maken tijdens familie uitstapjes/diners kerstfeest en dergelijke.
Wat mij vooral aan de 1000D tegenvalt is dat wat ik er mee wil niet lukt. En bovendien als ik deze lenzen aan wil gaan schaffen is dat geen combinatie met een 1000D erachter. En daarnaast is die eigenlijk nogal klein voor mijn nogal forse handen. De 60D en mogelijk nog met z'n te grote batterij eronder zal me beter liggen. Ik heb onlangs in de mediamarkt gestaan en hij lag goed in de hand. Ik ga nog eens naar die 400mm F5.6 kijken. Wat door mijn hoofd spookt is dat ik bij die 100-400 óók die 400mm heb en daarnaast nog een hele rits eronder.

Topic op Digifotofreak:http://www.digifotofreak.nl/forum/viewtopic.php?t=18417&sid=6cf7337fbf280fbe0cb39e4be6c183c8
--
Met Vriendelijke Groet,

Bas de Maat

fkdeboer

misschien heb je hier wat aan: http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1446992

de 100-400 lijkt me een hele mooie lens (en je ziet hem erg vaak in het veld), maar je moet hem niet vergelijken met 400mm vaste brandpunt, wat volgens mij met een kwaliteitslens altijd beter zal zijn op 400mm (meer licht etc), maar meestal ook een stuk duurder. Dat is een afweging die je zelf zal moeten maken. Maar misschien kunnen anderen daar een beter beeld over geven.
grtjes,
Folkert
--
"This is like deja vu all over again."
Yogi Berra

Platbuik

Neem deze tip eens serieus:
Ook de canon 300mm F4 met de 1,4 extender is een veel gebruikte combinatie voor natuurfotograven. Het ding stelt scherp tot op anderhalve meter (de 400 liefst 3,5meter). Er zit IS in. Je hoeft niet meer over de grond te rollen of door de plantjes te lopen voor je vlinders, kevers en libellen (zoals met de 100mm). En je bent meteen klaar voor vogels.
Als je een tweedehandse 40D of 30D neemt voor je grote handen, dan kun je de extender kopen van het verschil. Ben je voorlopig klaar :)

---88:  A. van Leur (Þlatbuik)

Platbuik

---88:  A. van Leur (Þlatbuik)

fkdeboer

Citaat van: Platbuik op november 05, 2011, 20:38:12 PM
Nog wat info en afwegingen (Engels) bij: Mike Atkinson

mooi verhaal!
moraal van het verhaal is een heel bekend gevoel: je wilt altijd meer;)
grtjes,
Folkert
--
"This is like deja vu all over again."
Yogi Berra