Hoofdmenu

beginners camera

Gestart door Jeroen75, oktober 17, 2011, 18:18:07 PM

Vorige topic - Volgende topic

Jeroen75

Ik ben nog niet zo lang bezig met vogel spotten... heb een mooie verrekijker gekocht (Eden XP 8x42) maar ik merk toch dat het wel ERG handig zou zijn als ik een vogel ook op de foto kan zetten, en dan wat meer tijd kan besteden aan het bekijken en determineren. Dat wegvliegen blijft een vervelende eigenschap van de beestjes  ;)

Daarom ben ik op zoek naar een cameraatje waarmee ik vogels op de foto kan zetten. Met name belangrijk voor mij is dat ik dan naderhand achter de computer kan zien wat voor vogel het is (wulp of grutto, kleine of grote zilverreiger, dat nivo ongeveer). 

Ik ben er nog niet aan toe om met een enorme telelens rond te gaan lopen, en het is ook (nog) niet mijn doel om perfecte haarscherpe foto's van vogels te maken die in een natuurblad niet zouden misstaan.

Ik weet erg weinig van camera's helaas, en als je op internet zoekt op goede camera's voor vogelfotografie dan komen er hele professionele en hele dure modellen tevoorschijn met lenzen van een halve meter lang...

Hebben jullie tips voor me? Waar moet ik op letten bij de aanschaf? Aantal megapixels? Zoom? Type camera? Of is een eenvoudige camera gewoon niet goed genoeg en raden jullie toch een "toeter"  aan?

Alvast bedankt
Met vriendelijke groet,
Jeroen G.

gert95

een canon 1000d met 75-300 mm lens is opzich wel fijn
groeten Gert,

Vincent Hart

Ik zou lekker beginnen met een superzoom-camera. Kost een paar honderd euro en daar kan je best aardige plaatjes voor maken, al helemaal als het je (vooral) gaat om het op naam brengen van de gefotografeerde soorten. Wellicht het beste om je vraag te stellen in Fotografie en Video. Als je wilt, kan ik dit topic daar wel even heen verplaatsen. De vraag die ze daar altijd als eerste stellen: Wat is je budget?
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

martinharskamp

Ik heb ook een tip: Ga vooral eerst veel kijken naar vogels en probeer ze zo te determineren. Als je niet veel geld hebt om een goeie camera aan te schaffen zul je waarschijnlijk ook geen superfoto's maken. Het determineren vanaf foto's (en zeker matige foto's) is lang niet altijd makkelijker dan in het veld. Ik herrinner mij een lange discussie over een lijster op een foto hier op het forum, de vraag was of het een Zanglijster of een Grote Lijster was. Dat kan je op een matige foto nog lastig zien maar had de fotograaf op dat moment door zijn verrekijker gekeken in plaats van een foto te maken dan had hij het waarschijnlijk wél gezien. De meeste vogelaars hebben natuurlijk al vele Zanglijsters gezien, een Grote Lijster zou direct opvallen. Op foto's zie je ook het gedrag van een vogel meestal niet terug, wat je bij determinatie in het veld wel kan helpen. Je moet als vogelaar, en zeker als beginner, voor lief nemen dat je niet iedere vogel kan determineren voordat die gevlogen is. Naarmate je langer vogelt worden dat er vanzelf minder.

Dus: wil je graag vogels op de foto gaan zetten, prima natuurlijk. Maar ik denk niet dat je daardoor sneller vogels leert determineren. Nog een voordeel: Je spaart nu geld uit. Tegen de tijd dat je denkt dat je het determineren aardig onder de knie hebt kun je misschien een duurdere camera aanschaffen.

Jeroen75

Bedankt Gert, Vincent en Martin,

Bedankt voor de tips!

Ik ga de canon1000d bekijken, bedankt!

Vincent, je hoeft de vraag niet in een ander forum te plaatsen (tenzij je vindt dat hij hier niet thuishoort natuurlijk!) Ik denk er even over na aan de hand van de reacties die ik hier krijg, en misschien stel ik de vraag zelf ook nog eens in het Fotografie forum. Over het budget... tja... het is niet zozeer hoeveel ik er aan kan uitgeven, maar meer hoeveel ik er aan wil uitgeven. Ik ben net begonnen met deze hobby en er gaat nog niet veel tijd in zitten, dus om meteen duizenden euro's uit te geven aan een complete professionele fotografie kit lijkt me niet ideaal. Ik heb wel eens rondgekeken in wat winkels voor een camera maar de prijzen lopen ook zo uiteen. Vandaar ook dit onderwerp: als ik eenmaal weet op welke specificties ik moet letten (superzoom onthoud ik) dan kan ik eens gaan kijken in welke prijsklasse het uitkomt.

Waarschijnlijk inderdaad een goed idee om eerst wat meer bedreven te worden in het determineren in het veld. Er zijn veel vogels die ik nog nooit bewust gezien heb (de lijsters die je noemt zijn een goed voorbeeld). Aan de andere kant kun je volgens mij ook veel leren van medevogelaars aan de hand van een foto. Zo zag ik laatst een vogel waarvan ik dacht dat het een snip zou kunnen zijn. Hij zat met zijn rug naar me toe, dus ik zag veel bruine veren en de hint van een lange snavel. Als ik daar een foto van had kunnen maken hadden de experts hier me waarschijnlijk kunnen vertellen wat het was en had ik voor de volgende keer meer aanknopingspunten gehad. Zeker een goede tip, ik wacht nog even met het aanschaffen, bedankt!
Met vriendelijke groet,
Jeroen G.

Joris Verhees

ik heb zelf een handcameratje: de samsung wb600, 15x optische zoom & 12.1 megapixels,
nu kost ie nog geen €200,-. je kan er flink mee zoomen, en ik heb er al leuke foto's mee gemaakt.

je moet er maar eens naar kijken  ;).

Groet,

Joris.
Met groet, Joris Verhees

Vincent Hart

Martin heeft natuurlijk gelijk dat je eerst moet proberen een vogel in het veld te determineren. Maar het kan geen kwaad om als je er niet uitkomt te proberen een determinabel plaatje te maken.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

JaapHennevanger

Het probleem van spiegelreflexen is wel dat je weinig kunt inzoomen, maar een 100D is een prima spiegelreflex om mee te beginnen vooral in combinatie met een 75-300.

Maar de vraag wel is natuurlijk hoeveel je wilt uitgeven? En hoe groot mag de camera zijn, niet die in je borstzakje passen of vind je het niet erg om een aparte tas te dragen? Ik zal geen camera kopen die onder de 10 megapixels zit, boven de 10 maakt het niet veel uit, behalve als je dingen groot wilt gaan printen of uitsnedes op de computer wilt gaan maken. Andere leuke digitale compact camera's met veel optische zoom zijn de TZ serie van panasonic, Canon  POWERSHOT SX220 en de Samsung WB600/650 allen voor en rond de 200 euro.

Je hebt ook nog superzoom camera's die zijn vaak wel groot, maar wl kleiner als spiegelreflexcamera's die zelfs 38x bijvoorbeeld kunnen inzoomen. Deze zijn wel een stuk duurder 300-500 euro.
Jaap Hennevanger



lennartv

Ik zou gaan voor een niet al te dure spiegelreflex. Toen ik er één wilde kopen wilde ik ook eerst een superzoomcamera kopen maar gelukkig heb ik er vanaf gezien. Ten eerste geeft een spiegelreflex gewoon een veel betere beeldkwaliteit. Verder kun je er ook veel meer mee. Ik ben begonnen met een Nikon d60 en een AF-S 70-300 Nikkor. Het type camera is inmiddels uit de running (D3000 is daarvoor in de plaats gekomen) maar de lens wordt nog steeds veel verkocht. Het is een hele goede lens om mee te beginnen. Later kun je dan altijd voor een betere beeldkwaliteit gaan en een duurdere lens kopen. Dat kan dus niet met een superzoomcamera, die moet je eerst verkopen als je iets beters wil. Bij een spiegelreflex kun je gewoon een nieuwe lens kopen en de oude er bij houden. Ik zeg dus: koop een goeie spiegelreflex met een leuke 300 mm lens!
Groetjes,

Lennart Verheuvel

www.naturebylennart.com

Vincent Hart

Ik heb toch het idee Lennart dat jij een body+lens gekocht hebt om mooie platen te maken. Als Jeroen vooral foto's wil maken om de determinatie rond te kunnen krijgen, lijkt mij een point-en-shoot camera met een groter zoombereik eerder waar hij naar op zoek is. Scheelt ook geld en meezeulen  ;)
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

ArjenDrost †

Citaat van: Vincent Hart op oktober 19, 2011, 18:49:05 PM
Ik heb toch het idee Lennart dat jij een body+lens gekocht hebt om mooie platen te maken. Als Jeroen vooral foto's wil maken om de determinatie rond te kunnen krijgen, lijkt mij een point-en-shoot camera met een groter zoombereik eerder waar hij naar op zoek is. Scheelt ook geld en meezeulen  ;)
Lijkt me inderdaad het beste in dit geval. Ik heb mezelf nooit echt verdiept in compactcamera's dus kan je niet helpen wat de beste daarvan is. Maar als het doel voornamelijk is om foto's te maken waar de vogel herkenbaar op staat, zonder dat er verder veel eisen aan de foto gesteld worden, zou ik niet voor een (dure, grote, zware) spiegelreflex gaan, maar voor een klein, licht cameratje met veel (optische en/of digitale) zoom.
Mocht het fotograferen nou erg goed bevallen, kun je later altijd nog naar een spiegelreflex overstappen.


Succes met de keuze


Arjen

Bart van Hoogstraten

Kijk niet naar "digitaal zoom", alleen naar "optisch" -> digitaal zoomen kun je ook in je fotobewerkingsprogramma (="vergroot" en slaat eigenlijk nergens op, kunstmatig vergroot je de eigenlijke pixels). En neem een camera waarbij je handmatig kunt zoomen!!! (ik heb er nu een die alleen maar elektrisch zoomt, erg traag -> altijd net te laat voor de plaat en de camera slurpt stroom). Helaas zijn de goeie ouwe lumixjes inmiddels uit de handel want dat was goed en goedkoop spul wat dat betreft... (maar misschien dat er links of rechts nog ergens een FZ 30 of FZ 50 te vinden is?)

Succes!
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Ben Gaxiola

Mocht je toch een camera kopen waar naast optische zoom digitaal zomen mogelijk is, dan raad ik je aan deze digitale zoom standaard uit te zetten als het kan. Omdat je in het veld alleen een klein schermpje hebt, werkt digitale zoom nogal misleidend.
Ben Gaxiola

Jeroen75

Bedankt voor alle tips! Ik heb inmiddels een compact cameraatje gekocht, een Samsung wb700 met 18x optische zoom. Werkt leuk, en ik heb al een paar vogels op de foto kunnen zetten (zie mijn topic "vogels in Zandvoort" in het Determinatie deel van de site). Zelfs al een paar keer bij het bekijken van de foto's een vogel ontdekt die ik in het veld helemaal niet gezien had!

Ik moet nog flink wat leren over het fotograferen met deze camera, maar het is een leuk begin. Misschien dat ik, wanneer ik het determineren een beetje onder de knie heb, nog eens ga voor een 'echte' camera, waarmee ik supermooie plaatjes kan schieten.
Met vriendelijke groet,
Jeroen G.