een mooie rups uit augustus

Gestart door Loeky, oktober 13, 2011, 18:15:42 PM

Vorige topic - Volgende topic

Loeky

 Ook deze  rups komt uit het mapje met vraagtekens.Wil iemand mij er mee helpen?  Met de rupsen determinatie site kwam ik nergens.Alvast mijn dank!
  Loeky

Botervlieg

Hallo Loeky,

Het is geen vlinder-rups, maar een bladwesplarve.

Welke soort weet ik niet.

Groetjes, Marleen


Arp

#3
Er zijn er een paar die erg op elkaar lijken:
http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=93226.msg625516#msg625516

Zie ook hier: http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=165370.msg1068868#msg1068868

Dan zou deze wellicht ook T.mandibularis moeten zijn?

P.S. Kloppen de foto's op waarneming.nl wel ??!?
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Loeky

Marleen : hartelijk dank voor je hulp. Ik ben er voor de tweede keer ingelopen ( dat het dus geen
"echte "rups is).Ik moet er nog eens heel goed naar kijken!
groetjes Loeky

Loeky

 J.van Leeuwen en Arp : dank je wel voor jullie reactie's.
  Ik heb de discussie er over gelezen. Ik wacht nog even af of er een eensluidend antwoord te vinden is.
  Zo ja, dan zal ik hem invoeren. Ik denk, dat anders de verwarring nog groter wordt.
  Veel dank voor al deze moeite, Loeky

Botervlieg

Citaat van: Loeky op oktober 13, 2011, 20:10:45 PM
Marleen : hartelijk dank voor je hulp. Ik ben er voor de tweede keer ingelopen ( dat het dus geen
"echte "rups is).Ik moet er nog eens heel goed naar kijken!
groetjes Loeky

Hallo Loeky,

Het is redelijk eenvoudig, en staat hier uitgelegd.

Als de "rups"  1 tot 4 buikpoten heeft is het een vlinderrups, zo niet, is het wat anders.

Groetjes, Marleen

Arp

Hoi Loeky,

Voor zover ik me correct herinner ging de discussie er vooral over of de beesten met donkere onderkant marginella of thompsoni zijn. Voor de larve met de lichte onderkant, op hoefblad, ben ik nog geen alternatieven tegengekomen en lijkt mandibularis dus een aannemelijke optie.

Ik zou voorstellen dat je deze als onzekere larve Tenthredo mandibularis invoert en afwacht of de (Blad)Wespenadmin je adviseert om deze op zeker te zetten of de soort te veranderen.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Arp

Deze zou dus volgens de momenteel geldige literatuur/kennis inderdaad mandibularis moeten zijn (zegt Ingrid ;) ).

Voer je hem in?
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Loeky

Dank je wel Marleen. Inderdaad redelijk eenvoudig. Ik heb deze determinatie gedaan en niet goed gekeken. Zal nu niet weer gebeuren, denk ik.
Weer wat geleerd en vooral beter lezen!
Met groetjes Loeky

Loeky

Arp, ik zal hem invoeren op de wijze, die jij aangaf. Dank voor alle hulp.
m.vr.groet Loeky

Arp

Ha Loeky

Je hoeft je niet te verontschuldigen hoor - je had het prachtig hier nagevraagd en was door de link van Jan op het verkeerde been gezet ;)

Hartelijk dank voor het invoeren :)

Mag ik nog even reclame maken voor een "feature" van waarneming.nl die ik erg nuttig vind?:

Het is mogelijk om bij je waarneming een link toe te voegen naar een plek op internet waar meer info over de determinatie te vinden is, zoals bijvoorbeeld dit forumdraadje. Mensen die de waarneming later bekijken (bijvoorbeeld een wespenadmin?) kunnen dan makkelijk de discussie terug vinden om na te gaan hoe je aan de naam gekomen was.

Je kunt dat doen door bij je waarneming rechts, onder het kopje "Opties", de keuze "Externe link toevoegen"  aan te klikken en daar een link voor dit forumtopic in te plakken.

Moet niet, niks moet, maar het is wel erg nuttig - vind ik  ;)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Botervlieg

Citaat van: Loeky op oktober 14, 2011, 18:24:01 PM
Dank je wel Marleen. Inderdaad redelijk eenvoudig. Ik heb deze determinatie gedaan en niet goed gekeken. Zal nu niet weer gebeuren, denk ik.
Weer wat geleerd en vooral beter lezen!

Hallo Loeky,

Het geeft niets hoor. We hebben het allemaal mogen leren, dus jij ook.
En de volgende keer helpen we je evengoed weer hoor.

Op deze manier leren we allemaal steeds weer bij. Ik zit ook wel eens helemaal verkeerd. Iedereen denk ik wel eens.

Groetjes, Marleen

Loeky

  Bedankt voor je steun en vriendelijke woorden Marleen.
    gr. van Loeky