Landelijke telling verwilderde parkieten

Gestart door laatvlieger, november 24, 2006, 13:09:00 PM

Vorige topic - Volgende topic

laatvlieger

Ja Maarten,

We missen inderdaad nog steeds vogels. Maar we komen nu tenminste enigszins in de buurt. Ik ben benieuwd of je nog wat kunt vinden.

Overigens ben ik de aankomende tijd (maand) even slecht tot niet bereikbaar (feestdagen en daarna nog vakantie) , dus denk niet dat we niet geinteresseerd zijn als het een lange tijd duurt voordat je een reactie krijgt!  
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

jessesven

Geen probleem, ik post gewoon de waarnemingen huer op dit forum.
Overigens blijven er ook nogal wat achter op de pleisterplaatsen 's-nachts.  

GerardL

CiteerWeten degene die het hier opnemen voor exoten eigenlijk wel dat bijna de gehele wereldpopulatie Albatrossen en diverse andere zeevogels (stormvogels) e.d. op uitsterven staan omdat de mens muizen en ratten heeft meegenomen (via schepen) naar eilanden rond Antarctica en daar dus exoten zijn.
Op een eiland waar geen vogels meer tot broeden kwamen heeft men recent deze exoten weggevangen (lees uitgeroeid) hier broeden sinds kort weer vogels waaronder een zeer zeldzame populatie fregatvogels.
Exoten zijn dus in staat de van nature voorkomende soorten te verdringen en zelfs ernstig in hun voortbestaan te bedreigen.
Het terugdringenvan exoten heeft niets maar dan ook niets met jagen te maken maar met het zo zuiver mogelijk houden van de inheemse "natuur". Lees hier, het behouden van van nature voorkomde soorten en dit geld niet alleen voor dieren maar ook voor (water)planten en andere levende organismen.
Helaas is dat ook nog maar 1 voorbeeld van uitstervende dieren.

Waar het mij om gaat, is het geen respect hebben voor het leven.
Wie heeft meer rechten om te leven ? En wie niet? En wie bepaald dat?

Kijk maar eens bij waarnemingen (vogels)  exoten, hoeveel er hier gezien zijn?
Wie gaat die dan uitroeien ?????

En hoe ga je die hybrides aanpakken die er al zijn ?

Je kunt streven naar de "ideale situatie"  en met voorlichting zorgen dat er geen "vreemden" meer hier naar Nederland komen, maar je kunt ze niet als ze hier zijn effe uitroeien en dan is het probleem voor de inheemse opgelost.

Het zijn niet de dieren die het doen, maar de beesten die ze hierheen halen.

Grtzzzz

Gerard





jessesven

Gerard ben je in de war of heb je teveel aan de drank gezeten. Ik hoop het laatste...dit is een topic over het FEITELIJK in kaart brengen van een exoot zonder een waardeoordeel. Een berichtje zoals je net postte hoort niet binnen dit topic maar bij "praat maar raak". laat ik verder maar niet schrijven wat ik denk :wub:  

geertje

Of het nou echt in dit topic thuishoort  :unsure:
Ze zijn in elk geval niet weg  :wub:
http://denhaag.rtvwest.nl/nieuwsitem/4145
Groeten,
Gera Nieland

Hortulana

Weer erg opvallend dat er pas weer echt wat in het Haagse ("politiek") aan de orde komt als de mens er last van krijgt... :(  en niet als er ecologische schade is.
(Overigens is het nog niet keihard wetenschappelijk aangetoond dat halsbandparkiet schadelijk is voor de inheemse avifauna, maar dit terzijde)

Araproject

Ja is wel opvallend dat nu onze rijksambtenaren (zie link) worden ondergepoept er ineens een probleem is met de Halsbandparkiet. Moet ook niet merken dat deze vogels ook maar een veer gekrengd wordt voor deze reden.

Overigens is het Korte Voohout al weer grotendeels verlaten nu het broedseizoen van de halsbanden weer begint.

Over de aanzienlijke aantallen kauwen die daar ook hun behoefte doen heb ik niemand gehoord overigens.

Groet,

Roelant
http://www.papegaai-ara.nl/category/papega...tacula-krameri/  

jessesven

CiteerWeer erg opvallend dat er pas weer echt wat in het Haagse ("politiek") aan de orde komt als de mens er last van krijgt... :(  en niet als er ecologische schade is.
(Overigens is het nog niet keihard wetenschappelijk aangetoond dat halsbandparkiet schadelijk is voor de inheemse avifauna, maar dit terzijde)
We weten nu toch onderhand allemaal wel dat HBP geen schade toebrengen aan holenbroeders? Niet iedere exoot is schadelijk.




characea

Misschien dat iemand het nog leuk vind (ga zelf nog eens opzoek naar het artikeltje..)

http://www.avifaunagroningen.nl/modules.ph...=viewtopic&t=77

jessesven

Aardig om nu op te letten: er vliegen juist in dit jaargetij veel net vliegvlugge HBP rond: gemakkelijk te herkennen aan het ontbreken van de lange staart en de afwakende roep. Veel HBP broeden ergens in het late najaar en winter (en niet zoals in de Sovonhandleiding) in mei.  

Jos Welbedacht

CiteerVeel HBP broeden ergens in het late najaar en winter (en niet zoals in de Sovonhandleiding) in mei.

Een tropische gewoonte?

Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

jessesven

Zou best kunnen, is in ieder geval een verklaring van het feit dat er in broedvogelinventarisaties vaak maar 1 of 2 paartjes HBP opduiken terwijl de soort in hetzelfde gebied explosief toenemen.

Araproject

Wethouder Ries Smits uit Den Haag geloofd dat Halsbandparkieten jonge spechten en Eekhoorns doden en opeten.

Als het niet zo treurig was dan was het grappig geweest....

Hier de quote:

Beste mevrouw *******,

Pas op voor geruchten!

Sedert enige tijd verzamelen honderden halsbandparkieten zich op het
Korte Voorhout. Hun aanwezigheid leidt tot een grote viezigheid op de
plaatsen waar twee haltes voor het openbaar vervoer zijn. Bij
regenachtig weer wordt het fiets- en loopgedeelte van de straat glad.
Bovendien ziet het erg smerig uit Om die reden heb ik het college van B
& W gevraagd de straat schoon te willen maken! Ik neem aan dat u daar
geen bezwaar tegen heeft.

Ook vraag ik bij het college naar de groeiende omvang van het aantal
halsbandparkieten omdat ik van natuur- en vogelliefhebbers hoor, dat de
groeiende kolonie een bedreiging is voor jonge spechten en  jonge
eekhoorns, die door de halsbandparkieten worden gedood en opgegeten.

Uw opmerking dat het CDA een dieronvriendelijke partij is wordt niet
nader gemotiveerd. Mag ik u vragen via www.cda.nl het partijprogram van
het CDA op dit onderdeel te willen raadplegen.

Met vriendelijke groet,

Ries Smits

Bron: http://forum.parkietenweb.nl/index.php?topic=10284.40

eline1234

Dit zegt in elk geval weer iets over het geweldig goede gebruik van achtergrondinformatie door politici... Als die mensen het voorbeeld voor de rest van Nederland moeten geven  :wacko:  
Eline

carel

CiteerOok vraag ik bij het college naar de groeiende omvang van het aantal
halsbandparkieten omdat ik van natuur- en vogelliefhebbers hoor, dat de
groeiende kolonie een bedreiging is voor jonge spechten en jonge
eekhoorns, die door de halsbandparkieten worden gedood en opgegeten.

Halsband parkieten zijn holenbroeders en dat ze wanneer een zwarte specht bv zijn nesthol uitgehakt heeft dit ingenomen word door de halsbandparkiet geloof ik wel
maar dat ze deze opeten geloof ik niet veel van.
Het is een zaadeter en geen vleeseter
een kever of meelworm lusten ze wel.maar daar houd het denk ik wel mee op.

voor de kleinere spechten zullen ze niet veel bedreiging vormen om de doodeenvoudige redenen dat ze in een nestgat van een grote bonte specht gewoon niet in kunnen, dit gat is te klein

een eekhoorn uit een gat jagen zou ook wel kunnen maar hier wonen de eekhoorns in een vrijstaand nest en niet in een hol
Carel van der Sanden

http://www.natuurlijk-erp.nl/

egilio

Ik van een wethouder van een grote stad wel een hoger niveau van taalgebruik verwacht. In zo'n kort stukje tekst al verschillende taalfouten en verkeerde zinsconstructies, waardoor een en ander onduidelijk wordt als je de tekst letterlijk interpreteerd zoals het er staat. Iets waar ambtenaren erg goed in zijn als ze iets gevraagd wordt.

Bijvoorbeeld:
CiteerOok vraag ik bij het college naar de groeiende omvang van het aantal
halsbandparkieten omdat ik van natuur- en vogelliefhebbers hoor, dat de
groeiende kolonie een bedreiging is voor jonge spechten en jonge
eekhoorns, die door de halsbandparkieten worden gedood en opgegeten.

Volgens mij wordt hier helemaal niets gevraagd. Hij constateert dat het aantal halsbandparkieten toeneemt. En schrijft dat hij het college daarnaar gevraagd heeft. Typisch geval van een ambtenaar die naar de bekende weg vraagt? Of is zijn vraag erop gericht geweest of het college de kolonie wil onderzoeken om er achter te komen of de kolonie in aantal verandert?

En zo zijn er nog wel meer. Een advocaat zou gehakt maken van zo'n stukje. Hoeveel spechten en eekhoorns zouden er bijvoorbeeld op het Lange Voorhout gezeten hebben voordat de parkieten er kwamen?
Egil
Currently in Oxford
Zambian Carnivore Programme

WildCRU
Take nothing but pictures, leave nothing but footprints and waste nothing but time[/i]

eline1234

2... een opgezette specht op n schoorsteenmantel en een opgezet eekhoorntje boven op een kast :P
Eline

geertje

De halsbandparkieten op het Korte Voorhout zijn nog steeds niet verdwenen.
Afgelopen avond ben ik erheen geweest met mijn zoon, en er zitten nog steeds honderden.
Een gigantisch gezicht! :wub:
Mijn excuses voor de krachtterm, maar mijn hand werd volgepoept  :wacko:

http://www.youtube.com/watch?v=sOGdgr0zgDM
Groeten,
Gera Nieland

laatvlieger

#78
Haha, het filmpje is wel erg leuk!
Het is grappig, dat ze er nu ook nog zitten, ik ben wel benieuwd hoeveel vogels er nu nog zitten.

Iedereen die in Den Haag woont, moet zeker eens gaan kijken, want het is zeker een mooi schouwspel!
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

geertje

Het zijn er echt enorm veel; hier is nog een filmpje waar ze aanvliegen (sommigen verzamelen op het Malieveld en vliegen dan in groepen naar het Voorhout); te lang doorgefilmd, want ik was helemaal onder de indruk:

http://www.youtube.com/watch?v=fU4pUz053TY
Groeten,
Gera Nieland

JohanvantBosch

CiteerHet zijn er echt enorm veel; hier is nog een filmpje waar ze aanvliegen (sommigen verzamelen op het Malieveld en vliegen dan in groepen naar het Voorhout); te lang doorgefilmd, want ik was helemaal onder de indruk:

http://www.youtube.com/watch?v=fU4pUz053TY
Is inderdaad een absolute aanrader voor iedereen. Ben afgelopen half jaar ook een paar keer wezen kijken.
Het filmpje geeft goed weer hoe het is, ook met het geluid en de chaos....

Ze verzamelen niet alleen voor op het Malieveld, maar ook langs de Hofvijver en op het eiland in de hofvijver.
volgens mij zijn het er nu wel duidelijk minder dan afgelopen winter. Toen zeker duizend, nu enkele honderden.

Arnoud Wilbrink

Sorry voor de late reactie maar aan het begin stond een vraag:
Zitten ze ook nog in Apeldoorn?
Nou ik woon in Apeldoorn en er zitten dagelijks zo'n 10 paar Monniksparkieten in de buurt van Laag Buurlo (kinderboerderij)
Ze zijn nu bezig met het maken van hun nesten.
Groet,
Arnoud Wilbrink

laatvlieger

#82
in Apeldoorn hebben waarschijnlijk nooit halsbandparkieten gezeten, alleen monniksparkieten. Het misverstand berust waarschijnlijk op een determinatiefout die in het verleden ooit gemaakt is. Tijdens de landelijke telling werden er nog 18 monniksparkieten in Apeldoorn geteld:
http://www.waarneming.nl/result_parkiet.php

zie ook:
http://www.papegaai-ara.nl/category/papega...tacula-krameri/
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

jessesven

Had er zojuist ruim 350 slaaptrek vanuit Overvoorde Rijswijk richting Den Haag.

wrvanesch

Dinsdag 19 Juni, vlogen kleine groepjes HBP (grootste: 20 exmpl) over het Valkenburgse meer richting Wassenaar (Zuid West). Ze kwamen uit de richting van Leiden.

Bovendien heb ik horen zeggen dat er een groep HBP was gesignaleerd aan de Laan van Willem Poot in den Haag, maar heb die zelf niet waargenomen.

MVG,

Willem van Esch  

Fabian Meijer

Citeerin Apeldoorn hebben waarschijnlijk nooit halsbandparkieten gezeten, alleen monniksparkieten. Het misverstand berust waarschijnlijk op een determinatiefout die in het verleden ooit gemaakt is. Tijdens de landelijke telling werden er nog 18 monniksparkieten in Apeldoorn geteld

Vanmiddag zag ik nabij De KSG( in De Parken, apeldoorn-noord) 2 halsbandparkieten in het wilhelminapark.



geertje

De laatste twee weken zie ik weer groepjes halsbandparkieten overvliegen tijdens schemer en 's morgens vroeg.
Slapen hbp's nu al weer in groepsverband na het broedseizoen?
Groeten,
Gera Nieland

geertje

Vanavond op de plek geweest waar ik vorig jaar een grote groep HBP's had gezien, en na oud en nieuw vertrokken waren.
De bomen zaten weer vol!
Zeker 4 a 500 parkieten heb ik gezien.
Geweldig gezicht :wub:  
Groeten,
Gera Nieland

marcel123

CiteerVoor de reportage vanhet TV-programma "U vandaag" [lokale TV-omroep] ben ik op zoek naar iemand die mee op pad wil en plaatsen in de stad Utrecht zelf of andere gebieden in onze provincie kan aanwijzen waar veel halsbandparkieten leven. Het liefst iemand die ook wat kan vertellen over het wel of niet oprukken van deze halsbandparkiet en de mogelijke gevolgen voor inheemse vogelsoorten. Vast dank voor de moeite.

Wouter Bolier

Reakties graag naar vogelnet_zonnet_nl


Toine

De Monniksparkieten zijn ooit eens ontsnapt bij Man in 't Veld in Apeldoorn.