zonder microscoop geen determinatie mogelijk?

Gestart door WijnandvB, oktober 16, 2011, 15:11:05 PM

Vorige topic - Volgende topic

WijnandvB

Dag mensen.
Afgelopen donderdag- en vrijdagmiddag heb ik geprobeerd wat kleine paddenstoeltjes te vinden. Dat is ook wel gelukt maar begrijp ik het goed dat determinatie aan de hand van de foto's eigenlijk onbegonnen werk is voor een leek als ik? Niet dat dat zo erg is want ze zijn erg fotogeniek, vind ik maar het zou wel leuk zijn om de juiste naam te weten. Om ze allemaal mycena spec te nomen is ook niet alles. Of is het een kwestie van veel meegaan met kenners en ga je dan bepaalde soorten herkennen?
Hierbij wat voorbeelden.

Van alle soorten was de hoeddiameter niet meer dan ca 1 cm.
Gefotografeerd in Planken Wambuis.

Mvrgr, Wijnand.

grietaf

In ieder geval mooie foto's Wijnand!
De tweede lijkt me een Suikermycena (kleine korreltjes op hoed en steel als ze er niet afgeregend zijn; dat kun je zien met een loep).
Grieta.

xenion

Groeten,
Martin

ratje

Regelmatig met "kenners" meegaan scheelt wel veel. Meestal krijg je dan een lijst (NMV en aanverwante groepen) en zijn de lastige soorten gedetermineerd. Dit kan soms wel een paar weken duren. Je hebt dan wel de juiste naam bij de juiste foto. Het wil nog niet zeggen dat je dan alleen in het veld de juiste naam hebt, maar je krijgt wel meer oog voor details.

WijnandvB

Dank je wel, mensen.
M'n volgende excursie staat op 5 november gepland.
En ik vind vast iemand in de buurt die van deze wonderbaarlijk mooie wereld veel meer weet dan ik en waarmee ik af en toe op pad kan.

Voor de volgende excursie van waarneming.nl kan je me alvast inschrijven.

Mvrgr, Wijnand.

IngridBelser

Hoi Wijnand,

Vraag aan de deskundige bij jou in de buurt ff of ik ook mee kan. Ik wil nog zoveel leren.
met vriendelijke groet.

Ingrid

WijnandvB

Als ik die vind, zal ik het vragen. Maar goed, misschien kunnen we samen ook een keer op pad in Prattenburg. Twee weten allicht meer dan één.

Mvrgr, Wijnand.

grietaf

Vraag eens aan de NMV consul van Gelderland of er iemand bij jullie in de buurt woont die jullie verder op weg kan helpen.
Grieta.