vreemde cantharel

Gestart door ratje, oktober 03, 2011, 19:50:49 PM

Vorige topic - Volgende topic

ratje

Vanmiddag even bij Voorstonden kijken. Daar trof ik wel een erg vreemde paddestoel aan. Hij was helemaal vergroeid, leken net allemaal hoedjes. Ik wilde hem niet meenemen, er stond er maar een. Een paar stukjes eraf gehaald om onder de mic. te bekijken. Thuisgekomen, ca een uur later, waren de stukje aanrdig oranje verkleurd. Hij doet me ondanks de vreemde vorm aan de bleke cantharel denken. Maar ik kan ook wel helemaal verkeerd denken.
De sporen waren in water 7-9x 5-6 µm.gemeten in immersie-olie op 1000x

ratje

niemand, dan kan ik hem invoeren als Hanenkam-wit-Cantharellus Cibarius f. albus?

xenion

Citaat van: ratje op oktober 04, 2011, 17:09:26 PM
niemand, dan kan ik hem invoeren als Hanenkam-wit-Cantharellus Cibarius f. albus?
Als niemand reageert betekent het niet dat het klopt, meestal dat niemand het weet. En wat Bleke cantharel in je 1e post is weet ik niet?
Cantharellus cibarius f. albus is het zeker niet, die heeft ook witte lamellen.
Deze lijkt wel op Cantharellus cibarius var. bicolor, maar ik durf niet te zeggen of door de lange droge periode met veel zon de hoed van var. cibarius ook zo wit kan worden, dus alles behalve zekerheid.
Groeten,
Martin

ratje

Citaat van: xenion op oktober 04, 2011, 19:26:56 PM
Citaat van: ratje op oktober 04, 2011, 17:09:26 PM
niemand, dan kan ik hem invoeren als Hanenkam-wit-Cantharellus Cibarius f. albus?
Als niemand reageert betekent het niet dat het klopt, meestal dat niemand het weet. En wat Bleke cantharel in je 1e post is weet ik niet?
Cantharellus cibarius f. albus is het zeker niet, die heeft ook witte lamellen.
Deze lijkt wel op Cantharellus cibarius var. bicolor, maar ik durf niet te zeggen of door de lange droge periode met veel zon de hoed van var. cibarius ook zo wit kan worden, dus alles behalve zekerheid.
Bleke Cantharel stond in de Gerhardt, maar niet hier op de lijst. Ik heb op internet gezocht op de diverse soorten, hierbij kon ik niet ontdekken dat ze witte lamellen hadden. Is ook niet zo belangrijk.  De Cantharellus cibarius var. bicolor is ook wit van kleur, deze heb ik een jaar of 2 geleden bij de Albaweg in Lieren gevonden. Verkleurde ook oranje na kneuzing. Ik ga nog even zoeken naar de maat van de sporen. (of het oude topic zoeken om te kijken wat ik er verder bij gezet heb.) Ik kan morgen wel kijken wat de kleur van de hoedjes zijn nu het een beetje geregend heeft. In ieder geval bedankt.

xenion

Citaat van: ratje op oktober 05, 2011, 12:26:39 PM
Ik heb op internet gezocht op de diverse soorten, hierbij kon ik niet ontdekken dat ze witte lamellen hadden. Is ook niet zo belangrijk.
Dat is juist belangrijk! Cantharellus cibarius f. albus heeft witte lamellen (eigenlijk plooien/lijsten), C. cibarius var. bicolor heeft gele lamellen.

Citaat van: ratje op oktober 05, 2011, 12:26:39 PM
Ik ga nog even zoeken naar de maat van de sporen. (of het oude topic zoeken om te kijken wat ik er verder bij gezet heb.)
Aangezien het variëteiten zijn is de kans groot dat daar geen verschil in zit.

Citaat van: ratje op oktober 05, 2011, 12:26:39 PM
Ik kan morgen wel kijken wat de kleur van de hoedjes zijn nu het een beetje geregend heeft. In ieder geval bedankt.
Dan moet je hopen op verse exemplaren, anders bekijk je nog steeds het (mogelijk) door de zon en droogte aangetaste exemplaar.
Groeten,
Martin

ratje

Citaat van: xenion op oktober 05, 2011, 18:38:27 PM
Citaat van: ratje op oktober 05, 2011, 12:26:39 PM
Is ook niet zo belangrijk.
Dat is juist belangrijk! Cantharellus cibarius f. albus heeft witte lamellen (eigenlijk plooien/lijsten), C. cibarius var. bicolor heeft gele lamellen.

Ik verwoordde het niet goed. Ik bedoelde dat het niet belangrijk was dat ik het niet gezien had.

Citaat van: ratje op oktober 05, 2011, 12:26:39 PM
Ik ga nog even zoeken naar de maat van de sporen. (of het oude topic zoeken om te kijken wat ik er verder bij gezet heb.)
Aangezien het variëteiten zijn is de kans groot dat daar geen verschil in zit.
Kan kloppen, ik heb in de Gerhardt oa gelezen dat er geen sporenverschil was tussen de hanekam en de Bleke Cantharel.

Citaat van: ratje op oktober 05, 2011, 12:26:39 PM
Ik kan morgen wel kijken wat de kleur van de hoedjes zijn nu het een beetje geregend heeft. In ieder geval bedankt.
Dan moet je hopen op verse exemplaren, anders bekijk je nog steeds het (mogelijk) door de zon en droogte aangetaste exemplaar.
Zal lastig worden, gisteren stond er maar 1 vergroeid exemplaar.
Heb je een idee hoe ik er achter zou kunnen komen om welke het dan wel gaat. Ik zag dat jij de witte vorm van de Cantharel had ingevoerd. Moet je toch ergens door tot de conclusie gekomen zijn dat het om deze soort gaat. Of was de witte plooien het doorslaggevende kenmerk?

xenion

Pak er literatuur bij en je moet een eind kunnen komen. Maar zoals ik al probeer duidelijk te maken: C. cibarius f. albus (var. albus in de meeste literatuus) is compleet wit, inclusief de plooien. Jouw vondst neigt zeker naar var. pallens.
Groeten,
Martin

ratje

Citaat van: xenion op oktober 05, 2011, 20:21:18 PM
Pak er literatuur bij en je moet een eind kunnen komen. Maar zoals ik al probeer duidelijk te maken: C. cibarius f. albus (var. albus in de meeste literatuus) is compleet wit, inclusief de plooien. Jouw vondst neigt zeker naar var. pallens.
Is een aardig werkje voor als het regent. Bedankt

Melchior van Tweel

Ik meen dat Eef Arnolds een paar jaar geleden een sleutel in Coolia heeft gepubliceerd met alle vormen van Hanenkam.
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

ratje

Citaat van: Melchior van Tweel op oktober 07, 2011, 10:48:35 AM
Ik meen dat Eef Arnolds een paar jaar geleden een sleutel in Coolia heeft gepubliceerd met alle vormen van Hanenkam.
Hoi Melchior, klopt , hier heb ik van iemand een kopie van gekregen en heb het al doorgelezen. Vertoont de kenmerken zoals Eef het omschrijft, wil hem nog een keertje onder de mic. doen. Gisteren stond er nog een 2e exemplaar, ook zo vreemd vergroeid. Stel dat de vergroeiing een gevolg is van een parasiet, kan dit dan bij 2 exempleren gebeuren die en cm of 20 van elkaar afstaan?

ratje

Ik heb foto's gestuurd van de paddestoel, als wat ik onder de mic had gedaan en Eef Arnolds bevestigde dat om vreemd vergroeide ex. van de Cantharellus Pallens gaat. Dan ga ik deze zo invoeren.

xenion

Leuk! Het doorslaggevende kenmerk is toch die witte hoed en gele lamellen?
Groeten,
Martin

WijnandvB

Mooi om dit topic te lezen.......

Wat denk je, dat ik ervan vind.... dan ben je in mijn ogen wel heeeeeeel erg ver, hoor!   :micro: :right:

Mvrgr, Wijnand.  :huh: ;D

Melchior van Tweel

Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

ratje

Citaat van: xenion op oktober 16, 2011, 23:26:45 PM
Leuk! Het doorslaggevende kenmerk is toch die witte hoed en gele lamellen?
klopt en de mic.foto's waarschijnlijk. Hoewel die niet altijd even duidelijk zijn misschien.

ratje

Citaat van: WijnandvB op oktober 16, 2011, 23:30:41 PM
Mooi om dit topic te lezen.......

Wat denk je, dat ik ervan vind.... dan ben je in mijn ogen wel heeeeeeel erg ver, hoor!   :micro: :right:

Mvrgr, Wijnand.  ??? ;D
Dank je Wijnand. Zo heeeel ver ben ik niet hoor. Maar ook jij komt er verder mee, let maar op!!!! :duim: :duim: Veel topics lezen en vragen. Er bestaan geen domme vragen.