Arend?

Gestart door paulus58, oktober 12, 2011, 14:23:29 PM

Vorige topic - Volgende topic

paulus58

Deze vogel gezien in de Waterleidingduinen op 16 januari 2011 om 11.15 uur. Een betere foto heb ik helaas niet voorhanden. Wat ik niet kan plaatsen zijn de relatief korte, brede vleugels in combinatie met de 6 handpennen. Wie weet raad?
Met vriendelijke groet,

Paul en Wen Yao van Wieringen

hmbes

#1
Ziet eruit als Harris' Hawk ofwel Woestijnbuizerd (Parabuteo unicinctus). Zes vingers klopt, lichte staart met brede donkere eindband ook. Als je afbeeldingen bekijkt, let er dan op dat er behoorlijke kleurverschillen zijn, vooral in de ondervleugels.

Groeten Huug

BramtK

Daar denk ik ook aan.
Groeten,

Bram ter Keurs

Rikstar

en ik ook, mocht de waarnemer meer bevestiging willen krijgen  :angel:

Citaat van: BramtK op oktober 12, 2011, 15:34:02 PM
Daar denk ik ook aan.
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

paulus58

Beste Rik, Bram en Huug,

Allereerst mijn dank voor jullie eensgezinde antwoord. Dat mij overigens toch wel heel erg verbaasde. Want ik ken de woestijnbuizerd als een vogel die populair is bij valkeniers. Het zou hier dus om een ontsnapt exemplaar moeten gaan. Ik ben gaan zoeken naar meer informatie over deze vogel en zag inderdaad dat er wel eens één ontsnapt. Zelf heb ik toch nog een lichte twijfel voordat ik hem ga melden. Wat mij opviel bij de andere foto's die ik heb gevonden van deze vogel zijn de relatief lange staart plus de witte band op het uiteinde daarvan. Dat mis ik bij mijn foto. Heeft iemand daar een verklaring voor?
Met vriendelijke groet,

Paul en Wen Yao van Wieringen

hmbes

Inderdaad, die witte band is niet erg te zien. Misschien een jonge vogel? Staart gesleten door verkeerde kooi (want ja, het is ws. een ontsnapte vogel). De foto is met flink tegenlicht.

Huug

JohanvantBosch

Ik vind het een beetje een vreemd ding. Mijn eerste gedachte was eigenlijk een Kraai... daarbij zou het licht aan de staartbasis iets met de belichting/oplichting van de foto te maken moeten hebben.

paulus58

Beste Johan,

Bedankt voor je reactie, maar een kraai was het zeker niet. Het was een roofvogel, maar geen buizerd, havik, sperwer of kiekendief die ik in dat gebied eerder heb gezien. Deze had wel meer het formaat buizerd. Ik denk dat ik hem ga melden als woestijnbuizerd.
Met vriendelijke groet,

Paul en Wen Yao van Wieringen

JohanvantBosch

Misschien sta ik wel helemaal alleen met mijn 'Kraai', maar ik vraag me af waarom het volgens jou geen kraai is.

Ik zie een geheel donkere vogel, op een grijsachtige waas op de onderstaart na. Met een silhouet dat erg lijkt op dat van een kraai kwa verhoudingen, bouw, vleugel en staartlengte/breedte, met zes vingers aan de vleugel en volgens mij een vrij lange snavel. Dat laatste is lastig te zien doordat de snavel deels wegvalt voor de kop, waarschijnlijk doordat de vogel de snavel schuin  naar onder houdt.

Maar ik hoor graag op welke punten ik de foto verkeerd interpreteer.

Ben Gaxiola

Hoe verklaar je dan de kleur van de tenen?
Ben Gaxiola

paulus58

Het is eenvoudigweg geen kraai omdat ik geen kraai heb waargenomen. Behalve dat ik de foto heb gemaakt, heb ik hem natuurlijk ook zien vliegen. Het was een donkerbruine roofvogel, die ik niet kon thuisbrengen. De helaas erg slechte foto is dus niet het enige uitgangspunt.  Woestijnbuizerd is wat mij betreft nog steeds het meest waarschijnlijke.
Met vriendelijke groet,

Paul en Wen Yao van Wieringen

JohanvantBosch

Citaat van: Ben Gaxiola op oktober 13, 2011, 14:43:14 PM
Hoe verklaar je dan de kleur van de tenen?
Dat kan ik eigenlijk niet verklaren... Bij uitvergroten van de foto lijkt die grijze waas toch wel iets meer dan een grijze waas....

paulhoekstra

Mij lijkt het een beetje een witbandzeearend, alhoewel Woestijnbuizerd logischer is als ontsnapte soort.
groeten,
Paul

Guus Peterse

Citaat van: paulhoekstra op oktober 14, 2011, 03:27:43 AM
Mij lijkt het een beetje een witbandzeearend, alhoewel Woestijnbuizerd logischer is als ontsnapte soort.
Smiley vergeten?
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Rikstar

#14
ben bang van niet Guus :angel:
nu snap ik waarom die foto's zo vaak fout beoordeeld worden........ oke flauwe opmerking. (hecht er niet teveel waarde aan)
ps. ik dacht dat dit topic na de 4de reactie al afgesloten kon worden.

Citaat van: guusp op oktober 14, 2011, 09:54:55 AM
Citaat van: paulhoekstra op oktober 14, 2011, 03:27:43 AM
Mij lijkt het een beetje een witbandzeearend, alhoewel Woestijnbuizerd logischer is als ontsnapte soort.
Smiley vergeten?
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

Vincent Hart

Citaat van: Rikstar op oktober 14, 2011, 11:54:38 AM
nu snap ik waarom die foto's zo vaak fout beoordeeld worden........ oke flauwe opmerking. (hecht er niet teveel waarde aan)
Wees gerust, Rik: We zijn er aan gewend dat je maar wat roept.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Rikstar

#16
weet ik vincent, vaak onzin, maar soms ook een zinvolle bijdrage  ;)
dat heb je al je fulltime betaald binnen moet zitten  :(  = vervelen
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre