Hoofdmenu

Onbekend?

Gestart door libel10, oktober 11, 2011, 20:53:18 PM

Vorige topic - Volgende topic

libel10

Dit exemplaar doet me denken aan een melkzwam, maar geeft geen melk bij aanraking of kneuzing. Ook doet hij me denken aan de familie russula. Van beiden kan ik echter niet de kenmerken op mijn exemplaar van toepassing brengen. Wie zou me kunnen helpen.
Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/61187766
Paddenstoel onbekend - Fungi indet. gezien op 2011-09-25 Schiermonnikoog (Eiland)
Foto's:




bij voorbaat dank JLJ Wolfs


Melchior van Tweel

Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

grietaf

Je kunt in ieder geval proberen of de steel makkelijk breekt.
Grieta.

libel10

Beiden hartelijk dank voor jullie reactie, maar Grieta vaak probeer ik wel aan de hoed iets af te breken, maar nog nooit een steel gebroken. Geldt dan het al dan niet makkelijk doorbreken van de steel ook voor de hoed, want ik zie de hoed als vruchtvlees omdat de vrucht zaden(sporen bevat) of hoort de steel daar dan ook bij? Misschien een domme vraag, maar ja nog onwetend. Ben wel bezig met kenmerken maar denk nog niet aan alles.

Van harte gegroet Finy

Melchior van Tweel

Hallo Finy,
Domme vragen bestaan niet (tenzij ze niet gesteld worden). Het bijzondere van melkzwammen (en russula's) is dat deze bolvormige cellen in het vruchtvlees hebben, in tegenstelling tot de langgerekte hyphen van de (bijna) alle andere soorten. Hierdoor zal de steel of het vlees breken als een slap krijtje en niet splijten in vezels.
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

libel10

Dank je wel Melchior voor deze duidelijke uitleg. Hier heb je wat aan in het veld. Heb het genoteerd.

Mag ik dan nog een vraag stellen van een andere orde? Ben met boompuist bezig en kijk ik naar de naam Boompuist en Boompuist imperfect, dan kan ik nog geen verschil in voorkomen ontdekken, behoudens de verschillende kleuren cq. beharing. Deze benaming staat toch niet voor hetzelfde?

Bvd. Finy

Dieter

http://dictionary.reference.com/browse/imperfect+stage

Dit is één en dezelfde soort maar in een ander stadium van z'n levenscyclus. De ene (perfect stadium) vormt sexuele sporen, waarbij er dus eerst plasmogamie (versmelten van het cytoplasma) en karyogamie (versmelten van de kernen) en vervolgens meiose optreedt. De andere vormt ofwel geen sporen of asexuele sporen zoals conidiën die gewoon afgesplitst worden van bv. de hyfen. Als ik ergens fouten maak, verbeter me aub.
Evolution is like modifying a machine while it's running. (Karel Liem)
FUNGI are FUN!
KVMV

libel10

Hallo Dieter, de uitleg is technisch doch duidelijk. Dit kun je dan ook alleen zien met de  :micro:denk ik. Die bezit ik niet, maar vind deze achtergrondinfo zeer te waarderen, want hier kom je als leek niet achter.

Hartelijk dank de gegroet Finy.

grietaf

Nog een aanvulling: de perfecte vorm is een kaaszwamachtige paddenstoel met buisjes. Deze is zeer zeldzaam.
Grieta.

libel10

Hallo Grieta dat had ik wel op deze site kunnen zien, met veel moeite en wat je hier dus ook schrijft dat kon ik ook zien, dat was mooi.

Bedankt voor je aanvulling gegroet Finy