Je weet niet welke vlindersoort je gezien hebt

Gestart door hiskodevries, juni 27, 2005, 12:15:01 PM

Vorige topic - Volgende topic

hiskodevries

Voor dit soort gevallen is de soort "vlinder onbekend"  toegevoegd in waarneming.nl
Voer de waarneming in.
voeg de foto(`s) toe
zet determinatie op onzeker. De kans is dan al groot dan een van de kenners dit al opvalt en de soort voor je vaststelt. Als je dit niet snel genog gaat kun je ook een bericht in dit forum droppen waarbij je de foto hier via de IMG knop kan toevoegen
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

laatvlieger

stel je hebt een vlinder waarvan je wel de naam hebt maar deze staat niet in de lijst???

Zo hadden wij een Seringenvlinder in Katwijk tijdens de nachtvlindernacht. Deze kan ik helaas echter niet invullen. Wat ik nu heb gedaan en ik besef dat het niet netjes is:
ingevoerd als onzekere ROUWMANTEL,
en bij bijzonderheden ingevoerd dat het om een seringenvlinder ging.

En zo zijn er nog een heleboel nachtvlindersoorten die niet op de lijst staan.

Zouden jullie misschien ook een invoer willen maken voor "niet op de lijst"
of iets dergelijks? Om dit soort problemen op te lossen.

Verder vroeg ik me af hoe ik commentaar bij andere dan mijn eigen waarnemingen achter kan laten??

groet!
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Vincent

Ontbrekende soorten kunnen hier gemeld worden: http://www.waarneming.nl/forum/index.php?showtopic=1370

De Seringenvlinder heb ik nu toegevoegd dus kun je je waarneming weer aanpassen naar de goede soort.

Commentaar leveren op waarnemingen van anderen kunnen alleen admins.
Vincent

JohanvantBosch

Vorige week was ik met een aantal vrienden in De Doort in Limburg. Op een veld vlogen erg veel blauwtjes, die we als icarusblauwtjes hebben gedetermineerd, hoewel we ze niet allemaal hebben bekeken. Op bijgaande foto een van de blauwtjes waar ons oog op viel (ik weet niet meer of het een mannetje of een vrouwtje was, maar dat check ik als nodig nog wel even bij de fotograaf. Wij hebben dit blauwtje ook als icarusblauwtje gedetermineerd, maar we vonden de onderzijde afwijkend:
- Wel erg dikke stippen op de voorvleugel
- Maantje in het midden (bijna) opgesplitst in twee vlekken
- erg grote wortelvlek, met nog een extra (kleine) stip ervoor
- Op de foto lijkt er bovendien nog een grote zwarte vlek aan de achterkant van de voorvleugel te zitten die deels schuilgaat achter de achtervleugel.

Heeft iemand dit vaker gezien?
Is dit een veel voorkomende afwijking?
Andere meningen of reacties?

Brand maar los
Groeten,
Johan

JohanvantBosch

Help,
Ik probeer de foto toe te voegen, maar het lukt niet.
Kan iemand mij een tip geven: bestand is niet te groot, het is een jpeg (andere vorm kiezen?)....
Johan

Julian

CiteerIk probeer de foto toe te voegen, maar het lukt niet.
http://www.waarneming.nl/forum/index.php?showtopic=1534

Hier staat hoe je een foto kunt toevoegen. Maar misschien kun je beter eerst een nieuwe topic beginnen, want dan wordt er waarschijnlijk sneller naar gekeken, dan hier.

Groeten,
Julian Overweg


douwehellinga

#7
Hallo,

De volgende vlinders zijn mij onbekend, deels gezien in Zuid-Frankrijk, april-mei.

Wie helpt?










han.endt

#8
Ja, hoor! Rietvink of Drinker, Euthrix potatoria.

Han.

BWoets

Met vriendelijke groet,
Bob Woets

Albert Vliegenthart

De eerste lijkt me een zilvervlek en het blauwtje kan ik niet met zekerheid zeggen. Ik vermoed een icarusblauwtje.

Albert

marcel123

#11
Eitjes op gewone agrimonie, wie weet welke soort?


BWoets

Met vriendelijke groet,
Bob Woets

han.endt

Beste Bob,

Het is Evergestis extimalis, Pyralidae.

Han.

BWoets

Met vriendelijke groet,
Bob Woets

BWoets

Met vriendelijke groet,
Bob Woets

han.endt

Hagendoornvlinder, Opisthograptis luteolata. Die staat toch echt in elk boekje.

Han.

BWoets

#17
Maar dit gaat sneller..  ;)

Dank u
Met vriendelijke groet,
Bob Woets

Elachista

Foto's van Douwe betreffen...
3. Tyta luctuosa
4. Lijkt me een soort Semiothisa, carbonaria?
5. Minucia lunaris
Groet,
Tymo

han.endt

CiteerFoto's van Douwe betreffen...
3. Tyta luctuosa
4. Lijkt me een soort Semiothisa, carbonaria?
5. Minucia lunaris
Ergens waren die antwoorden al door mij en Jeroen gegeven, maar die zijn nu niet meer te zien? Macaria lijkt me niet en zeker geen carbonaria. Het is Zuid-Europeaan, geen idee welke.

Han.

Elachista

CiteerJa, hoor! Rietvink of Drinker, Euthrix potatoria.

Han.
Van die laatste zag ik alleen dit, ik kan ook niet weten dat daar al antwoord op gegeven was..
Groet,
Tymo

Bram Rijksen


han.endt

Bram,

Het is een Kuifvlinder, Shargacucullia verbasci.

Gr.
Han.

acherontia

Het is of Shargacucullia verbasci of Shargacucullia scrophulariae, vanaf een foto niet uit elkaar te houden, de vindplaats kan helpen..., maar indien niet in de duinen aangetroffen zal het Shargacucullia sp. worden!

Jeroen

han.endt

#24
Ik heb aangenomen dat de vlinder recentelijk is gefotografeerd. De vliegtijd van scrophularia is nl.: 'De tot nu toe geregistreerde uiterste vliegdata zijn 23 mei en 1 juli' (Vlindernet).

Gr.
Han.

acherontia

Identiek aan de vliegtijd van verbasci......

Jeroen

Bram Rijksen

Dag heren,

Dit beest zat op 'onze' camping in Kerkwerve op Schouwen; wel aan de kust maar niet in de duinen (Prunjepolder). Is alweer een tijdje terug maar volgens mij iig nĂ¡ 1 juli... Zoek ik nog even uit. Jammer dat-ie niet op soort te determineren is.

acherontia

Op zich zou dat pleiten voor Shargacucullia verbasci, maar let wel dat dit misschien teveel gebeurt en er mogelijk ten onrechte uitgegaan wordt van de beperkte huidige kennis over de verspreiding van nachtvlinders. Kijk alleen maar eens wat voor aanvullingen er onlangs nog in Meijendel gedaan zijn op dit gebied (meerdere soorten gezien die niet bekend zijn uit de duinen van Zuid Holland)!

Jeroen

Elachista

Vlinder onbekend lijkt me Operophtera brumata, als ik naar de grootte van het berkenblaadje kijk - kan die niet missen.
Groet,
Tymo

han.endt

#29
Het gaat hier om de Kleine Wintervlinder, Operophtera brumata of de Berkenwintervlinder, O. fagata. Als ik de kleur en tekening op de ondervleugel bekijk gaat het hier mogelijk om de laatste. Exacte determinatie is vanaf alleen de onderzijde (nog) niet mogelijk.