Herkenning van wilde kat

Gestart door Rene Janssen, oktober 19, 2011, 08:36:51 AM

Vorige topic - Volgende topic

Rene Janssen

Beste waarnemers,


Bijgevoegd een poll over de twee bijgevoegde foto's, gemaakt in het Vijlenerbosch.

Over vijf dagen sluit de poll, dan zal het topic open gaan om de discusiëren over de uitkomsten van de poll.


René


PS: je moet ingelogd zijn om deel te kunnen nemen aan de poll.
René Janssen

Rene Janssen

Bij deze is de poll gesloten en het topic weer open. Velen kiezen er voor om deze kat te determineren als een (verwilderde) huiskat.


Mijn oprecht geïnteresseerde vraag voor de discussie is dan ook: Vertel?! Hoe kun je dat aan deze kat met deze foto's zien?

En aan de mensen die hier een wilde kat van maken: op basis van welke kenmerken determineren jullie deze kat als 52% zekere wilde kat (met als toevoeging meer kenmerken te willen zien)?


René
René Janssen

Rikstar

#2
heyy Rene,

ik zat al te springen om een antwoord te geven.

ik heb voor 52% wilde kat gekozen maar de optie zat mij niet helemaal lekker. Ik had liever een optie nog willen kiezen van: 52% huiskat, want ondanks mijn optie 52% wilde kat zou ik er toch liever onzekere huiskat van willen maken.
Alleen al aan de foto's te zien: foto lijkt van dichtbij genomen te zijn, kat voelt zich ondanks de kleine afstand van foto toch nog erg op zijn gemak, zou ik er een huiskater van maken. En wellis waar een behoorlijk volgepropte huiskat (mannetje) want hij ziet er in ieder geval niet mager uit...

bij wilde kat zou ik: meer schuwheid verwachten (mijn enigste waarneming van wilde kat was in frankrijk en was een zeer schuw beest), een meer getrainder lichaam verwachten, een net wat andere kop (lastig uit te leggen)
Snoetje en stand van oren heeft dan wel weer iets weg van wilde kat.... daarom toch de vraag om meer foto's en vooral................... meer info. (welke afstand gefotografeerd, tijdstip etc)
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

Douwe van der Ploeg

Ik ging er eigenlijk van uit dat de foto van een fotoval kwam, wat de schuwheid (of gebrek aan) zou verklaren.
Douwe van der Ploeg

Norman

Huiskat; Wilde kat heeft:


       
  • Dikkere staart
  • Voller meer gedrongen postuur
  • Meer vleeskleurige neus
  • Lichtere, meer heldere ogen
  • Vaak een witte borstvlek (>98%)
Daarnaast, maar op deze foto's niet zichtbaar:


       
  • Gebandeerde staart die naar het eind toe donkerder/duidelijker worden
  • Donkere rugstreep, zonder verbinding met de flankstrepen
  • Nooit gezien, maar onderkant achterpoot is alleen zwartbij de voetkussens, bij (cyperse huiskat meer zwart)
Mijn eerste oordeel op basis van jizz was onmiddelijk huiskat. Het beest ziet er gewoon niet uit als Wilde Kat.

Foto's Wilde Kat
Foto's Cyperse Kat

Rene Janssen

#5
Dag allen!

Idd, de foto is een crop van een cameraval die stond opgesteld in het Vijlenerbosch. De poten van dit dier staan  mooi op een andere foto (zwart), maar ook de staart vertoond op een andere foto een mooie lijn die de verschillende ringen doorkruisd. Daarnaast is de staart lang van dit dier (goed te zien op andere foto's).


René


PS: Edit: Las dat ik bij de poten vergeten was er bij te zetten dat dit om een andere foto ging dan de hier geattachde twee foto's.
René Janssen

Rene Janssen

Citaat van: Norman op oktober 25, 2011, 15:51:47 PM
Foto's Wilde Kat
Foto's Cyperse Kat
Let op! Africaanse wilde kat is de voorouder van de onze huiskat, dus oa deze link laat een mooie cyperse kat zien, al zou het best een werkelijk "Wilde kat" (nooit en te nimmer gedomesticeerd) kunnen zijn, maar dan in Africa...
http://maxshouse.com/african_wildcat.jpg




René
René Janssen

Norman

Citaat van: Rene Janssen op oktober 25, 2011, 16:04:27 PM
Dag allen!


Idd, de foto is een crop van een cameraval die stond opgesteld in het Vijlenerbosch. De poten van dit dier staan er mooi op (zwart), maar ook de staart vertoond op een andere foto een mooie lijn die de verschillende ringen doorkruisd. Daarnaast is de staart lang van dit dier (goed te zien op andere foto's).




René

Potentieel goed gebied voor een echte Wilde Kat in ieder geval, maar het zal ook met een cameraval niet meevallen om een Wilde Kat in beeld te krijgen.
Laat staan een echte zichtwaarneming.

Citaat van: Rene Janssen op oktober 25, 2011, 16:07:10 PM
Citaat van: Norman op oktober 25, 2011, 15:51:47 PM
Foto's Wilde Kat
Foto's Cyperse Kat
Let op! Africaanse wilde kat is de voorouder van de onze huiskat, dus oa deze link laat een mooie cyperse kat zien, al zou het best een werkelijk "Wilde kat" (nooit en te nimmer gedomesticeerd) kunnen zijn, maar dan in Africa...
http://maxshouse.com/african_wildcat.jpg




René

Klopt, even te lui om linkjes te posten naar foto's van echte Europese Wilde Katten, dit was het luie alternatief.  ;)

Jeroen Nagtegaal

Vaak hebben jullie voor die cameravallen toch ook stokjes met Lokstof staan. Hieraan willen wel eens haren blijven hangen en dus DNA?

Zelf ga ik meer voor Wilde Kat, jou kennende.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Douwe van der Ploeg

Citaat van: Rene Janssen op oktober 25, 2011, 16:04:27 PM
maar ook de staart vertoond op een andere foto een mooie lijn die de verschillende ringen doorkruisd. Daarnaast is de staart lang van dit dier (goed te zien op andere foto's).

Vandaar ook het meer foto's nodig hebben, maar nu is het duidelijk wat het was :)
Douwe van der Ploeg

Rene Janssen

Citaat van: Norman... maar het zal ook met een cameraval niet meevallen om een Wilde Kat in beeld te krijgen. Laat staan een echte zichtwaarneming.
Onderzoek in de Eifel (Janssen en Mulder, in prep) laat zien dat je met gemalen valeriaan je binnen vijf dagen 1:13 cameravallen wilde kat hebt. En heb je het goede territorium en je keer terug, dan haal je een resultaat van 4:13 camera's (even uit het hoofd). Dus ja, dat is gemakkelijk te doen; moet die wilde kat er wel zitten...
René Janssen

Rene Janssen

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op oktober 25, 2011, 16:19:14 PM
Zelf ga ik meer voor Wilde Kat, jou kennende.
Helaas, je kent mij blijkbaar niet goed genoeg...
René Janssen

Norman

Rene,

Hebben jullie tijdens het onderzoek trouwens nog Wilde Katten op de foto gezet?

Rene Janssen

Dag Norman,


Zie bericht: Reactie #10 Gepost op: oktober 25, 2011, 16:22:39

Enkel in de Eiffel, op de Ark site staan er filmpjes van!
René
René Janssen

Norman

Rene,

Bedankt, die beelden kende ik al.
Wist niet direct dat dit hetzelfde onderzoek betrof.

tekenaar

Afrikaanse wilde kat valt ook af: de kat op de fotovalfoto heeft daarvoor een te zware streeptekening en te korte poten (De zithouding van de katten van Egyptische beelden laat fraai de tyische houding van Afrikaanse wilde kat zien!).

Wat betreft huiskat/Europese wilde kat is m.i. het meeste al wel gezegd.
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

Rene Janssen

Citaat van: Norman op oktober 26, 2011, 16:42:05 PM
Wist niet direct dat dit hetzelfde onderzoek betrof.
nee, de getoonde beelden van nu van die huiskat zijn tijdens een ander onderzoek gemaakt.
René Janssen

Mimino

En hier nog een waarneming van een wilde kat in Rusland....
Met vriendelijke groet,
Peter Valk a.k.a. Mimino
Moskou, Rusland

http://www.flickr.com/photos/miminostudio/
http://www.facebook.com/peter.valk#!/profile.php

Rene Janssen

Dag Peter,


Dan minstens een hybride  ;D :angel:
René Janssen