Een natte dag in IJmuiden. 3kj Pontische Meeuw?

Gestart door ZLHaberham, oktober 14, 2011, 23:13:23 PM

Vorige topic - Volgende topic

ZLHaberham

Erg nat in IJmuiden afgelopen woensdag. Ongeveer honderdmiljoen zilvermeeuwen, en dit was eigenlijk de enige echt afwijkende... alle andere moeilijke blijken toch al snel 2kj zilvers. Ik meen hier een 3kj cachinnans in te zien, omdat
- hij al meteen opviel door zijn opgerichte, statige houding t.o.v. de zilvermeeuwen eromheen (ook de staande).
- een aanzienlijk wittere kop heeft dan de meeste andere grote meeuwen tp
- het oog nog erg donker is vergeleken bij duidelijke zilvers van die leeftijd.
- de snavel, hoewel groot, toch relatief slank. Waarschijnlijk sowieso een mannetje, dus dat is op zich niet vreemd.
-bijna geen zwart meer op de staart.

Paar foto's, en daarna ter vergelijking twee van een naar mijn idee duidelijke 3kj zilvermeeuw, die toch wel heer erg op deze vogel lijkt (Maar zaken heeft als kopstreping, een lichter oog, en een ander snaveltype). Zit ik er weer eens naast? Zoals altijd, bij voorbaat dank :).

3kj argentatus:

ZLHaberham

Zij? Dus toch niet sowieso een mannetje? ;) Erg groot, niettemin. OK, ik voer hem, eh, haar, het, in :). Dank!

Mars Muusse

De grootte is van een foto niet goed in te schatten als een vogel er alleen op staat. Maar laten we de vrouwen eens wat voortrekken bij meeuwen.
Als je in het veld de indruk had dat de meeuw erg groot was en een duidelijke gonyshoek had, kun je er beter een man van maken. Ik had beter kunnen schrijven "zij/hij mag op zeker."

ZLHaberham

Meestal laat ik de geslachtsbepaling bij meeuwen op "onbekend" staan, omdat ik niet weet hoe stabiel dat dimorfisme is, en het grootteverschil tussen meeuwen me regelmatig verbaast, zoals bij deze "gullzilla" die vorig jaar achter mijn huis zat:

De gonys is in de derde foto het best te beoordelen, denk ik. Aanwezig, maar afgerond in vergelijking met de zilvermeeuwen ernaast of het exemplaar op de vergelijkingsfoto's.

ZLHaberham

Dit was overigens ook een leuke die dag. Speculeer vooral over de herkomst ;). http://waarneming.nl/waarneming/view/61283815, Geen gedetaileerde foto's helaas.