"kleine" bruine hoedjes

Gestart door WijnandvB, oktober 12, 2011, 18:23:48 PM

Vorige topic - Volgende topic

WijnandvB

Dag mensen.
In de veronderstelling verkerend dat een soort "dubbele" steel de determinatie zou vergemakkelijken, ben ik inmiddels het spoor bijster. Ik ga uit van een franjehoed maar mogelijk zit ik er helemaal naast. Hellup.....

Groeit op stronk, vermoedelijk eik. Diameter hoed ca 5 cm. Geen specifieke geur of smaak. Vrij stevig/taai m.n steel.

Is de soort aan de hand van de foto's te determineren? Zo ja, welke is het?

Mvrgr, Wijnand.

IngridBelser

Hoi Wijnand,

Ik zie dwarsverbindingen tussen de lamellen..............
met vriendelijke groet.

Ingrid

WijnandvB

Ja, ik ook maar jij bent al verder dan ik met "de kleine bruine dingetjes"......

han.endt

De dwarsverbindingen tussen de lamellen wijzen op de Helmmycena en aangezienhet hele zwammetje hier op lijkt.......

WijnandvB

Dank je wel, Han.
Om deze soort uit het boekje van Gerhardt te halen, moet je bijna helderziende zijn..... en zoeken op internet met dwarsverbingen, lamellen, padde(n)stoel leverde geen bruikbare hits op.

Helmmycena, ook weer een soort om nooit te vergeten. Over de steel lees ik weer geen bijzonderheden.

Mvrgr, Wijnand.

grietaf

In het boekje van Gerhardt staat bovenaan de bladzijde wèl de kleur van het sporenpoeder (sporee). Het is erg onwaarschijnlijk dat een paddenstoel met zulke witte lamellen als de jouwe een Franjehoed zou zijn.
Grieta.

WijnandvB

Dank je wel voor de aanvulling, Grieta.

WijnandvB

Geen probleem, hoor, Ingrid.
Ik ben niet van het "gevoelige" type (geen lange tenen, zie je. Wel grote voeten.....  ;) )

Mvrgr, Wijnand