Hoofdmenu

locatieprobleem

Gestart door bedovertrek, oktober 12, 2011, 21:38:06 PM

Vorige topic - Volgende topic

bedovertrek

Ik heb net de app geïnstalleerd en eens uitgetest door een zanglijster in te voeren hier in m'n tuin.
Er blijkt iets verkeerd te zijn met de locatiebepaling, het gaat over deze waarneming: http://waarneming.nl/waarneming/view/61202873
Terwijl ik eigenlijk in Otegem, België woon....
als ik de google maps app open op mijn telefoon wordt wel de juiste locatie weergegeven.
Iemand die weet hoe dit komt?
alvast bedankt!


Thijs Calu
Mvg,
Thijs Calu

Alex Kwak

je hebt een waarneming ingevoerd met een vaste coordinaat.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

bedovertrek

#2
Citaat van: Alex Kwak op oktober 12, 2011, 22:04:31 PM
je hebt een waarneming ingevoerd met een vaste coordinaat.


Bedankt, dacht het min of meer opgelost te hebben met te klikken op 'omgeving' en dan 'vernieuwen'.
Na een tijdje wachten constateerde hij dat hij een nieuwe locatie had gevonden en vond hij wel de juiste plek.


Echter, als ik weer ergens anders wil invoeren onthoud hij  de vorige locatie.
Dus waarschijnlijk zit er inderdaad nog iets fout in de instellingen. Ik heb 'automatisch gps' en gps interval 1 sec ingesteld, maar hij vindt geen gps fix (maar zoals gezegd bv wel in google maps, apart van de obsmapp applicatie)


Ik zie onderaan inderdaad ook een vaste locatie ingesteld, maar ik kan dit niet aan of uit zetten (?)


(is nog even wennen, zo'n smartphone  ::) )


Thijs
Mvg,
Thijs Calu

hiskodevries

Thijs, een 'vaste locatie' genereer je alleen als je in het invoerscherm op de icoon achter de gps klikt en kies voor actie voltooien met : 'Vaste locatie'
als je die keuze niet meer krijgt heb je dit als default aktie ingesteld en moet je dat ongedaan maken
zie ook http://waarneming.nl/pda/obsmapp/obsmapp.html
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

bedovertrek

#4
Heb mijn instellingen gereset naar de standaard-instellingen. Bij mijn weten dus niet met een vaste locatie.
Het probleem lijkt te zijn dat hij geen gps fix krijgt... Locatie blijft onbekend


Ik krijg geen keuzemenu meer als ik op het radaricoontje klik (gisteren wel) , hij gaat gewoon naar een google maps kaart waar ik het vorige heb ingevoerd.
:rolleye:


Thijs
Mvg,
Thijs Calu

hiskodevries

thijs,
bij de instellingen van je telefoon kopje locatie staat toch wel 'gps satellieten gebruiken'  aan ?
( hoewel als dit uitstaat krijg je dat scherm gelijk in beeld als je gaat invoeren) dat is het dus ook niet
welke android versie gebruik je <2.1 ? ->  Updaten naar 2.1 of hoger
in obsmapp staat bij instellingen locatie-> automatisch gps aangevinkt natuurlijk
en je staat buiten ?
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

bedovertrek

Citaat van: hiskodevries op oktober 13, 2011, 12:25:28 PM
thijs,
bij de instellingen van je telefoon kopje locatie staat toch wel 'gps satellieten gebruiken'  aan ?
( hoewel als dit uitstaat krijg je dat scherm gelijk in beeld als je gaat invoeren) dat is het dus ook niet
welke android versie gebruik je <2.1 ? ->  Updaten naar 2.1 of hoger
in obsmapp staat bij instellingen locatie-> automatisch gps aangevinkt natuurlijk
en je staat buiten ?


Dag Hisko,


Bij mijn gewone instellingen staat GPS-satellieten aangevinkt.
Android 2.2
bij Obsmapp staat automatisch gps inderdaad ook aangevinkt...


Nu aan 't proberen via wi-fi (zou toch gemakkelijk moeten lukken voor gps-bepaling+ t feit dat mijn google maps app wel perfect weet waar ik ben)
Ik zal straks nog eens buiten proberen...


Thijs
Mvg,
Thijs Calu

hiskodevries

thijs
googlemaps gebruikt ook je telefoonlocatie
voor obsmap zijn echt satellieten nodig en die zijn buiten
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

zwarteleeuwerik

zelfde probleem hier (en buiten) ; automatisch gps staat aan , vaste plaats uit, android 2.3 en krijg geen fix (plaats blijft onbekend)gebruik open streetmaps .
Erik vb.

hiskodevries

Erik en Thijs,
je opent obsmapp
gaat naar het invoerscherm
je staat buiten, en (bij mij) na 3 seconden heb ik de coordinaten in beeld, dus niet de kaart opstarten, gewoon wachten tot de coordinaten achter het gps icoon verschijnen.
Dan kun je, als dat nodig mocht zijn, een kaart opstarten om de postitie van de waargnomen soort te corrigeren t.o.v. de plek van de waarnemer.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

zwarteleeuwerik

is opgelost, bij mij duurt het wel geen 3 sec maar meer .bedankt.
Erik vb.

bedovertrek

Is bij mij ondertussen ook opgelost. Hangt blijkbaar sterk af van de locatie.


Hier thuis regelmatig problemen om een goede fix te krijgen. Maar al bij al en met het nodige geduld lukt het dus wel.

Bedankt voor de hulp!


Thijs
Mvg,
Thijs Calu

j.simons

Alex,
bij het invoeren van waarnemingen zie ik het icoon voor GPS altijd paars als ik terugkom van een keuze lijst (bv selecteer soort) het duurt dan enkel seconden voordat de status weer groen is.
kan ik hieraan dmv instellingen iets verbeteren of is dit een bug.
ik zie dit sinds de versie waarbij na het verlaten van google maps of OSM direct de lokatie wordt opgeslagen.

Ik heb gps automatisch aan, toch wordt er gerelmatig om gevraagd. kortom ik moet steeds zelf gps aanzetten.
als het niet aanstaat dan kom ik niet uit het scherm voor de locatie zonder eerst gps aan tezetten.
blijkbaar verwacht obsmapps een gps signaal maar kan het er niet tegen als dat niet aanstaat en kan het zelf niet de GPS aanzetten.
herkent iemand dit?
wat is er aan te doen?

groeten Joost

Alex Kwak

Citaat van: j.simons op oktober 17, 2011, 13:55:18 PM
bij het invoeren van waarnemingen zie ik het icoon voor GPS altijd paars als ik terugkom van een keuze lijst (bv selecteer soort) het duurt dan enkel seconden voordat de status weer groen is.

Dit is enerzijds om de batterij te sparen, en anderzijds om te voorkomen dat bij terugkomst bij het invoerscherm er nog honderden gps-wijzigingen verwerkt moeten worden.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Alex Kwak

Citaat van: j.simons op oktober 17, 2011, 13:55:18 PM
Ik heb gps automatisch aan, toch wordt er gerelmatig om gevraagd. kortom ik moet steeds zelf gps aanzetten.
als het niet aanstaat dan kom ik niet uit het scherm voor de locatie zonder eerst gps aan tezetten.
blijkbaar verwacht obsmapps een gps signaal maar kan het er niet tegen als dat niet aanstaat en kan het zelf niet de GPS aanzetten.
herkent iemand dit?
wat is er aan te doen?

Dit herken ik niet, iemand anders wel?
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

j.simons

Citaat van: Alex Kwak op oktober 17, 2011, 17:51:28 PM
Citaat van: j.simons op oktober 17, 2011, 13:55:18 PM
bij het invoeren van waarnemingen zie ik het icoon voor GPS altijd paars als ik terugkom van een keuze lijst (bv selecteer soort) het duurt dan enkel seconden voordat de status weer groen is.

Dit is enerzijds om de batterij te sparen, en anderzijds om te voorkomen dat bij terugkomst bij het invoerscherm er nog honderden gps-wijzigingen verwerkt moeten worden.

OK, heeft de instelling 'gps interval' daar nog invloed op?
heeft een kort interval sneller een nieuwe fix?

groeten Joost

j.simons

Citaat van: Alex Kwak op oktober 17, 2011, 17:51:51 PM
Citaat van: j.simons op oktober 17, 2011, 13:55:18 PM
Ik heb gps automatisch aan, toch wordt er gerelmatig om gevraagd. kortom ik moet steeds zelf gps aanzetten.
als het niet aanstaat dan kom ik niet uit het scherm voor de locatie zonder eerst gps aan tezetten.
blijkbaar verwacht obsmapps een gps signaal maar kan het er niet tegen als dat niet aanstaat en kan het zelf niet de GPS aanzetten.
herkent iemand dit?
wat is er aan te doen?

Dit herken ik niet, iemand anders wel?

OK, ga het precies uitzoeken wanneer het optreed zodat je het mogelijk na kunt maken.
ik heb geen idee sinds wanneer dit optreed. ik heb het namelijk wel lang goed zien gaan.

groeten joost

JackBr

#18
Dit "probleem" heb ik eerder al een keer uitgelegd op dit forum; weet zo snel niet meer welk topic.

GPS automatisch aan betekent:     De GPS mag direct een locatie verkrijgen wanneer het invoerscherm van ObsMapp wordt gestart.

Android heeft echter een soort rechtensysteem voor applicaties. (Instellingen->Locatie).
Als je hier het vinkje bij GPS-satellieten gebruiken UIT zet, zet je niet de GPS zelf uit, maar ontneemt je apps het recht om de GPS te mogen gebruiken.

Op het moment dat je dan ObsMapp opstart, wil de app GPS gebruiken, maar dat mag hij niet doen omdat hij dat recht niet heeft: conflict. Vandaar dat je dat scherm er weer voor krijgt. Je moet het zien als: "ObsMapp wil GPS gebruiken. Wilt u dit toestaan?".

Als je dit vervelend vindt moet je gewoon het vinkje bij GPS aan laten staan. Het is dus niet zo dat de GPS dan ook meteen aanstaat.

Het is vanzelfsprekend niet mogelijk dat ObsMapp zichzelf het recht geeft om te doen wat jij als gebruiker hem verboden hebt ;)

Hopelijk is het zo duidelijk :)
Jack Brouwer, ontwikkelaar ObsMapp BETA (t/m versie 0.9.6)

Alex Kwak

Bedankt Jack, leuk dat je nog steeds meeleest!

Alex.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

j.simons

Citaat van: JackBr op oktober 18, 2011, 13:25:56 PM
Hopelijk is het zo duidelijk :)

jack,
bedankt voor je uitleg (nogmaals)
altijd gps aan heeft ook zijn nadeel.
maar als je in het veld bent aanzetten helpt.

groeten Joost

hiskodevries

Citeeraltijd gps aan heeft ook zijn nadeel.
gps wordt alleen aangezet als een programma daarom vraagt, nooit zonder reden.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Bert van Rijsewijk

Citaat van: hiskodevries op oktober 19, 2011, 08:38:02 AM
Citeeraltijd gps aan heeft ook zijn nadeel.
gps wordt alleen aangezet als een programma daarom vraagt, nooit zonder reden.
Ik heb een HTC Wildfire:
Als ik de gsm aanzet kan ik via menu, instellingen, locatie zien of GPS-satellieten gebruiken is aangevinkt: is normaal niet aangevinkt.
Start ik ObsMapp op en ga ik via het menu naar Waarneming dan wordt me gevraagd  te kiezen Draadloze Netwerken gebruiken of GPS-satellieten gebruiken en kies ik voor het aanvinken van GPS-satellieten gebruiken.
Stop ik met waarnemen en stop ik ObsMap dan kan ik weer via menu, instellingen, locatie zien dat GPS-satellieten gebruiken nog steeds is aangevinkt (in groen) en is het satelliet icoontje zichtbaar in de balk.
Als ik dit zo laat dan is de accu na ~8 uren leeg terwijl de accu normaal veel langer (5 dagen?) meegaat.
Ik moet dus GPS-satellieten gebruiken uitzetten om de accu te sparen.
Bert.

jvogels

Even checken of obsmapp niet stiekem op de achtergrond draait? Volgens mij maakt het uit of je op de home knop drukt of op de back knop...

Bert van Rijsewijk

Citaat van: jvogels op oktober 20, 2011, 01:09:24 AM
Even checken of obsmapp niet stiekem op de achtergrond draait? Volgens mij maakt het uit of je op de home knop drukt of op de back knop...
Als ik op de home knop druk blijft ObsMapp actief, als ik op de back knop druk blijft ObsMap niet actief en moet ik het programma opniew laden.
In beide gevalllen blijft de Gps ontvanger actief.
Bert.

DunesUnLimited

Het is normaal Android gedrag dat een applicatie actief blijft als je opde home knop drukt, je kan dan nog even wat tussen door doen. Er is eerder door Alex al uitgelegd dat de GPS setting alleen aangeeft dat een applicatie de gps MAG gebruiken, hij staat niet echt aan.

Bernard
Bernard van Duijnen

jvogels

#26
Staat de GPS ook getoond in de statusbalk bovenaan, of staat alleen aangegeven dat je GPS aangezet is ergens op je buroblad, of instellingen?

Een android die 5 dagen zonder lader kan heb ik overigens nog niet gezien, of je moet 5 dagen je scherm niet aan hebben staan.
Overigens gaat bij mijn telefoon de gps netjes op stand-by, zelfs als ik op de home knop druk en obsmapp dus nog draait op de achtergrond.

Bert van Rijsewijk

#27
Citaat van: jvogels op oktober 20, 2011, 11:01:04 AM
Staat de GPS ook getoond in de statusbalk bovenaan, of staat alleen aangegeven dat je GPS aangezet is ergens op je buroblad, of instellingen?

Een android die 5 dagen zonder lader kan heb ik overigens nog niet gezien, of je moet 5 dagen je scherm niet aan hebben staan.
Het GPS icoontje blijft zichtbaar. Als er geen 'fix' is zie ik een 'knipperend' icoontje, wat volgens mij aangeeft dat de GPS ontvanger druk bezig is.


Na een nacht zonder scherm en zonder GPS is het accu icoontje vrijwel 100%, met GPS actief is de accu helemaal leeg.
Bert.

jvogels

wat voor soort android telefoon heb je?

Alex Kwak

Citaat van: Bert van Rijsewijk op oktober 19, 2011, 17:37:55 PM
Start ik ObsMapp op en ga ik via het menu naar Waarneming dan wordt me gevraagd  te kiezen Draadloze Netwerken gebruiken of GPS-satellieten gebruiken

Zet in het locatie-menu van ObsMapp de optie Automatisch Gps op Aan.

PS. Ik heb -ook op een Wildfire- je verhaal precies nagespeeld, maar bovenstaande en het feit dat de gps aan blijft treedt bij mij niet op.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!