roest op riet?

Gestart door Violet (en Remco), oktober 16, 2011, 18:58:15 PM

Vorige topic - Volgende topic

Violet (en Remco)

Hier zijn we niet in thuis, maar lijkt op een roest of schimmel. Ik zou denken aan Rietspleetlip - Lophodermium arundinaceum, maar die is zeldzaam...
Eerste foto is op blad van riet, tweede foto is op een rietstengel. Zelfde soort?

Wie kan ons helpen aan de juiste naam - of is dat met een foto niet te doen?

Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/61258088
onzeker Roest spec. - Urediniomycetes gezien op 2011-10-15 Bloemendaal - Thijsse's Hof
Foto's:




bij voorbaat dank voor elke hulp,
Violet & Remco
Groetjes,
(Remco en) Violet

www.vlinderseemland.nl

wouterbosgra

lijkt wat op rietspleetlip, al mis ik de spleet excusez le mot.

Violet (en Remco)

Citaat van: wouterbosgra op oktober 16, 2011, 18:59:18 PM
lijkt wat op rietspleetlip, al mis ik de spleet excusez le mot.

Dank voor je super snelle reactie Wouter!

Tsja, wij missen de spleet ook  ;D
Vandaar dit topic...
Groetjes,
(Remco en) Violet

www.vlinderseemland.nl

wouterbosgra

sorrie niet goed gelezen. toch denk ik dat t em wel is, en zo zeldzaam is dat ding helemaal niet hoor. net als de dennennaaldspleetlip - volgens mij de meest voorkomende paddo in NL, maar op wrn.nl staat ie op 'zeldzaam'.

Maargoed ik ben geen kenner, dus wacht de reacties maar even af.

Melchior van Tweel

Citaat van: wouterbosgra op oktober 16, 2011, 19:04:21 PM
sorrie niet goed gelezen. toch denk ik dat t em wel is, en zo zeldzaam is dat ding helemaal niet hoor. net als de dennennaaldspleetlip - volgens mij de meest voorkomende paddo in NL, maar op wrn.nl staat ie op 'zeldzaam'.

Maargoed ik ben geen kenner, dus wacht de reacties maar even af.
Zeldzaam betekent in dit geval vooral dat er weinig waarnemingen van zijn verzameld, niet dat de soort weinig voorkomt.
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

Violet (en Remco)

OK, mag dus als zeker op Rietspleetlip? En dan dus zowel op de stengel als op het blad?

Dank voor jullie hulp  :duim:
Groetjes,
(Remco en) Violet

www.vlinderseemland.nl

xenion

Ik durf daar geen ja of nee op te antwoorden (omdat ik geen ervaring met die soort heb), ik kan alleen zeggen dat ik hem niet als zodanig in zou durven voeren omdat ik de hele spleet niet zie...
Groeten,
Martin

Violet (en Remco)

Citaat van: xenion op oktober 16, 2011, 20:02:37 PM
Ik durf daar geen ja of nee op te antwoorden (omdat ik geen ervaring met die soort heb), ik kan alleen zeggen dat ik hem niet als zodanig in zou durven voeren omdat ik de hele spleet niet zie...

Wij zien ook geen spleet en hebben tevens geen ervaring.

Hoe kunnen we deze het beste ivoeren? Of gewoon niet invoeren?
Groetjes,
(Remco en) Violet

www.vlinderseemland.nl

grietaf


Botervlieg

Citaat van: grietaf op oktober 16, 2011, 20:42:32 PM
Citaat van: Violet (en Remco) op oktober 16, 2011, 20:24:16 PM
Of gewoon niet invoeren?
Dat lijkt me het beste idee!
Grieta.

Daar ben ik het eigenlijk niet zo mee eens.
Dat mensen nu niet a-la-minute weten wat het is...  betekend niet dat we dat nooit zullen weten.

Misschien komt er over een paar jaar wel iemand die het wel weet,
of wordt er een nieuwe soort voor NL ontdekt en is deze waarneming "weggegooit".

Remco en Violet moeten natuurlijk zelf beslissen, het is hun waarneming,
maar ik zou niet zo snel iets weggooien omdat we niet binnen een paar uur weten wat het is.

Ik heb er ook geen verstand van, maar kan het niet zijn dat het bijv een jong exemplaar is waardoor de spleet er (nog) niet is ofzo?

xenion

'Paddenstoel onbekend' is ook een mogelijkheid...
Groeten,
Martin

jantine6

De naam invoeren met   of..   erbij. Dan weet je later sneller waar je zoeken moet.
Gr, Jantine

Violet (en Remco)

Citaat van: M. Baltus op oktober 16, 2011, 21:13:35 PM
Citaat van: grietaf op oktober 16, 2011, 20:42:32 PM
Citaat van: Violet (en Remco) op oktober 16, 2011, 20:24:16 PM
Of gewoon niet invoeren?
Dat lijkt me het beste idee!
Grieta.

Daar ben ik het eigenlijk niet zo mee eens.
Dat mensen nu niet a-la-minute weten wat het is...  betekend niet dat we dat nooit zullen weten.

Misschien komt er over een paar jaar wel iemand die het wel weet,
of wordt er een nieuwe soort voor NL ontdekt en is deze waarneming "weggegooit".

Remco en Violet moeten natuurlijk zelf beslissen, het is hun waarneming,
maar ik zou niet zo snel iets weggooien omdat we niet binnen een paar uur weten wat het is.

Ik heb er ook geen verstand van, maar kan het niet zijn dat het bijv een jong exemplaar is waardoor de spleet er (nog) niet is ofzo?

Marleen, daar ben ik het eigenlijk wel mee eens. De waarneming staat niemand in de weg volgens mij (desnoods wordt deze op 'niet te beoordelen' gezet), en is in de toekomst misschien wel te beoordelen.

Citaat van: xenion op oktober 16, 2011, 23:25:27 PM
'Paddenstoel onbekend' is ook een mogelijkheid...

Is zeker een mogelijkheid!

Citaat van: jantine6 op oktober 17, 2011, 00:40:57 AM
De naam invoeren met   of..   erbij. Dan weet je later sneller waar je zoeken moet.
Gr, Jantine

Jantine, we snappen niet helemaal wat je bedoelt... Hellup!

Dus, om dit topic af te sluiten: we willen de waarneming toch wel graag ingevoerd houden voor het geval dat, maar wat is dan de beste optie? Als Rietspleetlip onzeker of als paddo onbekend?

En o ja, ter lering: komt de Rietspleetlip alleen voor op stengel of bladeren, of kan het allebei? Bij de foto's op waarneming zien we ze alleen op stengels, maar wij hebben dus iets soortgelijks ook op blad.

Indien iemand met de  :micro:  wil kijken of er iets meer van te maken valt dan paddo onbekend valt dit misschien nog wel te regelen met Tante Post.

In afwachting van jullie reacties wachten wij geduldig  ;)
Groetjes,
(Remco en) Violet

www.vlinderseemland.nl

xenion

Ellis & Ellis zegt dat die soort op zowel stengels als blad kan groeien. Of je hem als een onzekere Rietspleetlip of een paddo onbekend invoert maakt me niet zo veel uit eigenlijk, ik zal hem in ieder geval niet afkeuren ;)
Groeten,
Martin

Violet (en Remco)

Dank voor je reactie Martin, ook voor de bevestiging dat ie zowel op blad als op stengel voor zou komen.

We laten de waarneming staan als onzekere Rietspleetlip, is wel zo makkelijk terugzoeken voor ons.
Link naar dit topic staat uiteraard bij de waarneming.
Groetjes,
(Remco en) Violet

www.vlinderseemland.nl

jantine6

Hallo Violet en Remco,
Wel wat laat deze reactie maar de laatste weken weinig tijd gehad om de topics (weer) door te nemen.
Jullie denken aan Rietspeetlip maar weten het niet zeker. Om later tijdrovend zoeken te voorkomen kun je na Rietspleetlip    of..   invoeren.
Zeker in het begin had ik vaak twijfels over verschillende soortnamen. Soms had ik wel 3 verschillende mogelijkheden gevonden omdat ik de kenmerken nog niet goed kon onderscheiden. En vaak kostte het me veel tijd om op internet of in een boek een naam te zoeken die bij het "plaatje" paste. Om te voorkomen dat ik wéér alles door moest nemen zette ik er   of..   bij. Dat doe ik nog steeds als ik niet zeker ben. 
Gr, Jantine