(Wilde) zwijnen in Thailand

Gestart door edokreuzen, oktober 12, 2011, 12:57:30 PM

Vorige topic - Volgende topic

edokreuzen

Ik zou graag willen weten welke soort dit is. Ik heb er de afgelopen tijd ondertussen al enkele uren aan besteed om er bijvoorbeeld via internet achter te komen welke (onder)soort dit is. Maar het lukt me nog steeds niet. Wie weet raad? Ik kwam hen tegen in een gebied in het prachtige Nationaal Park Khao Sam Roi Yot, waar in de wijde omgeving géén mens woonde/woont. Dus volgens mij geen "cultivars" :rolleyes:. Het betreft deze waarneming:

http://observado.org/waarneming/view/61194887
Wild Zwijn - Sus scrofa gezien op 2008-12-19 Thailand - Prachuap Khiri Khan
Foto's:










Bij voorbaat dank: Edo Kreuzen.
Pluk de dag én haast u langzaam!!

Theo Linders

De enige wilde varkenssoort die in Thailand voorkomt is het wild zwijn (Sus scrofa vittatus), maar deze dieren lijken mij gewoon (verwilderde) "huis"varkens, al lijkt het dier op de op een na laatste foto welk kenmerken te vertonen van een wild zwijn. De neus is daar een stuk langer en hij is een stuk hariger, maar echt overtuigend vind ik hem ook niet. Wat mij betreft kun je ze invoeren als feral pig, al bestaat die nog niet op observado...
mvg,
Theo Linders

www.jnm.nl
www.zootierliste.de

edokreuzen


Hallo Theo,

De meeste van jouw overwegingen en mededelingen had ik zelf ook al in ogenschouw genomen. Ik vermeldde bij voorbeeld niet voor nix dat er in de wijde omgeving géén mens lijkt te wonen. Ook waren er daar in al die vier dagen dat mijn vrouw & ik er uitvoerig hebben rondgezworven nauwelijks andere natuurliefhebbers, laat staan buitenlandse toeristen te ontdekken. Bovendien viel het mij op dat ze zeer moeilijk te benaderen (en dus: te fotograferen) waren, omdat ze bijster schuw telkens als een speer probeerden weg te komen bij voorzichtige nadering door mij. Op grond daarvan concludeerde ik min of meer → geen "cultivars". Al met al vond ik het zo vreemd, dat ik dacht: "Laat ik professionele hulp op het forum inroepen, want ik blijf zo mijn twijfels houden." Maar jouw prima onderbouwde verhaal versterkt me inderdaad in mijn eigen bedenkingen!

Met hartelijke groet: Edo.
Pluk de dag én haast u langzaam!!

Rene Janssen

Dag Edo,


Idd volgens mij prima hangbuikzwijnen:
http://verkopen.marktplaats.nl/photopopup/489939663/1


Volgens mij idd gewoon cultivars!




René
René Janssen

Theo Linders

Citaat van: edokreuzen op oktober 12, 2011, 14:05:55 PM

Hallo Theo,

De meeste van jouw overwegingen en mededelingen had ik zelf ook al in ogenschouw genomen. Ik vermeldde bij voorbeeld niet voor nix dat er in de wijde omgeving géén mens lijkt te wonen. Ook waren er daar in al die vier dagen dat mijn vrouw & ik er uitvoerig hebben rondgezworven nauwelijks andere natuurliefhebbers, laat staan buitenlandse toeristen te ontdekken. Bovendien viel het mij op dat ze zeer moeilijk te benaderen (en dus: te fotograferen) waren, omdat ze bijster schuw telkens als een speer probeerden weg te komen bij voorzichtige nadering door mij. Op grond daarvan concludeerde ik min of meer → geen "cultivars". Al met al vond ik het zo vreemd, dat ik dacht: "Laat ik professionele hulp op het forum inroepen, want ik blijf zo mijn twijfels houden." Maar jouw prima onderbouwde verhaal versterkt me inderdaad in mijn eigen bedenkingen!

Met hartelijke groet: Edo.

professioneel is misschien een groot woord;). Maar De schuwheid komt misschien doordat het verwilderde varkens zijn die ook al in het wild geboren zijn oid en dus niet zelf ontsnapt zijn....
mvg,
Theo Linders

www.jnm.nl
www.zootierliste.de

edokreuzen


Beste René en Theo,

Ik raak door jullie opmerkingen/aanvullingen steeds meer overtuigd van mijn oorspronkelijke twijfels over deze dieren. Het lijkt me daarom, denk ik, het beste om mijn hele waarneming van www.observado.org te verwijderen. Want op cultivars zit niemand te wachten... Ik was voor alles erg benieuwd of mijn aanvankelijke bedenkingen rond deze beesten al dan niet terecht waren.

Met hartelijke dank & groet: Edo.
Pluk de dag én haast u langzaam!!

maurice.lahaye

Hallo Edo,

Zou je je waarneming a.u.b. niet willen verwijderen? Ook waarnemingen van cultivars zijn 'belangrijk'. Misschien dat een volgende waarnemer de dieren ook waarneemt en dan denkt 'ah, kwestie is al uitgezocht' of wellicht blijkt het toch een aparte soort/ras te zijn. Mijn advies: gewoon invoeren op observado met als soort 'feral pig'.

Vriendelijke groet,
Maurice
admin
2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl

edokreuzen


Dag Maurice,

Jouw uitleg is helemaal duidelijk voor me. Ik zal hem bij nader inzien "gewoon" laten staan!!

Met vriendelijke groet: Edo.
Pluk de dag én haast u langzaam!!

Rob Koelman

Wereldwijd komen verwilderde huisvarkens (feral pigs) voor. Deze leven volkomen afhankelijk van mensen. De dieren zijn qua gedrag bijzonder schuw. Omdat het feitelijk om 'exoten' gaat , met negatieve effecten voor oorspronkelijke flora en fauna,  worden de dieren vaak bestreden. Vanwege hun schuwheid vaak met matig resultaat.

Rob Koelman
Zoogdiervereniging


Met vriendelijke groet, Rob

edokreuzen


Dag Rob,

Dat wist ik allemaal niet. Bedankt voor jouw aanvullende en verhelderende info.

Mvg: Edo.
Pluk de dag én haast u langzaam!!

Rene Janssen

Citaat van: Rob Koelman op oktober 12, 2011, 22:35:08 PM
...  Deze leven volkomen afhankelijk van mensen.
Rob, bedoel je niet onafhankelijk van mensen?


René
René Janssen

Rob Koelman

Inderdaad, volkomen ONafhankelijk dus!  ;-)

Rob



Met vriendelijke groet, Rob

tekenaar

Het dier op de eerste twee foto's heeft wel een hangende buik (kenmerkend voor veel Aziatische varkensrassen), maar het is geen hangbuikzwijntje (1 specifiek ras). Ik weet niet of hier een bepaald ras van te maken is, verwilderd (huis) varken klopt in elk geval wel.

Overigens leeft er zelfs in Europa (Slovenie) een heuse populatie verwilderde hangbuikzwijntjes (wel raszuiver voor zover ik weet)!
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

edokreuzen


Hallo Paul,

Dat zijn ook weer "leuke dingen voor de mensen" om te weten :duim: En dan nog zo dicht bij huis: in Slovenië zelfs.

Gegroet: Edo.
Pluk de dag én haast u langzaam!!