Status Polistes dominulus en P. gallicus

Gestart door Auratus, oktober 13, 2011, 14:30:59 PM

Vorige topic - Volgende topic

Auratus

Afgelopen zomer heb ik in Portugal een mannetje Polistes gevangen. Op het eerste gezicht duidelijk een Polistes dominulus, maar bij het invoeren in Observado stuit ik op de invoermogelijkheid Polistes dominulus/gallicus en P. gallicus. Dat triggerde mij om op zoek te gaan naar de kenmerken van P. gallicus. Die kenmerken kan ik echter niet vinden, wel een mededeling dat P. gallicus een synoniem is van P. dominulus. Binnen Observado lijkt dat echter niet het geval te zijn en wordt er onder alle drie de mogelijkheden ingevoerd.

Wie kan mij helpen aan de juiste status van de soorten en de eventuele verschillen?

Alvast bedankt.
Groet,

Jan

Jorgen

Zie het topic 'Determinatie van bijen, wespen & mieren.'

In het artikel van Jan Smit over Polistes staat het goed uitgelegd. De soort die men vroeger P. gallicus noemde, bleek P. dominulus te zijn. Maar nog een andere soort is dan wel als een geldige P. gallicus benoemd. Deze komt ook in Zuid-Europa voor. P. dominulus wordt nu overigens P. dominula genoemd.

De sleutel van Dvorak en Roberts voor de Centraal-Europese soorten bevat kenmerken om ze uit elkaar te houden.
------------------------------------------------
Jorgen Ravoet
http://picasaweb.google.nl/Jorgen.Ravoet

Auratus

Dank je Jorgen. Het antwoord was dus niet zo moeilijk te vinden.
Groet,

Jan