Georganiseerde Buitenlandse Vogelreis

Gestart door Jord, juni 27, 2005, 21:36:29 PM

Vorige topic - Volgende topic

Jord

Ik zou graag eens meegaan op een buitenlandse vogeltrip maar zoiets kost je wel een bak geld. Op de site van Vogelbescherming Nederland staat een aantal links naar organisaties die deze reizen organiseren (hier).

Zijn er mensen die ervaring hebben met dergelijke reizen en wat vinden jullie: zijn het de extra centen waard?

Ik ben benieuwd naar jullie verhalen.

Jord Ingenbleek

www.waarneminghoorn.nl

Jan Zwaaneveld

Het hangt van een aantal dingen af of zo'n georganiseerde reis het extra geld waard is, denk ik. Ik ging vooral georganiseerd naar landen die lastig op eigen houtje te bereizen zijn. Naar de meeste landen kun je tegenwoordig namelijk ook heel goed zelf reizen samenstellen, als je de goeie plekken weet en je laat een 'reizen-op-maat reisbureau' je vervoer en je onderkomens regelen. Als je voor het eerst naar een bepaalde regio gaat, is alles nieuw. Je ziet dan gegarandeerd veel nieuws en dan kun je best op eigen houtje gaan. Maar als je er al eerder bent geweest en/of je zoekt speciale soorten, kan het lonend zijn om met een goede georganiseerde reis te gaan, met reisleiders die precies de goeie plekken weten.
Zelf heb ik drie reizen gemaakt met de Engelse organisatie Birdquest en twee met een Nederlandse organisatie die nu niet meer bestaat. Birdquest is walgelijk duur, maar hun reizen zijn erg de moeite waard. Er wordt keihard gevogeld en er gaan bijna uitsluitend mensen mee die uitsluitend voor de vogels komen en goed voorbereid zijn. De reisleiders zijn uitstekend bekend met de lokale (avi)fauna en weten de plekken voor de specialiteiten en endemen en zorgen dat iedereen de belangrijke vogels te zien krijgt.
Met de Nederlandse organisatie heb ik wat minder goede ervaringen. Dat wil zeggen, het waren best mooie reizen, maar ik had niet het gevoel dat de reisleiders me naar vogels brachten die ik zelf niet had kunnen vinden. In een geval had ik zelfs het gevoel dat ik veel beter was voorbereid dan de reisleider. En dat was waarschijnlijk ook zo. Bovendien zat er onder de deelnemers van die reizen een aantal dat helemaal niet zo fanatiek was. Van die lieden die, als jij 's morgens met het eerste licht al buiten staat te trappelen om met een excursie mee te gaan, nog allerlei irrelevants moeten doen of zich verslapen hebben. Dat vond ik altijd erg irritant. Er zaten ook altijd een paar lui bij die helemaal niks wisten, totaal niet voorbereid waren.
Al met al ging ik altijd het liefst op eigen houtje. Je hebt dan veel meer vrijheid, je bent flexibeler en het is meestal vreselijk veel goedkoper.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Groeten, Jan
Lekker vogelen (mijn vogelblog)

Jord

Dag Jan, bedankt voor je uitvoerige verhaal. Daar heb ik zeker wat aan!
En het is natuurlijk waar wat je zegt: dat je van tevoren je gezelschap en je gids niet voor het kiezen hebt. Dat zijn van die factoren waar ik van uitging dat ze bij zo'n reis wel altijd oke zouden zijn. Niet dus.

Ja of je moet natuurlijk je eigen gezelschap bij elkaar scharrelen. Via waarneming.nl of zo. Dan heb je meteen een gezelschap vol met gidsen!  ;)  
Jord Ingenbleek

www.waarneminghoorn.nl

Jan Zwaaneveld

#3
Wat ook niet onbelangrijk is: ik vond de 'natuurbeleving' toch altijd heel wat mooier als ik in mijn eentje of met een of twee vrienden op reis was, dan wanneer ik met een heel gezelschap op pad was. Het is ook veel leuker en spannender om zelf mooie soorten te zoeken (en soms te vinden) dan dat je overal naar toe wordt gebracht en ze je worden aangewezen.

Aan de andere kant, als je niet in de gelegenheid bent om met vrienden te gaan en je wilt niet in je eentje, is een georganiseerde reis natuurlijk een prima alternatief. Ik heb aan die georganiseerde reizen ook wel een paar goeie vogelmaten overgehouden trouwens.

Groeten, Jan
Lekker vogelen (mijn vogelblog)

Marianne

CiteerJa of je moet natuurlijk je eigen gezelschap bij elkaar scharrelen. Via waarneming.nl of zo. Dan heb je meteen een gezelschap vol met gidsen!  ;)
Leuk idee voor als de admins vinden dat ze te weinig werk hebben: een eigen reisbureau-tje opzetten :lol:
Maar misschien is het meer iets voor waarnemers met ervaring op dit gebied.
groet,
Marianne Cramer