zoetwaterpissebed?

Gestart door Jan van Duinen, oktober 13, 2011, 20:07:55 PM

Vorige topic - Volgende topic

Jan van Duinen

Ik zou graag willen weten of de determinatie klopt, dier liep op een kei, soms onder water dan weer boven water.
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/61215777
Gewone Zoetwaterpissebed - Asellus aquaticus gezien op 2011-10-13 Eeserveld
Foto's:

bij voorbaat dank Jan van Duinen

Arp

Ha Jan,

Qua koptekening zou ik meer aan Proasellus meridianus denken, maar dat is ook maar boekjeskennis - ik ken die soort zelf niet.

P.S. Je hebt mail ;)

Voor iedereen: Grüner (1965) is online te vinden (10MB)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Jan van Duinen

Hoi Arp,

Citaat van: Ton van Haaren op maart 26, 2011, 20:22:43 PM

Er zijn n.l. 3 soorten (zoetwater)waterpissebedden in Nederland: Asellus aquaticus met 2 gescheiden witte vlekken achter op de kop; Proasellus meridianus met een grote scherp begrensde mediane vlek achter op de kop en P.coxalis met een vlekkerige, niet scherp begrensde centrale vlek achter op de kop. Er zijn  natuurlijk nog meer kenmerken, waaronder de genitalien, maar de kopkleur is in de meeste gevallen voldoende.
Alle 3 de soorten zijn uitermate algemeen in Nederland.

Dit had ik gelezen maar als je ze niet allemaal gezien hebt vind ik het moeilijk, maar voel veel voor wat jij voorstelt.

Ton van Haaren

nee, is typisch A. aquaticus, een vlek op de kop die in het midden vooraan duidelijk ingesneden is. bij P. meridianus is de voorrand mooi recht afgesneden (wel enigszins sinusoide) zonder inbochting in het midden.
edit: ik zie nu ook fig. 80 op blz. 105 in Grüner, maar dat is eigenlijk A. aquaticus. Ik ga morgen eens kijken of ik wat tekeningen of foto's kan vinden en scannen voor jullie.
Met vriendelijke groet
Ton

"There's a fine line between fishing and just standing on the shore like an idiot."
-Steven Wright-

Arp

Zo zie je maar weer, ik had die overall wat meer effen gekleurd en met kleinere kopvlekjes in gedachte  :rolleyes:

Jan van Duinen

Hoi Arp en Ton,

@Arp bedankt voor de mail  :blink:

@Ton bedankt voor de naam en de uitleg.

dmsoes

"Voor iedereen: Grüner (1965) is online te vinden (10MB)"

Hoi Arp,

is deel 2 ook ergens te vinden?

Groeten,

Menno

Arp

Citaat van: dmsoes op november 15, 2011, 15:22:26 PM
is deel 2 ook ergens te vinden?
Bedoel je het deel voor de Landpissebedden? Die ben ik nog niet tegengekomen. Heb hem wel digitaal (ruwe scans) maar moet dat nog eens grondig kuisen voordat het "voor eigen gebruik" distribueerbaar is  :rolleyes: Er was nog iemand die wel interesse had, dus ik zal er maar eens voor gaan zitten, draaien, snijden, verkleinen moet niet teveel werk zijn, maar of ik OCR ga doen ... denk het maar even niet nog  :-\

P.S. Je weet dat pissebeddenproject.nl ook een toffe literatuurpagina met veel gelinkte PDFs heeft?

Ton van Haaren

in dit tijdschrijft staat ook wel een nuttig artikel (Vercouteren & Wouters 2008)
http://www.provant.be/nieuwsbrieven/uitgaves/leefomgeving/natuur_en_landschap/koepel_voor_natuurst/antenne_2008_4.jsp

Voor de geintereseerden staat in een of meerdere van de verschenen nummers ook nog wel een interessant artikel, met name onder het kopje natuurstudieartikelen.
Met vriendelijke groet
Ton

"There's a fine line between fishing and just standing on the shore like an idiot."
-Steven Wright-

dmsoes

Inderdaad bedoel ik het landpissebeddendeel.

Het is vast vloeken in de kerk maar ik zou graag een aanvullend werkje hebben op Berg & Wijnhoven. Is een van de Engelse werken evt. ook een aanvulling?

Groet,

Menno

Arp

Ha Menno,

Okay, ik ga m'n best doen het deze week rond te krijgen.

Aanvullend in welk opzicht? Meer soorten? Meer beschrijving/data voor de Nederlandse soorten?

Het determinatiewerk is nog steeds "volledig" op een handjevol beesten uit tropische kassen na. Twee daarvan vind je in de publicaties van Martin Soesbergen en er zijn er een paar andere wel gevonden maar nog niet zeker genoeg op naam gebracht voor publicatie.

Voor alle beesten die je buiten aantreft voldoet de sleutel. Meer informatie over de verspreiding en wat andere zaken vind je in deze:
Berg, M.P., M. Soesbergen, D. Tempelman & H. Wijnhoven, 2008
Verspreidingsatlas Nederlandse landpissebedden, duizendpoten en miljoenpoten (Isopoda, Chilopoda, Diplopoda)
EIS Nederland, Leiden (te bestellen voor € 12,50 via eis@ncbnaturalis.nl )

Maar veel van de gegevens staan ook op de website. Verder zijn de twee publicaties van Hay geweldige aanraders om een breder beeld te krijgen van de levenswijze van de soorten van de Ooijpolder:

Wijnhoven, H., 2000
Landpissebedden van de Ooijpolder: Deel 1. Verspreiding (Crustacea: Isopoda: Oniscidea)
Nederlandse Faunistische Mededelingen 11: 55-131
PDF

Wijnhoven, H., 2001
Landpissebedden van de Ooijpolder: Deel 2. Ecologie (Crustacea: Isopoda: Oniscidea)
Nederlandse Faunistische Mededelingen 14: 23-78
PDF

De engelstalige werken zijn goed, vergelijkbaar met de Nederlandse tabel en atlas. Ik zal je ook een scan doen van de Oliver & Meechan. De oude atlas is als PDF gelinkt op pbproj. Er is ook een nieuwer boek met kleurenfoto's, maar dat ken ik niet. GB kent een hadjevol soorten meer dan NL, maar de meeste daarvan zijn zeldzaam of incidentele import en in de boeken nauwelijks goed belicht.

Ook de Grüner geeft een aantlal (10-15 ofzo?)  soorten meer dan in NL bekend. De meeste goed beschreven met zinnige verspreidingsinfo, al is het hier en daar wat verouderd.

Voor de echte soortenrijkdom moet je in Zuid-Europa zijn, waar je meestal meteen tegen het probleem aanloopt dat je het meest uit tientallen oude publicaties met deels erg slechte beschrijvingen bij elkaar moet schrapen. Frankrijk is met de ook al wat gedateerde boeken van Vandel uit de serie Faune de France goed voorzien. Deze zijn nog steeds een absolute must have. Het eerste deel is inmiddels als PDF beschikbaar. De tweede heb ik sinds vorig jaar eindelijk compleet (als kopie), maar moet ik nog inscannen. Voor Noord-Frankrijk is er ook een recent en erg eenvoudig boekje verschenen met sleutels voor de soorten, tekeningen uit de Engelse publicaties en eigen kleurenfoto's - eenvoudig maar goedkoop en zeer de moeite waard (Gretia Nr.2 uitverkocht zie ik net). Griekenland en diens eilanden zijn door een 20/30-tal  publicaties van Schmalfuss uitstekend gedocumenteerd. De meeste daarvan zijn sinds begin dit jaar op BHL terug te vinden (Stuttgarter Beiträge zur Naturkunde), met de kanttekening dat er slechts zelden hele dieren zijn afgebeeld - meestal slechts een paar anatomische details.
Verder is het een beetje behelpen of terugvallen op erg oud spul - in elk geval de belangrijkste/omvattendste dingen niet online.

Als je over de grenzen heen wilt kijken is het eerste wat je op moet pikken de World Catalog en bijbehorende Bibliografie van Schmalfuss (zie lit.pag.)

dmsoes

Hoi Arp,

Waarom meer? Behalve aanvullingen op determinatiekenmerken (worstel zelf nu o.a. met dames Metatrichoniscoides) en een check kunnen doen op soorten die nog niet uit Nederland zijn gemeld maar misschien kunnen, vooral het feit dat leuke boekjes bij ondergetekende inspirerend werken!

Ben dan ook benieuwd naar die werkjes van je. Mijn dank is dan ook al vast groot.

Groeten,

Menno

Arp

Citaat van: dmsoes op november 17, 2011, 11:02:12 AM
(worstel zelf nu o.a. met dames Metatrichoniscoides)
:huh:

Nou maak je me nieuwsgierig  :lol: Verwacht je een andere Metatrichoniscoides in NL? Heb je geen mannetjes gevonden? Ik vermoed dat het via de dames erg hachelijk gaat worden, maar tot het tegendeel bewezen is zou ik in NL gewoon van leydigii uitgaan.

Of laat ik het anders formuleren: Als je een nieuwe soort Metatrichoniscus voor NL op de kaart wilt zetten willen we eigenlijk wel heel graag kereltjes zien/checken  ;D (lastig want zijn er minder dan dames).

Ik zie net dat er op de lijst van pissebeddenproject nog een aardig boek ontbreekt:

Gregory, Steve (2009) Woodlice and Waterlice (Isopoda: Oniscidea & Asellota) in Britain and Ireland. Field Studies Council. ISBN 978-0-9557672-8-9. info.

Die valt op te vatten als een vernieuwde uitgave van de atlas van Harding & Sutton, aangevuld met een aantal kleurenfoto's.

Van dat ding heb ik toevallig wat gefotografeerde pagina's op m'n laptop staan. Doe me even een e-mail adres (PM), dan gooi ik de pagina's voor beide Britse Meta's alvast naar je toe.

Edit: lamaar, heppetal ;)